Arteon totiž predčil naše vysoké očakávania a zaradil sa medzi top modely vo svojej triede, a to ako jazdnými vlastnosťami, tak aj konektivitou či bezpečnostnými systémami. To prvé, čo vás na ňom upúta, je však dizajn. Arteon dostal ešte pred svojim uvedením na trh niekoľko ocenení za svoj strhujúci look a my sa nečudujeme. Na ceste pôsobí Arteon rázne, dynamicky, dominantne a asertívne. Najviac mu sadne hlboká žltá metalíza “Kurkuma Yellow”, avšak jeho muskulatúrne krivky so sexi rozšírenými zadnými blatníkmi sa pekne vynímajú aj v bordovej metalíze, či sivej “Urano Grey”.
Arteon je evidentne veľké auto, so širokým postojom a nízkou siluetou. Jeho dlhá kapota evokuje silu skrývajúcu sa pod ňou, pričom bezrámové okná dverí pripomínajú povahu luxusného gran turisma. Najdiskutovanejšou časťou Volkswagenu Arteon je jeho nová maska chladiča s 3D prednými svetlami. Ubezpečujeme vás, že naživo vyzerá výborne a keď ju zbadáte v spätných zrkadlách, stiahnete sa radšej na kraj. Dizajnovo je Volkswagen Arteon veľmi podarený kúsok.
Napriek tomu, že Volkswagen Arteon vyzerá ako showcar, ktorý unikol na bežné cesty, si zachováva všetky praktické stránky, na ktoré sme pri našich modeloch zvyknutí. Má teda päťdverovú karosériu, veľký a dobre prístupný batožinový priestor, a je aj mimoriadne priestranný. Má totiž o 4cm dlhší rázvor náprav, ako Passat. Pohodlne teda odvezie štyroch pasažierov, v prípade potreby sa sem zmestí dokonca 5 ľudí. Priestoru na zadných sedadlách je dostatok aj pre vyššie postavy. Sedí sa tam pohodlne, operadlá sú príjemne sklopené a na nohy je miesta toľko, že si ich pomaly môžete preložiť cez seba.
Obzvlášť verzia R-Line má veľmi pekný dizajn interiéru so športovým volantom a sedadlami. Sú tu použité samé kvalitné materiály, pričom spracovanie je na veľmi vysokej úrovni. Digitálny prístrojový štít Active Info Display má jemne pozmenenú grafiku – je jednoduchšia, no o to elegantnejšia. Do tohto auta sa náramne hodí.
Obrazovka navigácie s uhlopriečkou 9,2 palca je pekne “zliata” so svojim okolím. Trochu nám tu chýbali hardvérové tlačidlá, ale pekný dizajn niečo stojí a aj na toto sa dá zvyknúť. Vyskúšali sme si ovládanie gestami a fungovalo výborne. Celkovo sme sa v Arteone cítili veľmi príjemne. Napriek podobnej vnútornej koncepcii s Passatom sme tu mali oveľa luxusnejší celkový dojem. Možno to bolo výhľadom na tú obrovskú kapotu pred nami.
Volkswagen Arteon však ukrýva mnoho tajomstiev, ktoré nie sú viditeľné na povrchu. Medzi ne patrí nová generácia inteligentných asistenčných systémov. Mnoho ľudí si myslelo, že Arteon je iba drahší Passat s nižšou siluetou, ale nie je to tak. Arteon je výkladná skriňa tých najmodernejších technológií, aké vo Volkswagene máme k dispozícii. Mnohé z nich nenájdete v žiadnom inom z našich modelov.
Základnou novou schopnosťou Arteonu je PREDVÍDAŤ. Auto totiž používa viac senzorov, aby vedelo lepšie interagovať so svojim prostredím. Na to sa spolieha nová generácia asistenčných systémov, ktoré ponúkajú rozšírenú funkcionalitu:
Proaktívna ochrana pasažierov po novom používa aj zadné senzory a predvída náraz do vášho vozidla zozadu. Auto tak pred kolíziou zatvorí strešné okno, zatvorí všetky okná (nechá iba malú štrbinku), nastaví sedadlá do správnej polohy a pritiahne všetky bezpečnostné pásy, aby vám v prípade kolízie poskytlo maximálnu ochranu.
Systém Emergency Assist je schopný nie len auto bezpečne zastaviť, ak sa vodič zo zdravotných dôvodov alebo kvôli mikrospánku prestal venovať riadeniu. Po novom dokáže po prebehnutí všetkých možných výstrah a brzdení v snahe prebrať vodiča aj autonómne zmeniť jazdný pruh a stiahnuť sa z ľavého pruhu na krajnicu pravého (v ľavostrannej premávke zas opačne). Dáva pritom pozor na premávku blížiacu sa zozadu. Napokon bezpečne zastaví s blikajúcimi výstražnými svetlami.
Inteligentné adaptívne LED svetlá už nereagujú iba na natočenie volantom, ale predvídajú zákrutu na základe údajov z GPS a máp. Arteon teda do zákruty (alebo križovatky) zasvieti až o sekundu skôr, než do nej zatočíte. Táto funkcia je dostupná najmä pri zapnutom GPS navádzaní.
Adaptívny tempomat ACC je taktiež napojený na GPS a prispôsobuje rýchlosť vozidla nie len premávke pred vami, ale aj profilu cesty. Pred zákrutami teda patrične spomalí, pričom rozpoznáva aj dopravné značky a obmedzenia. Rovnako je schopný automaticky znížiť rýchlosť v obci, pred kruhovými objazdmi a križovatkami. Vy si môžete dodatočne nastaviť toleranciu voči rýchlostným limitom, takže Arteon pôjde vždy o napr. 5 km/h rýchlejšie alebo pomalšie, než je aktuálny rýchlostný limit.
