Vďaka nástupu nových technológii sa život človeka radikálne zmenil. Odlišný je aj pohľad akým sa pozeráme na súčasný marketing. Dnešná doba ho vyformovala do pozície online marketingu a práve on môže za to, že svet obchodu sa presunul do virtuálnej reality.
Inteligentná aplikácia DocSend je jedným z hlavných prostriedkov, ktorý obchodníkov rýchlo zasvecuje do internetového biznisu. Sleduje, kontroluje, odosiela predajné materiály, čím predajcom vysiela jasný signál, že metódy starého marketingu sú zastarané. Ale sú aj neúčinné?
Pozrite sa na jasný dôkaz, že úspech tradičného marketingu je už dávno minulosťou.
Nedostatky systému “starej školy marketingu”
Neprepojiteľnoť – Kedysi keď éra internetu neexistovala, boli sme nútení informácie hľadať. Bolo len na nás, kde a a kým štýlom si poznatky zosumarizujeme a uložíme.
Nesúdržnosť – Ak ste kedysi vlastnili obchodnú spoločnosť alebo ste mali možnosť byť jej stálou súčasťou, určite si spomeniete že pojem tímová hra bol len ďalekou budúcnosťou. Všetka práca zostávala na vašich pleciach a zvyšujúce sa nároky na samostatnosť vás stavali do pozície individuálneho hráča.
Povrchnosť – Alebo len nedôslednosť? Opäť sa pridržíme internetu a použijeme ho ako záchytný bod. Tradičný marketing bez sociálnych sietí mal predsa len aj svoje nevýhody. Jednou z nich bol nezáujem o hľadanie spoločných riešení. Dôležité ukazovatele a štatisticky predajnosti ktoré dnes už častokrát prehliadame, vtedy vôbec neexistovali. Obchodníci prevádzkovali finančné prieskumy len zriedkavo. Výsledok? Efektivitu predaja vďaka mesačnej tržbe videli až na papieri.
Neorganizovanosť – Samostatne zvládať organizáciu predaja, hľadať zákazníkov, budovať si obchodno-partnerské vzťahy. A to všetko v offline dobe. Stres? Áno. Dôsledok? Chaos v plánoch, chaos vo výsledkoch.
Ďalším problémom v sfére predaja je fakt, že kupujúci majú na produkty či služby čoraz vyššie nároky. To, čím sa vám podarilo uspieť včera, už nemusí platiť dnes.
4 chyby ktoré pochovajú každý začínajúci obchod
Vyjadrenie súhlasu – Keď sa firma rozhodne budovať si vlastný biznis plán, prvá vec ktorú by si mala od základu pestovať, sú zdravé obchodno-partnerské vzťahy. Chýbajúcu dôveru vo vlastný biznis alebo negatívne vzťahy medzi spolupracovníkmi si zákazníci ihneď všimnú. To ich môže doviesť k názoru, že im daná firma naozaj nemá čo ponúknuť a svoje áno povedia tam, kde sa členovia tímu jednoznačne podporujú.
Neochota riskovať – Pri riešení čoraz pribúdajúceho množstva povinností, sa tlak na zamestnancov rapídne zvyšuje a tým sa všetko komplikuje. Nielen strata samotného času ale aj škody napáchané na produktoch sa v ich cene určite odrazia. Tovar je drahší a manažér už nemusí byť ochotný v investíciách aj naďalej pokračovať.
Snaha všetko zladiť – je potrebné si uvedomiť, že žiaden marketingový plán nie je 100% ideálny. Chcieť vyprodukovať všetko naraz a zosúladiť podľa individuálnych kritérií je nemožné. Prečo? Pretože istý obchodný štandard predaja je po celom svete už dávno nastavený. Môžete sa mu priblížiť ale prílišná snaha predbehnúť ho, je neefektívna a častokrát vedie práve k nechcenému bankrotu.
Priveľa poradcov – Všetkého veľa škodí. A to platí aj v prípade ak si myslíte, že je výhodnejšie keď pre svoj obchod získate čo najviac poradcov. Ten, ktorý sa plne sústredí na stratégiu podniku, úspešne dosiahne jeden cieľ. A potom aj ďalší. Víťaz je vždy len jeden. Preto si nájdite toho, ktorý je vo svojom odvetví absolútnou špičkou.
Chyby ktoré sme spomenuli sa už nemusia vôbec opakovať. Ako? Stačí postupovať podľa týchto pravidiel.
3 jednoduché tipy vďaka ktorým predáte viac! (Dôležité!)
