Základom podnikania je predaj, či už predaj služieb alebo produktov.
A je jedno či predávate svoje alebo len sprostredkúvate predaj.
Čím viac viete o predaji, tým viac viete predať.
Predávať sa viete naučiť a zlepšovať sa v ňom.
Čo je vlastne online marketing?
Online marketing je marketing vykonávaný “online” čiže prostredníctvom internetu (občas sa mu aj vraví internet marketing).
Dnes je online už takmer každý, ak ešte niekto nie je, tak čoskoro bude, pretože dnešná uponáhľaná doba to už takmer vyžaduje.
V životopisoch už bežne uvádzate ako kontakt telefón, ale aj svoj email. Dnes je už bežné, že aj Vaši rodičia sú na Pokeci alebo Facebooku. Internet už využívajú fakt takmer všetci.
Hlavné výhody online marketingu:
- Viete osloviť obrovské množstvo ľudí, nielen na celom Slovensku, ale aj celosvetovo.
- Podstatne lepšie cielenie na potenciálnych zákazníkov (veľké firmy ako FB, Google atď zbierajú dôležité dáta o používateľoch, a vy vďaka tomu viete lepšie zacieliť na svojich budúcich zákazníkov)
- Lacnejšie a efektívnejšie ako klasický marketing (billboardy, letáky, reklama v TV,…)
- Všetko viete merať (koľko ľudí Vám to priviedlo na web, koľko predajov bolo z platenej reklamy, …)
Nevýhody:
- Chýba osobný kontakt – pri osobnom stretnutí viete častokrát použiť mnoho účinnejších techník predaja.
- Ak neviete čo robíte, môžete si poškodiť, prípadne vyhodiť peniaze zbytočne. Napr. nesprávne nastavená PPC kampaň, kupovanie emailových databáz (emaily končiace v Spame od Vás),
- Pozor na nespokojných zákazníkov, to ako budete na nich reagovať uvidia aj ostatní. A zlé meno sa môže rozšíriť ľahko.
Rozdiel oproti klasickému marketingu:
Neoslovujete každého, ale iba toho, pre koho je reklama určená.
Príklad: Reklama na dámsku kozmetiku – reklama je určená len pre ženy, no vy platíte za všetkých, ktorí ju vidia. Billboardy nie sú lacná záležitosť, dôležité je aj kde sú umiestnené, atď. Rovnako to platí aj o reklame v TV.
Za rovnakú cenu resp. nižšiu cenu investovanú do online marketingu môžete dosiahnúť omnoho lepšie výsledky.
Čo všetko zahŕňa online marketing
Email Marketing
Nemýliť si so Spamom (viď video: https://www.youtube.com/watch?v=2KyU6D4QTYc)
Email marketing je rozposielanie emailov na vlastnú vybudovanú databázu. Ľudom, ktorí o to majú záujem. Nie je to len rozposielanie reklamných ponúk, ale aj vzdelávanie resp. zdieľanie zaujímavého obsahu, dávanie rád a tipov zdarma.
Zaujímavosť o email marketingu: Email marketing v návratnosti investície prekonáva aj investovanie do SEO a sociálnych sieti. Za 1 dolár vložený do email marketingu bola priemerná návratnosť v roku 2015 až $38. (určite to stojí za zváženie)
SEO – Optimalizácia pre vyhľadávače
Z anglických slov Search Engine optimalization. (Google, Zoznam,…)
Zjednodušene je to optimalizácia, aby sa Vaša stránka zobrazovala na vyšších miestach na hľadané kľúčové slovo.
napríklad: Ak niekto bude hľadať cez google slová “autoservis”…váš web môže byť napr. až na druhej alebo tretej strane výsledkov, ak ale niekto zadá “autoservis kosice”, Váš web už môže byť na prvej strane výsledkov. A ak chcete byť na prvých miestach musíte popracovať na SEO na dané kľúčové slovo “autoservis kosice”
Na SEO má vplyv viacero faktorov:
- Samotné prelinkovanie odkazov na vašom webe
- Relevantné odkazy z iných stránok na Váš web (napr. blogy, fóra,…)
- Optimalizácia obrázkov s alt popismi
- Kvalitný obsah na Vašom webe
- množstvo ďalších faktorov
Problém je, že SEO sa neustále mení a vyvíja, Google neustále zlepšuje algoritmus vyhľadávanie a to čo funguje dnes, nemusí fungovať o mesiac alebo rok.
Google stále ohlási vopred, že sa chystá zmena algoritmu, ale nekonkretizuje presne, len približne ohlási čoho sa zmeny budú týkať. Nevýhodou SEO je, že sa neprejaví okamžite, ale až o niekoľko týždňov resp. mesiacov.
Tip: Platí ale však, že Google kladie dôraz na kvalitný obsah a chce ľudom prinášať čo najlepšie a najpresnejšie výsledky toho čo hľadajú. Takže tvorte dobrý obsah a budujte si odkazy na svoj web. Tak, aby sa o Vás písalo aj inde.
Sociálne média
Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Google+, Pinterest, Snapchat,… Sociálnych sietí, je ako húb po daždi ?
