Meškanie lietadla či problémy na letisku zažil vari každý, kto častejšie lieta. Takéto veci sa jednoducho stávajú a nedá sa im úplne zabrániť. Dôležité je, ako na to dopravcovia či pracovníci letiska reagujú.
Aj to sa bralo do úvahy pri najnovšom rebríčku kvality leteckých služieb. Štúdiu realizovala už šiesty rok po sebe spoločnosť AirHelp, ktorá pomáha pasažierom pri kompenzáciách za omeškané či zrušené lety.
Zostavila rebríček 72 aerolínií a 141 letísk. Brala pritom do úvahy dochvíľnosť, kvalitu služieb, ale aj hodnotenia ľudí na internete.
- prečítajte si: Najobľúbenejšia krajina milionárov Monako sa rozširuje
Výsledky sú v mnohom prekvapujúce. Na piate miesto sa napríklad dostala spoločnosť South African Airways, s ktorou mala skúsenosti aj reportérka Bloombergu Nikki Ekstein.
Popísala, ako absolvovala šesť letov so spoločnosťou a pri každom niečo nebolo v poriadku. Mala napríklad pokazené obrazovky či ventilátory v lietadle. Keď sa však sťažovala zákazníckej službe spoločnosti na zastarané lietadlá, dostala rýchle ospravedlnenie a voľné míle ako kompenzáciu.
„South African Airways majú fantastické reklamačné oddelenie. Dostali zaň 8,69 bodu z 10. Darí sa im tiež lietať načas,“ vysvetlil dôvody ich vysokého umiestnenia v rebríčku Ashley Raiteri zo spoločnosti AirHelp a dodal:
„Meškania a iné nepríjemnosti sa stávajú. Dôležité je, či sú na ne aerolínie pripravené a vedia zmierniť vplyv na zákazníka,“
Amerika neuspela
Na základe podobnej filozofie zhodnotili nielen aerolínie, ale aj letiská. Spomedzi leteckých spoločností vyšli ako najlepšie Qatar Airways nasledované Lufthansou a Etihad Airways. Najlepšie skóre za dochvíľnosť, až 90 percent, mali Aegean Airlines, ktoré sa vďaka tomu vyšvihli na siedmu priečku.
Na opačnom konci skončila islandská nízkonákladovka Wow Air. V poslednej desiatke boli aj ďalšie nízkonákladové spoločnosti EasyJet a Ryanair. Nízkonákladový však nemusí znamenať nekvalitný.
Dôkazom je spoločnosť Norwegian Air Shuttle ASA, ktorá mala dochvíľnosť 76 percent, ale najmä výborný reklamačný servis a kvalitu služieb. To ju vynieslo na 12. miesto.
Zaujímavé je, že americkým dopravcom sa veľmi nedarilo. Prvé sú American Airlines na 23. mieste, nasledujú United Airlines na 37. a Delta na 47. priečke.
Podobne neuspeli ani americké letiská v druhom rebríčku. Zo 141 hodnotených letísk sa do prvej tridsiatky nedostalo ani jedno z USA. Prvé bolo až Seattle – Tacoma na 33. mieste.
Pomerne zle sú na tom britské letiská – v poslednej desiatke sa nachádza Londýn Stansted, Manchester aj Edinburgh. Ich zástupcovia však kritiku odmietli a celý rebríček označili za PR snahu AirHelp zviditeľniť sa.
Najlepšie aerolínie
1. Qatar Airways
2. Lufthansa
3. Etihad Airways
4. Singapore Airlines
5. South African Airways
6. Austrian Airlines
7. Aegean Airlines
8. Qantas
9. Air Malta
10. Virgin Atlantic
–
63. Jet Airways
64. Aerolineas Argentinas
65. Iberia
66. Korean Air
67. Ryanair
68. Air Mauritius
69. EasyJet
70. Pakistan International Airlines
71. Royal Jordanian Airlines
72. Wow Air
Najlepšie letiská
1. Hamad International, Dauhá, Katar
2. Athens International, Grécko
3. Tokyo Haneda, Japonsko
4. Kolín / Bonn, Nemecko
5. Changi, Singapúr
6. Nagoya Chubu, Japonsko
7. Viracopos International, Sao Paulo, Brazília
8. Amman Queen Alia, Jordánsko
9. Gurarapes Gilberto Freyre International, Recife, Brazília
10. Quito International, Ekvádor
–
132. Eindhoven, Holandsko
133. Bordeaux Merignac, Francúzsko
134. Edinburgh, Veľká Británia
135. Boryspil International, Kyjev, Ukrajina
136. Manchester, Veľká Británia
137. Štokholm Bromma, Švédsko
138. Paris Orly, Francúzsko
139. Lyon, Francúzsko
140. Londýn Stansted, Veľká Británia
141. Kuwait International, Kuvajt
-
Zdroj: JET by J&T Banka