1.Naučte sa predávať moderne
Skúmajte – Pozorujte skúsených odborníkov ale dajte šancu aj novým, potencionálnym lídrom. Skúšajte kombinácie rozličných kandidátov a zistite čo naozaj hľadáte a potrebujete.
Určte si cieľový trh – Ešte ste nedosiahli stanovené číslo predaja a už sa vrháte na druhý? Možno je chyba práve v tom, že sa snažíte osloviť všetkých. Zamerajte svoju pozornosť na jednu skupinu zákazníkov a zisťuje ako ich nákupnú horúčku môžu vaše výrobky uspokojiť.
Automatické hovory – Do tímu ste si vybrali najvhodnejších členov, dokonca už máte stálu klientelu. Avšak objavil sa iný ,,problém.“ Telefón neustále zvoní a už nemáte ani prehľad o tom, kto si dohodol schôdzku na zajtra ráno. Riešenie? Zavedenie automatickej linky. Dlhý zoznam kupujúcich? Nevadí, automatické prepájanie to hravo zvládne aj za vás.
Predaj cez sociálne siete – Facebook má už dnes každý. Jeho výhodou je, že je bezplatný a aj vždy bude. Aspoň tak sa to píše na jeho úvodnej stránke. Zdieľajte, komentujte, lajkujte. Jednoducho obchodujte. Ukážte, že máte čo ponúknuť. Pripomínajte svoje produkty aj seba bez akejkoľvek vstupnej investície.
Sledovanie e-mailu – Dostávajte reklamy a sledujte aktuálne trendy. Kontaktujte sa so zákazníkmi, obchodnými partnermi a objavujte nové príležitosti.
Managment predaja – koordinujte, posielajte a aj zhodnoťte spôsoby nákupu aj predaja svojej konkurencie.
Budujte pozitívny imidž – Výrobky sú kvalitné a bez ohľadu na to koľko zarobíte, vaša firma každoročne posiela istú sumu na charitatívny účel. Vy to viete. A vedia to aj vaši klienti? Vytvorte si work-shop s vlastnými prezentáciami a posuňte posolstvá vášho obchodu ešte ďalej.
Buďte príkladom – Ste prvý človek z tímu, ktorý sa pustil do vytvárania nových, pútavých návrhov? Preneste ich do online sveta, kde prilákajú čo najviac ľudí. Všímajte si spätnú väzbu aj to aké reakcie dostávate.
Všetky tieto jednotlivé zložky môžete zaobaliť do moderného operačného systému CRM (Customer Relationship Managment). Jedná sa o softvér s ktorým time-managment je absolútnou hračkou. Ak chcete mať prehľad o predajných aktivitách a zároveň si budovať sieť efektívnych kontaktov, CRM je tou správou voľbou.
2. Rozdelenie tímových rolí
Pozícia: Sales Development Rep (SDR).
Jeho hlavnou náplňou práce je vytváranie a zabudovanie obchodnej stratégie. Okrem zodpovednosti za účinnosť výrobkov na skupinu zákazníkov, vyhľadáva vierohodné informácie a overuje fakty. Popri tom stihne poslať prvému klientovi e-mail a druhého objednať na nasledujú schôdzku.
Pozícia: Account Executive (AE).
Vyhľadáva ,,slabé“ miesta obchodného procesu a snaží sa ich odstrániť. O klientov sa starostlivo zaujíma. Vyjednáva zmluvné podmienky. Ponúka mentoring, koučing a klientom napomáha k ich osobnému rozvoju a vzdelávaniu.
Prečo je delenie povinností a zodpovednosti také dôležité?
Deľba zložitého celku na jednoduchšie časti vytvára stabilnú rovnováhu na všetkých oblastiach riadenia. Podrobnejší prehľad o aktivitách zamestnancov, je univerzálnym kľúčom k efektívnemu pracovnému systému, čo predovšetkým vedie k vyššej produktivite a samotnému rozvoju obchodu.
3. Kultúra podniku
Nielen štatistiky ale aj celková atmosféra na pracovisku, môže dopomôcť alebo práve naopak úplne pochovať akékoľvek úlohy. Nielen začínajúci business-mani ale aj celý tím by mal cítiť dostatočnú podporu.
Kde? Pri zaúčaní nových členov, pri bežných pracovných povinnostiach ako aj veľkých projektoch. Je dokázané, že spoločnosti v ktorých 50 až 60 % pracovníkov ktorí sú ,,pod krídlami manažéra“, dosahujú pri predaji oveľa lepšie výkony. Rada na záver znie, nebojte sa chváliť ani riskovať.
- autor článku: Žaneta Kováčiková
- zdroj článku: businessinsider.com