Každú chvíľu sa objaví nová, no dôležité je aby ste sa venovali tej, kde sú Vaši potencionálni zákazníci.
Nemusíte sa venovať všetkým, na začiatku sa venujte hlavne jednej poriadne. Všeobecne platí že na Slovensku nie je veľmi používaný Twitter, veľa ľudí tu využíva FB. No teraz je novinkou Instagram a Snapchat, časom sa to, ale môže zmeniť. Ľudia sa na sociálne siete chodia baviť, zabíjať čas.
Takže z toho nerobte len biznis, ak budete na firemnom profile len predávať, nedosiahnete výsledky a budete tvrdiť, že to nefunguje. Ak ale budete využívať sociálne siete ako máte, ľudia budú chcieť sami od Vás nakupovať.
Ďalšou veľkou výhodou sociálnych sietí, je že si vďaka nim viete budovať značku. Ale tu pozor ako reagujete aj na ľudí, ktorí chcú u Vás niečo vyreklamovať, alebo sú nespokojní a napíšu Vám to napríklad na fanpage. Lebo zlá reklama sa dokáže rozšíriť pomocou sociálnych sieti rýchlejšie ako si myslíte.
PPC – reklama reklama, pri ktorej platíte za kliky (PayPerClick)
Patrí tu Google Adwords, Facebook Ads, eTarget (slovenský), Sklik (český).
Za to, že sa ľudia prekliknú na Vašu stránku, platíte istú cenu, ktorú si nastavíte a viete ju ovplyvniť.
Hlavné výhody PPC reklamy
- Platíte iba za tých ľudí, čo kliknú na reklamu.
- Ďalšou výhodou oproti SEO je, že PPC reklama prináša okamžité výsledky.
- PPC reklamu viete zacieliť na ľudí podľa záujmov, veku, pohlavia, miesta a množstva ďalších cielení.
Hlavnou nevýhodou je, že ak reklamu nastavíte zle, môžete platiť veľa za preklik, alebo môžete minúť veľa peňazí a nebude to mať žiaden efekt.
Môj tip: Osobne využívam skôr FB reklamu, nakoľko sa jednoduchšie nastavuje oproti Adwords a má lepšie cielenie. Ľudia Vám vedia reklamu aj zdieľať a získate tak väčší dosah reklamy zdarma.
Blog (Vlog)
BLOG
Pod blogom sa rozumejú články, ktoré píšete na tému Vášho podnikania. Tieto články Vám môžu pomôcť vybudovať si status odborníka, pomôcť zákazníkovi pri rozhodovaní sa.
Ak napríklad predávate tablety, môžete napísať články na tému:
- Ako si vybrať správny tablet
- Prečo si kúpiť tablet
- 10 najlepších tabletov za rok 2016
- a ďalšie
Tieto články nájdu ľudia, ktorí si budú hľadať tablet, ale ešte nebudú rozhodnutý, aký typ chcú. A keď im v tom vy pomôžete, tak je pravdepodobné, že môžu nakúpiť rovno u Vás. Pretože ľudia radi nakupujú tam kde im dobre poradia. Dobrý servis tiež patrí k predaju.
VLOG
Vlog je niečo podobné, ale namiesto článkov, pridávate videa. Video je dnes asi najlepšou formou, ako ľudom ukázať čo robíte, ako to robíte a prečo. Je to osobnejšie ako články a má to lepšiu výpovednú hodnotu ako obrázky. Ľudia z videa pochopia viac ako veci fungujú. (najednoduchšie je využiť YouTube)
Vlog je dobrý hlavne, ak robíte obsah v štýle ako na to, čiže rôzne postupy, ako sa čo používa, prípadne ak robíte recenzie na produkty.
Môj tip: Odporúčam kombinovať a robiť aj jedno aj druhé, niekto si rád číta články počas práce, no nemôže si v práci pozerať videá. Hlavne to robte pravidelne a výsledky sa dostavia.
Affiliate marketing
Je to systém založený na províziach za predaj. Vy môžete byť ten, kto predáva tovar/službu a mať sieť svojich obchodníkov, ktorí Vás budú odporúčať .
Alebo druhá možnosť ,vy môžete byť ten kto, odporúča niekoho druhé za vopred dohodnutú odmenu (percentá alebo presná suma za predaj).
- Prečítajte si článok: Naučte sa, ako využívať AFFILIATE MARKETING
Hlavnou výhodou oproti PPC je, že platíte províziu, až keď si tovar alebo službu naozaj niekto kúpi.
Web
Všetky vyššie spomínané veci, ale aj ďalšie Vám prinesú ľudí na Váš web. To či predáte a koľko, závisí od webu. Ale o tom si povieme až v ďalšom článku. Nakoľko je to rozsiahlejšia téma.
Zhrnutie
Nevenujte sa len jednej časti online marketingu, namixujte z každého rožku, trošku. Nemôžete totiž zaspať na vavrínoch a jedného dňa sa zobudiť, bože ja som sa mal venovať radšej SEO, alebo PPC. Treba robiť kúsok z každého a časom zistíte, čo Vám najviac funguje a do toho potom venujte viac času, energie a peňazí.
AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI ?
- Autor : Patrik Popelič
- zdroj: mladipodnikatelia.sk