Obchod a marketing v krajinách CEE
Záujem o zamestnancov v oblasti obchodu a marketingu sa líšia naprieč všetkými európskymi krajinami. Každá krajina má svoje špecifické potreby.
V Maďarsku existuje veľké množstvo dostupných marketingových odborníkov, ktorí sa ťažko uplatňujú na trhu práce, na druhej strane v neďalekej Českej republike sú dostupné voľné pozície pre online marketingových špecialistov. Tento trend možno pozorovať aj v Poľsku.
„Spoločnosti očakávajú od kandidátov hlboké vedomosti daného segmentu, často s presahom do IT sveta, ako aj komunikačné zručnosti a manažérske kompetencie. Vynikajúca angličtina je pri väčšine pozícií vyžadovaná automaticky, nakoľko je zvyčajne nevyhnutná na marketingových pozíciách,“
uviedol Miroslav Garaj, Country Manager Grafton Slovakia.
Na Slovensku je v oblasti obchodu a marketingu rastúci záujem o obchodných zástupcov so schopnosťou predávať technické produkty. Od kandidátov na týchto pozíciách sa často vyžadujú tri a viac ročné skúsenosti s príslušným typom práce.
Kvôli požiadavke na vynikajúce technické znalosti a aktívne jazykové znalosti sú aj ich finančné nároky na najvyššom leveli v rámci segmentu. V Maďarsku je dopyt po regionálnych manažéroch predaja v oblasti FMCG (rýchloobrátkového tovaru) alebo produktových manažérov v oblasti elektroniky.
V Českej republike a v Poľsku si predajní agenti najčastejšie nájdu uplatnenie v obchodných reťazcoch alebo v e-commerce.
Obchod a marketing na Slovensku
Obchod a marketing na Slovensku zažíva dlhodobý rozmach, čo je dôvod, prečo mnoho odborníkov a absolventov škôl z rôznych odborov nájde uplatnenie v tomto segmente.
V oblasti obchodu a marketingu vzdelanie nie je až tak dôležité, relevantné sú skúsenosti, obchodné uvažovanie a osobné schopnosti.
Aký je dopyt zamestnávateľov na Slovensku?
Pre marketing je všeobecne typický dopyt po sociológoch a absolventoch marketingu a PR. Avšak, informatika, programovanie a grafický dizajn sú tiež dôležité vo vzťahu k internetovému marketingu.
Vzdelanie nie je až tak dôležité ani v oblasti predaja. Zásadná je schopnosť zamestnanca aktívne ponúkať produkty a služby a získať viac zákaziek pre firmu.
Na trhu práce sú najžiadanejší obchodní zástupcovia, čo je dané tým, že firmy neustále potrebujú rozšíriť svoje podnikanie a aktívne ponúkať svoje produkty a služby.
Takisto neexistujú žiadne významné kvalifikačné bariéry pre obchodné pozície na nižších úrovniach, čo poskytuje žiadateľom možnosť nájsť uplatnenie v rôznych odvetviach.
Zväčša spoločnosti vyžadujú 2-ročnú prax, vrátane preukázateľných výsledkov. Vynikajúce znalosti anglického alebo nemeckého jazyka, v závislosti na špecializáciu na konkrétnom zahraničnom trhu, sú zvyčajne tiež požadované.
„Práca v marketingu je v dlhodobo veľmi “in”, avšak v tomto segmente je veľká fluktuácia zamestnancov. To je dôvod, prečo spoločnosti naďalej hľadajú nových PPC špecialistov, SEO konzultantov, projektových manažérov, account manažérov alebo brand manažérov. Najčastejšie s 2-ročnou praxou a znalosťou anglického jazyka,“
uviedol Miroslav Garaj.
AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI ?
- Zdroj: grafton recruitment