Pred nejakým časom som na našom blogu uverejnil článok, v ktorom som sa snažil rozobrať tému, či je pre podnikateľov výhodnejšie pracovať s freelancermi, agentúrami, alebo si marketing majú robiť radšej vo vlastnej firme sami.
Tento blog ľudí celkom zaujal a vyvolal pomerne plodnú diskusiu, obzvlášť pri cenách jednotlivých prác freelancerov a agentúr. Tak som sa rozhodol v celej téme pokračovať a rozobrať ju postupne a niektoré jej časti viac detailnejšie.
Vytvoril som preto jednoduchý dotazník, ktorý som sa snažil rozdistribuovať medzi slovenských a českých freelancerov (poväčšinou ľudí z marketingového biznisu) aby som sa vedel oprieť o nejaké reálne dáta. Na tento dotazník mi odpovedalo celkom 315 freelancerov a tak ti prinášam krátke zhrnutie a výsledky.
Česko vs. Slovensko, Mesto vs. dedina
Z 315 ľudí, ktorí dotazník vyplnili bolo 70% Slovákov a 30% Čechov.
V podstate rovnaký pomer platí aj pri otázke toho, či bývajú v meste, alebo menšej dedine/mestečku.
Polovica z opýtaných slovenkých freelancerov býva na západnom Slovensku. Ostatné časti, čiže stred a východ Slovenska sa potom delia jedna ku jednej. 25% a 25%.
Pripomínam, že som ale pracoval so vzorkou 221 Slovákov. Čiže moje údaje nespĺňajú žiadne štatistické normy a preto sa prosím nechytajme za slovíčka a nenaťahujme sa o percento hore dole.
Multitalentovaný čávo vs. úzko špecializovaný odborník
Keď som skúmal, čo freelanceri robia, dal som na výber tieto oblasti: Grafika/dizajn, Foto/video, Copywriting, SEO, PPC, Social média, Programovanie, Iné. Sám som freelancer a tak viem, že človek sa niekedy nevenuje iba jednému odvetviu, preto som samozrejme povolil označiť viac možností.
„Z 315 opýtaných sa 52% venuje len jednej oblasti.“
Do dotazníka sa zapojilo najviac „čistokrvných“ dizajnérov. Tých bolo vo všeobecnosti najviac. Či už takých, čo robia iba to, alebo robia viacej oblastí.
Medzi ľudmi, ktorí sa zameriavajú na poskytovanie viacerých služieb, sa najviac mixovali oblasti ako: dizajn + programovanie, dizajn + fotka a video, SEO + PPC, copy + sociálne siete.
V dotazníku som našiel aj zopár expertov, ktorí označili skoro všetky polia + zopár takých, čo označili naozaj všetky. Hmmm tu nastáva iba otázka, či som trafil fakt brutálne naskilovaného maníka, alebo… rozumíš ne?
„48% opýtaných teda rieši viac ako len jednu oblasť.“
Profesie som poukladal do pre mňa logických skupín a pozrel sa aj na obsolútne čísla týchto skupín. Z celkového počtu 315 opýtaných by si teda našiel:
- 62 ľudí, ktorí sa venujú copywritingu
- 195 ľudí, ktorí by ti pomohli s grafikou/dizajnom a fotkou/videom
- 102 ľudí, ktorí riešia PPC, SEO a Social média
- 74 ľudí, ktorí ti vedia pomôcť s programovaním
Odkiaľ fúka vietor a.k.a. zákazky
Väčšina našich freelancerov pracuje na domácom trhu. A polovica berie aj zákazky od reklamných agentúr.
Čím sa mne osobne potvrdzuje to, že agentúry máju častokrát problém zohnať dobrého človeka na fulltime. Myslím si, že práca v agentúre už nie je tak „sexi“, ako bola kedysi. Môžem sa však mýliť a budem rád, ak mi k tomu dáte nejaký iný pohľad na vec.
„Odporúčania sú vo freelance svete základ.“
Na výber boli odpovede:
- Mám vlastný web a chodia mi dopyty.
- Odporúčania / referencie,
- Využívam portály ako upwork.com a pod. (aj domáce)
Pri tejto otázke samozrjeme väčšina respondentov označila viacero odpovedí + mi do poznámky pripísali, že zháňajú prácu aj vo facebook skupinách, na linkedine, alebo obiehajú osobne klientov.
„73% freelancerov má 1 až 4 stálych klientov.“
Skoro 9% opýtaných doplnilo v tejto otázke inú možnosť a tak som pozeral dotazník. Našiel som všelijaké odpovede ale len málo z nich je podľa mňa relevantných. Ľudia asi nepochopili slovíčko „stálych“ pretože som našiel napríklad človeka, ktorí o sebe tvrdí že má 200 klientov a robí SEO, Copy a Projektový management.
Ďalší extrém: 300 klientov, Social média za mzdu 31-35€/hodinu. Ak tomu tak naozaj je, gut for you chlaci, len neviem kedy spávate.
Zaujímavý bol ale postreh od človeka ktorý sa živí „zábavou pre deti“ (klaun/kúzelník,…) a v tomto políčku napísal, že sa mu ročne vracia asi 10% klientov. Predpokladám, že narodeninové párty a pod. Máte aj vy podobných „vracajúcich sa“ klientov?
„Veľa ľudí pracuje doma.“
Coworkingy sú síce populárne, ale kedže cez 50% ľudí pracuje iba doma, rozhodne majú ešte na trhu priestor na získanie svojich zákazníkov. V tejto odpovedi sa pri políčku „iné“ najčastejšie vyskytovala odpoveď, že človek jazdí za klientom domov, alebo do jeho kancelárie.