Samozrejme, že všetky ostatné asistenčné systémy (Area View, Front Assist, poloautonómna jazda v zápchach, asistent cúvania s prívesom…) sú k dispozícii tiež.
Poďme však na to hlavné – na samotnú jazdu. Nás v Hannoveri čakalo niekoľko testovacích áut, ale vybrali sme si dve: žltý R-Line s motorom 2,0 BiTDI a následne biely Elegance s najvýkonnejším motorom 2,0 TSI. Volkswagen Arteon jazdí v základe na 17-palcových kolesách, avšak k dispozícii sú aj nádherné 20-palcové zliatinové disky. Nemusíte sa báť, že by uškodili komfortu jazdy. Arteon je na nich totiž mimoriadne pohodlný. Už od začiatku totiž inžinieri vyvíjali jeho podvozok práve na 20-palcových kolesách.
Extrémne plynulú jazdu majú na svedomí aj adaptívne tlmiče systému DCC. Aj tu si pre nás Arteon prichystal prekvapenie: popri ich predvolených režimoch Comfort, Normal a Sport je k dispozícii aj režim individual, v ktorom máte k dispozícii namiesto predvolených režimov posuvný ovládač. Pre lepšiu orientáciu sú na ňom zaznačené aj tri predvolené polohy, avšak vy si môžete tuhosť tlmičov nastaviť kdekoľvek medzi nimi a dokonca aj kus za ne. Môžete tak mať ešte mäkkší podvozok, než v režime Comfort, alebo ešte tvrdší, než v režime Sport. Plus hocičo medzi tým.
A práve komfort podvozka nás pomyselne posadil na zadok. V okolí Hannoveru nie sú všetky cesty práve vyžehlené, ale Arteon cez všetky nerovnosti doslova preplával. Navyše bez nepríjemného búchania, pazvukov či odskakovania podvozka. Aj v najmäkkšom režime si v zákrutách držal istú stopu, takže rýchlejšia jazda v komfortnom režime nebola nepríjemná. Spolu s vynikajúcim odhlučnením sa tak podvozok stará o fantastickú jazdu. Dlhé trasy v Arteone musia ubehnúť ako voda. Možno vám znie tento text až príliš nadšene, ale toto sme dávno nezažili ani na mnohých konkurenčných autách.
V extrémne tvrdom nastavení si zas z Arteona dokážete spraviť športovú “vytriasačku”, ktorá však bude na dobrých cestách sedieť ako prilepená. Ak sa už ocitnete na akejkoľvek ceste, za akýchkoľvek podmienok a v akejkoľvek nálade, nestane sa vám, že by ste si na túto príležitosť nevedeli nastaviť podvozok. Paráda. Volkswagen Arteon má naozaj mimoriadne širokú škálu talentov.
Medzi ďalšie talenty musíme označiť motory. Na prezentácii sme si mohli vyskúšať dva: 2,0 BiTDI s výkonom 176 kW (240 koní) a krútiacim momentom 500 Nm, alebo športovejší benzínový motor 2,0 TSI s výkonom 206 kW (280 koní) a krútiakom 350 Nm. Oba motory spolupracovali s pohonom 4Motion a novou, sedemstupňovou prevodovkou DSG. Kým diesel nás potešil svojim obrovským krútiacim momentom, pružným zrýchlením a schopnosťou jazdiť aj hlboko pod 6 l/100 km, ozajstnou hviezdou bol práve benzíniak. Jeho 280 koní je veľmi životaschopných a v športovom režime dokážu aj pekne zaerdžať. Na voľnobehu zas o motore takmer neviete. Oba motory sú skvelé na diaľnicu, veď BiTDI dosahuje maximálku 245 km/h, TSI dokonca 250. Ani v týchto vysokých rýchlostiach sa však netreba báť – Arteon sa vďaka dynamickému progresívnemu riadeniu ovláda ľahko.
Volkswagen Arteon bude dostupný v troch výbavách. Základom je “Arteon”. Už ten má dynamické riadenie, LED svetlá a kopec asistenčných systémov. Nad ním sú dve rovnocenné výbavy. Arteon Elegance je, ako už názov napovedá, elegantnejší, uhladenejší, luxusnejšie orientovaný. Jeho karosériu zdobia chrómované prvky, má dynamické smerovky, chrómované spätné zrkadielka a interiér čalúnený v Alcantare. Potom je tu Arteon R-Line, ktorý kladie dôraz na športový look. Má väčšie nasávacie otvory, agresívnejší nárazník, čierny lip spojler na zadnej kapote, chrómovené koncovky výfuku, čierny interiér aj so stropnicou a športové sedadlá a volant.
K dispozícii bude s niekoľkými motormi. Dieselový základ tvorí jednotka 2,0 TDI naladená na 110 kW (150 k). K dispozícii je aj výkonnejšia verzia s výkonom 140 kW (190 k), ktorá sa kombinuje s pohonom 4Motion. Vrcholom je verzia biturbo, ktorú sme testovali aj my. Benzínové motory začínajú s novou jednotkou 1,5 TSI naladenou na 110 kW (150 k). Ďalej je k dispozícii motor 2,0 TSI s výkonom 140 kW (190 k) a vrcholom je tiež nami testovaný model s výkonom až 280 koní.
Tak, čo hovoríte? My sme z nášho nového prírastku doslova nadšení a veľmi sa tešíme, keď ho podrobíme domácemu testu. Ktorý Arteon by ste si vybrali vy? Výbavu, motorizáciu, verziu a farbu nám napíšte do komentov nižšie.