Aj na Slovensku nájdeme mladých a ambicióznych ľudí. Medzi nich sa radí aj mladý online marketér Filip Škultéty, ktorý len pred nedávnom oslávil svoje 17te narodeniny. Ako sám vraví, nemôže povedať že by pracoval. Má len koníček ktorý mu platí a zároveň ho robí šťastným.
Na Slovensku nájdeme len málo takých, ktorý môžu už na strednej škole povedať, že majú za sebou 5 rokov prax v obore. Filip práve medzi takýchto ľudí patrí. Začal podnikať totiž už ako 12 ročný a o klientov dnes nemá núdzu.
“Každý deň sa mi ozvú 1 – 2 záujemcovia o moje služby. Momentálne mám však už vyčerpané kapacity a tak ich často krát musím odmietnuť. Pokiaľ sa mi ale občas uvoľní miesto tak sa snažím vyberať si zaujímavé projekty, ktoré ma môžu aj niečo nové naučiť. Základom je poskytovať kvalitné služby a mať ku klientom dobrý prístup a vzťah. Vďaka tomu nepotrebujem žiadne webové stránky ani reklamu, pretože moji klienti ma sami odporúčajú ďalej svojim známym. Pokiaľ sa Vám totiž ozve človek, ktorý dostane na Vás dobrú referenciu, výrazne Vám to uľahčí prácu. Nemusíte totiž čas venovať svojej propagácii aby Vás potenciálny klienti našli, nemusíte im prezentovať svoje služby a presviedčať ich a takisto si omnoho rýchlejšie získate ich dôveru, pretože to všetko už za Vás spravili vaši spokojný zákazníci tým, že Vás odporučili. Tento čas, ktorý ušetríte, im môžete venovať pri poskytovaní služieb.
“Filip nám prezradil, že pokiaľ na niečom chcete začať pracovať v mladom veku, je potrebné aby Vás to hlavne bavilo, mali ste nadšenie. Na začiatku len vedel, že chce niečo robiť.
“Nechcel som sa spoliehať na školu pretože som mal pocit, že nerobí dosť pre to, aby ma pripravila na život. Preto som rozmýšľal kde by som mohol začať. Je potrebné si najprv premyslieť v čom ste lepší ako ostatní, čo vás baví a napĺňa a akú to má perspektívu. Následne si treba sadnúť za Google a pozerať sa o ktorú z týchto vecí je záujem a zároveň tam nie je príliš veľká konkurencia.”
V 13tich rokoch si vedel zabezpečiť stabilný príjem z písania článkov. Neskôr pridal do ponuky aj preklad z Češtiny do Slovenčiny. Vraví, že je treba pozorne počúvať zákazníkov.
“Ľudia sa Vás budú pýtať či okrem tohto neviete robiť to alebo hento. Počúvajte ich, pretože oni Vám skutočne prezradia, čo na trhu chýba alebo je nedostatok. Nie prieskumy, nie kampane, nie vyvolávanie. Ale vaši zákazníci. Mňa to prinútilo rozšíriť svoju ponuku o nové služby.”
Mladý podnikateľ dnes pokrýva širokú škálu online marketingových služieb od písania článkov cez webovú analytiku až po SEO optimalizácie. Nie však vždy sa len darilo. Špeciálne ťažké boli predovšetkým začiatky.
“Zo začiatku som sa snažil svoj vek tajiť a otázke veku sa vyhnúť. Ak však na to došlo, musel som si zopár rokov pridať. Kto by dnes zveril tak dôležitú časť každého biznisu 14 ročnému chlapcovi. Navyše veľa ľudí má pocit, že čím mladší ste, tým je Vaša práca jednoduchšia a lacnejšia.”
Podnikanie ale nie je pre každého hovorí. Skreslené predstavy, strach a komfortná zóna sú veľkými nepriateľmi na začiatku každého odhodlaného jedinca. Žiaľ, často krát vyhrávajú a tak množstvo skvelých nápadov, ideí a vynálezov ostane len v podobe myšlienok.
“Veľa ľudí na Slovensku, ako vravia v kampani J&T má ‘Jánošikovský komplex’ a teda bohatým brať a chudobným dávať. Ale pravda je taká, že štát nezoberie bohatým a dá chudobným, ale presne naopak. Skreslená predstava je, že podnikatelia sa vozia na drahých autách a 6 mesiacov v roku trávia na jachte v stredozemnom mori. Toto ale vidí množstvo ľudí, ktorí k podnikaniu ani len nepričuchli. Myslia si, že je to jednoduché. No a potom, keď to skúsia zo svojím nápadom, objavia realitu, ktorá taká pekná už nie je. Na obale časopisu kde vidíte šťastného podnikateľa v drahom aute totiž nie je napísané cez čo všetko sa musel prebojovať. Nechcem teraz nikoho odstrašiť, chcem len upozorniť na to, že ak na knihu pozeráte spredu, vidíte pekný obal. Trošku ju ale nahnite do strany a možno budete prekvapený aká je hrubá aby sa do nej dal popísať celý ten proces od nuly až k úspechu.”
Najťažší je začiatok. Každý máme vraj komfortnú zónu, ktorú sa bojíme opustiť. Držia nás v nej priatelia, predstava istoty v zamestnaní, strach zo zmeny, povinnosti a vymyslené bariéry.
“Podnikanie nie je pre každého. Často je to náročné, často máte viac práce ako dokážete zvládnuť alebo zas naopak nemáte do čoho “pichnúť prstom”. Niekedy počúvam že prečo pracujem, veď som mladý, mám si užívať a pracovať budem predsa celý život. Ale to je presne to čo ja nechcem. Nechcem byť otrokom a makať za minimálnu mzdu na snoch niekoho iného.”
Filip pochádza z Bratislavy. Navštevuje strednú priemyselnú školu elektrotechnickú. K online marketingu ho nepriviedol nikto, nadšenie pre tento biznis našiel sám. Dnes je známy ako aj najmladší SEO špecialista na Slovensku. Absolvoval 6 mesačnú stáž v špičkovej online marketingovej agentúra Pizza SEO. Je držiteľom 2 Google Certifikátov a okrem online marketingu sa zaujíma o investovanie, psychológiu predaja a šport. V súčasnosti vlastní agentúru PrimeGentle.
Riadi sa citátom:
“Makaj na sebe kým sa ostatní zabávajú, zabávať sa budeš, keď ostatní len začnú niečo robiť”.
Robíte aj Vy to čo Vás baví a napĺňa?
Tak práve teraz je čas s tým začať!