Žiadna motivačná kniha, nahrávka, polosektárske MLM, či “miliónovo imperiálne” školenie sa nezaobíde bez toho aby sa autor nesnažil presvedčiť všetkých o tom, že existuje čosi, čo sa volá pasívny príjem a čo je ekvivalentom starého známeho “pečené holuby do huby”.
A všetci títo obchodníci so snami samozrejme nepekne zavádzajú. Pasívny príjem vo význame “prachy za nič nerobenie” nikdy neexistoval, neexistuje a ani existovať nebude.
Je možné mať “nadštandardný príjem” – čiže za málo roboty veľa peňazí, no to je stále “aktívny príjem” (čiže aby človek získal financie musí vynaložiť istú snahu), nie žiadny pasívny. A tiež je možné neskôr profitovať s niečoho na čom najprv poriadne zamakám, to však tiež s pasivitou nemá veľa spoločného – je to skôr “oneskorený príjem“.
To čo väčšina obchodníkov so snami sľubuje a ospevuje je práve tento “oneskorený príjem”. A ak chcem mať akýkoľvek oneskorený príjem, vynaloženiu tvrdého počiatočného úsilia a prípadne aj financií sa nevyhnem.
Je jedno či budem profitovať na prenájme nehnuteľností ako Kiyosaki, investovať na burze ako Buffett, či spravím a budem predávať nejaký školiaci produkt ako Toman, alebo vybudujem firmu kde postupne na mňa budú makať iní – moji zamestnanci. Nikdy to nebude bez úvodnej tvrdej práce.
A dokonca ani tam to nekončí. O všetko “pasívne” sa treba aj ďalej starať. Nehnuteľnosť treba udržiavať v dobrom stave aby nájomníkom nespadla na hlavu. Produkty sa samé nepredajú, treba im riešiť marketing a sem tam nejaké reklamácie.
Investovanie je práca na plný úväzok a treba byť neustále v strehu ak o svoje peniaze nechcete prísť. No a o tom koľko problémov so sebou nesie prevádzka firmy by sa dali písať celé knihy.
Nazvime preto veci pravými menami a netvárme sa že existuje niečo ako pasívny príjem za nič nerobenie. Taký príjem nikdy nebol, nie je a ani nebude. Nazvime ho radšej nadštandardný, alebo oneskorený. Slovko pasívny ho totiž vôbec nevystihuje. “Pasívny príjem je ilúzia”
Autor článku Martin Hrkút pôsobí ako webdeveloper na voľnej nohe, rieši internetový marketing, píše vlastný blog o internete, podnikaní a spoločnosti. Nájsť ho môžete aj na twittri, či google+