London Escorts sunderland escorts
Viac

    Pozor na najčastejšie internetové podvody s financiami: ktoré to sú a ako znížiť riziko

    Vynález internetu otvoril pre každého z nás obrovské možnosti. Vďake nemu je všetko rýchlejšie, presnejšie, dokážeme sa takmer s kýmkoľvek spojiť v priebehu pár minút. Veľkú revolúciu priniesol aj v oblasti financií. Žiaľ, tak ako dnes dokážeme prostredníctvom mobilu a mailu zaplatiť faktúru, tak sa svojej šance sa chytili aj internetoví zlodeji.

    Zdroj obrázku: Korawat photo shoot / Shutterstock.com

    1. Falošný email od účtovníčky vo firme s cieľom úhrady fiktívnej faktúry

    Medzi časté a žiaľ veľa krát úspešné internetové podvody patria maily vyzývajúce na rýchlu úhradu faktúry. Takýto mail, ktorý môže dostať účtovníčka alebo človek zodpovedný za úhradu, je väčšinou na prvý pohľad veľmi dôveryhodný a ničím sa nelíšiaci od originálu. 

    V niektorých prípadoch, aby sa mail tváril čo najviac ako originál, v ňom bývajú spomenuté aj iné úlohy. Napríklad, či bola pri niekom dohodnutá práca na dohodu. Podstatou ale zostáva žiadosť o vyplatenie fiktívnej faktúry. Keďže takýchto prípadov nebýva málo, je dôležité, aby bola firma na ne bola pripravená. 

    V prvom rade by sa mala každá finančná transakcia dôveryhodne overiť, predovšetkým, ak sa jedná o vyššie sumy. Ako sa hovorí: dôveruj, ale preveruj. 

    Každý mail alebo podvodná faktúra majú aj znaky, ktoré ich dokážu prezradiť. Ide napríklad o netradičné číslo účtu, než na aké sa platby doteraz uhrádzali. Iná býva aj mailová adresa, z ktorej mail prichádza, hoci sa s pôvodnou takmer zhoduje, no často je rozdiel len v jednom písmene. 

    2. Falošný email z banky s cieľom získať prístupové údaje

    Na podobnom princípe fungujú aj falošné maily posielané klientom bánk za účelom získania ich prístupových údajov do elektronického bankovníctva. V poslednej dobe majú viaceré banky na Slovensku a ich zákazníci s týmto druhom podvodu nepríjemné skúsenosti.

    Keďže takéto vydanie prístupových údajov môže mať za následok „vybielenie“ účtu klienta, je v záujme každého z nás venovať každej podozrivej korešpondencii s bankou zvýšenú pozornosť. Ako rozoznáme falošný mail? Predovšetkým si treba povedať, či vaša banka s vami takýmto štýlom komunikuje. Nie? Tak prečo to robí zrazu teraz? 

    Ďalším znakom môže byť formálne oslovenie. Banky väčšinou svojich klientov oslovujú ich menom. Keďže tieto maily produkujú roboti, je celkom možné, že slovenčina nebude práve ich silnou stránkou. Zlý slovosled či časovanie sú dôvodom na zvýšenú pozornosť. 

    Pozor tiež na časové naliehanie! Ak vás niekto núti okamžite prezradiť dôverné informácie alebo dostanete neodolateľnú ponuku, no musíte odpovedať ihneď, asi to v poriadku nebude. 

    3. Falošná reakcia na inzerát s cieľom vylákať údaje od karty

    Podvodníci sú stále vynachádzavejší a snažia sa zneužiť dôveru ľudí aj pri internetových nákupoch prostredníctvom inzertných webov. Vás zaujme tovar, ktorého cena je zvyčajne veľmi výhodná. 

    Druhá strana ho chce rýchlo predať a tak vám pošle návrh, aby ste transakciu urýchlili tak, že zadáte vaše údaje o karte, vďaka čomu sa celý obchod uzavrie omnoho rýchlejšie, to však samozrejme nie je pravda. Najbezpečnejším využitím platby pomocou platobných kariet je transakcia cez overené platobné portály.

    Ako rozoznať podvodníka? Väčšinou je ponuka veľmi výhodná, komunikácia na druhej strane je strohá a často s problematickou slovenčinou.

    Spozornieť treba aj vtedy, ak niekto chce od vás akékoľvek údaje. Pri bežnej kúpenie nie je žiaden dôvod, aby ste druhej strane posielali údaje o platobnej karte alebo vaše osobné údaje. Podozrivým je aj tlak na rýchle, väčšinou okamžité vykonanie transakcie. 

    4. Falošný email z platobnej brány, pokiaľ používate PayPal

    Pozor si treba dávať aj vtedy, ak predávate svoj tovar prostredníctvom rôznych bazárov. Postup je jednoduchý: vy predávate, druhá strana kupuje. Klient si vyberie váš tovar, pochváli ho aby vzbudil pozornosť a podvod môže začať.

    Prejaví rýchly záujem a chce váš tovar kúpiť. Zákazník potvrdí kúpu a chce vám poslať peniaze. Aby k vám ale prišli rýchlo, platbu realizuje cez platobnú bránu. Tá býva vymyslená, no môže sa podobať na niektorú známu stránku. Vašou úlohou je jej prostredníctvom zadať vaše platobné údaje a to je chyba!

    Ak tak urobíte, dobrovoľne ste niekomu cudziemu zadali údaje o vašej karte. Následne sa zákazník odmlčí a zmizne aj platobná brána. Oveľa bezpečnejšie je preto používať overené platobné spoločnosti, napríklad ako je PayPal. Ten si od vás nikdy nepýta vaše prístupové údaje za účelom vloženia financií na účet, takáto transakcia sa vždy udeje prostredníctvom IBAN.

    Komentáre

    Najnovšie články

    Podobné články