Peňáze, úspech, sláva…
Toto bude pre mnohých asi najzaujímavejšia kategória. Ako som na začiatku článku spomenul, po prvom blogu sa strhla diskusia o tom, že freelanceri, ktorí robia za 5 €/hodinu predsa neexistujúúúú! Veď ako by aj pre boha mohli.
Samozrejme som to teraz trošku nadniesol a prifarbil. No pravda je taká, že obzvlášť vo veľkých mestách a hlavne u nás v Bratislave ľudia žijú vo svojich „bublinkách reality“. Nie je to samozrejme len pri cenách.
Mesto, jeho rýchlosť, biznis a celkový životný štýl na vás pôsobia a tak sa niekedy môže stať, že stratíte kontakt s realitou. Ja ako marketér sa snažím byť od všetkých týchto vecí čo najviac odosobnený, pri práci mi to mega pomáha.
No na druhej strane, kde je dopyt, tam je ponuka a cena prirodzene rastie a tak to má byť. Nezabúdaj však prosím na to, že aj napriek tomu, že chceš a môžeš pracovať za vyššie ceny, nie si na svete sám.
No ale dosť bolo rečí, poďme na to:
„Do 5€/h síce veľa muziky nespravíš, ale nejakú predsa.“
Do 5€/h nájdete hlavne grafika. Otázkou je akého, takže tu (samozrejme ako aj inde) treba pozrieť portfólio prác a nejaké referencie od klientov. Skoro všeci sú z menšieho mesta. Takýto človek pracuje doma. Celkovo bolo takýchto ľudí 3,5% z 315 opýtaných.
„6-10€/h už sa dá niečo vymyslieť.“
Za sumu od 6€ do 10€/hodinu bude pre vás pracovať 18% mnou oslovených freelancerov. Opäť prevláda grafik. Ale v tejto skupine nájdete už človeka na každé z odvetví, na ktoré som sa pýtal. Jemne prevláda väčšie mesto nad dedinou. Niektorí z týchto ľudí zájdu aj do coworkingu.
„Väčšina robí za 11-20€/h“
V skupine od 11€ do 20€/hodinu, ktorá tvorí takmer 50% opýtaných, sú všetky oblasti zastúpené rovnakým dielom. Na grafe môžeš vidieť túto skupinu rozdelenú na dve časti.
Ľudí, ktorí pracujú za 11-15€/hodinu, je 27% a ľudí, ktorí pracujú za 16-20€/hodinu, 23%. Výraznejšie tu prevláda veľké mesto nad dedinou. Väčšina pracuje doma, ale cca. 30% zájde aj do coworkingu.
„20-30€/h“
V skupine od 20€ do 30€ na hodinu som napríklad napočítal: 5copywriterov, 15 programátorov, a 37 grafikov. Výrazne prevláda veľké mesto. Doma vs. coworking je to 50 na 50.
„Za 30-45€/h pracuje skoro 6% opýtaných“
5,8 % opýtaných pracuje za viac ako 30€ na hodinu. 2,3% opýtaných dokonca za sumy 41€ až 45€ na hodinu. Sú tu zastúpené v podstate všetky odvetvia. Najčastejšie pracujú po odporúčaní a žijú takmer výlučne vo veľkom meste. Coworking vs. domov je zhruba 50 na 50.
„Viac ako 45€/h už je dosť. Či?“
4,8 % opýtaných si za svoju prácu pýta viac ako 45€/hodinu. Robia všetky oblasti, žijú vo veľkom meste.
„Nepracujem za hodinovku. Veď to sa nedá takto povedať.“
Keď som dotazník distribuoval medzi freelancerov, niektorí z nich sa ozvali, že túto otázku nemôžu zodpovedať, lebo nenaceňujú projekty hodinovo. Tak som oslovil kamošku, ktorá viem, že naceňuje inak a požiadal som ju, nech sa mi k tomu vyjadrí.
Aby ste mali prehľad aj o tom, ako inak napríklad freelanceri pracujú. Jej odpoveď:
Kristína Šlesarová – social media specialist/copywriter
Prečo to tí ľudia vlasne robia?
Presná otázka znela takto: Aká je tvoja motivácia, že si freelancer?
Na plnej čiare vyhráva odpoveď: sloboda/voľnosť/pohodlie.
Potom sú tu finacie, som sám sebe pán, robím čo mám rád, sám si vyberám joby, cestovanie, neviazanosť,… Ak chceš celý zoznam odpovedí môžem to niekam vysharovať, ale v podstate si prečítaš tristokrát to isté, len inak povedané.
Čo ďalej?
Pri možnosti napísať na túto otázku inú odpoveď prevládala hláška typu: Neviem, nerozmýšľal som zatiaľ nad tým, ale nikdy nehovor nikdy.
Dúfam, že sa ti moje spracovanie páčilo. Nechcel som z toho robiť diplomovú prácu z odboru „štatistický úrad“, ak niečo také vôbec existuje. Snažil som sa čo najviac ľudskou rečou interpretovať dáta, ktoré som mal.
Ak máš na celú tému iný názor, alebo chceš niečo doplniť, v pohode mi napíš, budem veľmi rád. Vo veľkej téme freelancer vs. agentúra vs. urob si sám chcem samozrejme pokračovať.
Takže ak ťa toto celé zaujíma, sleduj náš blog, facebook, alebo sa zaregistruj u nás na platforme, kde hneď získaš prístup k dvom online video kurzom marketingu ZADARMO a rozšír si tak svoje vedomosti a zručnosti.
- Prečítajte si: 7 dôvodov prečo by firmy mali spolupracovať s freelancermi
AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI ?