Produkt, ktorý priniesol svetu jednu z najznámejších chutí, uzrel svetlo sveta 8. mája 1886 v americkom meste Atlanta.
Nespoznaný potenciál
Miestny lekárnik Dr. John Stith Pemberton vyrobil pre Coca-colu sirup, ktorý vyhlásili za fantastický a uviedli ho do predaja. Za jeden pohár tohto bublinkového nápoja v tom čase zákazníci zaplatili približne päť centov.
Perlivú vodu neskôr spriatelili s novým sirupom a výsledkom tejto kombinácie bol „delikátny a osviežujúci“ nápoj. Uvedená slogan sprevádza Coca-Colu až dodnes všade tam, kde sa teší popularite.
Za predpokladu, že dve veľké písmená „C“ prinesú výrobku vytúžený úspech, prišiel Pembertonov partner, účtovník Frank M. Robinson, s nápadom na obchodnú značku „Coca-Cola“.
Prvá reklama na seba nenechala dlho čakať a čoskoro sa objavila v magazíne The Atlanta Journal. Jej slová vábili smädných obyvateľov Atlanty na ochutnávku „nového a populárneho bublinkového nápoja“. Počas prvého roka sa predaj tohto obľúbeného drinku ustálil na hodnote deväť nápojov za deň.
Dr. Pemberton si však nikdy úplne neuvedomoval obrovský potenciál produktu, ktorý vytvoril. Postupom čase predal podiely na svojom biznise viacerým partnerom a tesne pred svojou smrťou v roku 1888 predal aj svoj posledný podiel v Coca-Cole Asa. G. Candlerovi. Tento skutočne bystrý atlantský podnikateľ s dobrý nosom na biznis následne kúpil aj ostatné práva spoločnosti a získal tak nad ňou plnú kontrolu.
Candler a partneri
Už v roku 1892 tak Candler dokázal zvýšiť predaj tohto chutného nealkoholického nápoja až desaťnásobne. Jeho cit pre obchod mu v to čase našepkal, aby sa úplne zbavil svojho farmatického podnikania a naplno sa dovzdal prichádzajúcej výzve.
Spolu so svojím bratom Johnom S. Candlerom, Pembertonovým partnerom Frankom Robinsonom a ďalšími dvomi spoločníkmi, vytvorili spoločnosť s názvom Coca-Cola Company. Jej počiatočná kapitalizácia sa pohybovala na úrovni 100 tisíc amerických dolárov (USD).
- Prečítajte si: Od predaja fliaš Coca-Coly k vybudovaniu impéria. Toto je cesta Warrena Buffetta k miliardám
Obchodnú značku „Coca-Cola“, ktorú uviedli na trh v roku 1886, následne zaregistrovali na Patentovom úrade v Spojených štátoch amerických (USA) dňa 31. januára 1893.
Zaujímavosťou je aj to, že v tom istom roku boli vyplatené aj prvé dividendy. Úspešná marketingová politika Candlera pomohla firme rásť a v roku 1894 tak otvorili prvý výrobný závod mimo Atlanty, ktorý umiestnili do mesta Dallas. V nasledujúcom roku otvorili ešte ďalšie v amerických mestách Chicagu, Illinois a Los Angeles.
Joseph A. Biedenharn z Vicksburgu v Mississippi bol veľkým fanúšikom rastúceho biznisu s Coca-Colou. V roku 1894 si preto nainštaloval pred svojím obchodom fľaškovací stroj a začal predávať tento nápoj už vo fľašiach. Stal sa tak prvým fľašiarom spoločnosti Coca-Cola. Prvý fľašiarsky závod bol následne otvorený v roku 1899 a ďalší rok na to.
V priebehu 20 rokov sa počet závodov zvýšil z pôvodných dvoch na viac ako tisíc. Zaujímavým faktom je aj to, že až 95 % z nich má lokálnych vlastníkov a prevádzkovateľov.
„The Real Thing“
Začiatkom roku 1900 čelili výrobcovia Coca-Coly viacerým výzvam. Jednou z najvýznamnejších a najvážnejších bola ochrana samotného výrobku pred jeho kopírovaním.
Konkurancia sa snažila napodobniť všetko od dizajnu obalu až po chuť samotného nápoja. Počiatočné reklamy firmy preto varovali spotrebiteľov pred týmito napodobeninami prostredíctvom rôznych sloganov ako „žiadajte len originál“ alebo „neakceptujte žiadne náhrady“. Za týmto úsilím tak stála najmä snaha podniku pripomenúť zákazníkom, že by nemali chcieť nič menej, ako skutočnú vec („The Real Thing“).
Nikdy nekončiaci sa súboj s rôznymi napodobeninami bol tak hlavnou silou stojacou za evolúciou osobitého dizajnu fľaše v tvare úzkej sukne. Definitívnu podobu dostala v roku 1916 a jej autorom bola spoločnosť Root Glass Company z americkej Indiany. Známy tvar sa následne dočkal patentovej ochrany v roku 1977.
Populárny dizaj sa tak pridal medzi ostatné obchodné značky ako „Coca-cola“ (1893) a „Coke®” (1945).
Silné emócie
S nástupom 20. storočia možno spájať silné emócie medzi zákazníkmi a spoločnosťou Coca-Cola. Ich základňa sa postupne rozrastala po celom svete.
V roku 1971 sa zišli mladí ľudia na jednom z vrcholov hôr v Taliansku, aby si spoločne zaspievali pieseň s názvom “I’d Like to Buy the World a Coke,” čo bol zlomový bod firmy vedúci k skutočne turbulentným časom. Tento moment zároveň predstavoval prvý záblesk na ceste Coca-Coly za fenomenálnym svetovým úspechom.
Obrovskú silu a prestíž zvýraznili aj rôzne svetové prieskumy v roku 1988, ktoré realizovala spoločnosť Landor & Associates. Tie ju zaradili medzi najznámejšie a najviac oceňované obchodné značky na svete. No, snáď najväčšie ocenenie sa Coca-Cole dostalo ešte v roku 1985. Najväčšie preto, že prišlo od samotných spotrebiteľov.
V tom čase spustila kampaň ohlasujúcu novú chuť pre Coke. Bolo to po prvý krát v jej histórii, kedy značka pristúpila k zmene tajného receptu od svojho založenia.
Nová chuť nepresvedčila
V množstve vykonaných testov a prieskumov bola jednoznačne preferovaná nová chuť populárneho nápoja. Rýchlo sa však ukázalo, že emotívne spojenie Američanov s orginálnou chuťou je oveľa silnejšie, ako sa pôvodne predpokladalo. Originálna chuť sa tak stala viac, ako len obyčajným nápojom. Spoločnosť si tento fakt veľmi rýchlo uvedomila
a pochopila, čo všetko je v hre. Na situácia ihneď relevantne zareagovala. Poslúchla pritom hlas svojich zákazníkov a na trh vrátila Coca-Colu s pôvodným receptom.
Svoju globálnu sieť začala spoločnosť budovať v roku 1920. V súčasnosti pôsobí vo viac, ako 200 krajinách po celom svete. Coca-Cola a jej sieť firiem tak tvorí jeden z najsofistikovanejších systémov výroby a distribúcie na svete.
História podniku je pretkaná mnohými nezabudnuteľnými chvíľami, ktoré priniesli radosť mnohým spotrebiteľom. Fanúšikovia populárneho nápoja sa tak už viac ako jedno storočie môžu tešiť z tohto symbolu kvality a osvieženia.
- zdroj: http://www.coca-colacompany.com/
- titulný obrázok: Pixabay