Nedávno som po rokoch náhodou znovu chytil do ruky knihu od R.Kiyosakiho: „Bohatý otec, chudobný otec“. V nej píše:
Aktíva sú napríklad investície alebo nehnuteľnosti, ktoré prenajímate. Pasíva sú domy, v ktorých bývate, autá a podobne. Podľa toho, či idú peniaze k vám a lebo od vás.
Dobre ste na tom vtedy, ak sú vaše aktíva väčšie ako pasíva.
Napadlo ma, že aj my obchodníci máme svoje aktíva a pasíva. Je dobré o nich vedieť, aby ste jedno mohli zveľaďovať a druhého sa zbavovať ?
Čo sú obchodnícke aktíva?
Aktíva sú všetko to, čo vám ako obchodníkovi pomáha predávať a zarábať peniaze.
Začal som písať ich zoznam a najprv mi vyšiel dosť dlhý zoznam položiek (zastavil som sa pri čísle 13). Povedal som si, že do jedného článku to je priveľa, začal som triediť a nakoniec som z nich vybral iba dve – tie najdôležitejšie:
- databáza klientov
- obchodné zručnosti
Prečo práve tieto dve považujem za najcennejšie obchodnícke aktíva?
Lebo databáza klientov je jediná „surovina“, s ktorou obchodník pracuje. Iba tam sa ukrývajú príležitosti, na ktoré si môžete siahnuť – databáza klientov je ako veľká miestnosť, v ktorej je zamknutý zlatý poklad.
- Viete aký veľký potenciál sa skrýva vo vašej databáze?
- Máte zmapované, aké budúce potreby vašich zákazníkov môžete uspokojiť?
- A máte stanovený aj konkrétny ďalší postup, ako tento potenciál „vyťažíte“?
- Ak ste začínajúci predajca – máte nachystaný dostatok vytriedených kontaktov, ktoré môžete kedykoľvek osloviť?
Podľa počtu odpovedí „áno“ zistíte, ako dobre sa o toto vaše aktívum staráte…
A prečo obchodné zručnosti? Lebo tie sú tým kľúčom, pomocou ktorého sa k zamknutému pokladu dostanete.
Vaše obchodné zručnosti sú mostíkom medzi obchodnými príležitosťami a províziou na vašom bankovom účte. Pracujete aj na nich?
Ukážte mi, ako sa staráte a zveľaďujete vašu databázu a vaše predajné zručnosti a ja vám poviem, ako ste (alebo budete) v predaji úspešní ?
A čo sú naše obchodnícke pasíva?
Obchodnícke pasíva sú všetko to, čo vám zabraňuje v úspešnom predaji. Sú to všetky naše nedostatky a zlozvyky, ktoré nás spomaľujú alebo rozptyľujú na ceste k dosiahnutiu našich obchodných cieľov.
Za všetky spomeniem dve – nedôslednosť a nedostatok sebadisciplíny. Tieto dve pasíva nás podľa mňa stoja oveľa viac peňazí na nezrealizovanom obchode, ako všetky ostatné dohromady.
Máte všetky záznamy o zákazníkoch a obchodných prípadoch kompletné a aktuálne? Lebo to je vaša mapa k pokladu. Svedomito si plánujete vaše každodenné aktivity? A poctivo to aj dodržiavate? Alebo niektoré veci odkladáte na neskôr, keď nejde o život?
Čo je váš osobný najväčší „obmedzovač príjmu“? Už len tým, že si ho pomenujete, urobíte veľmi dôležitý krok k náprave.
Blíži sa čas novoročných plánov a predsavzatí – ako zveľadíte vašu databázu a vaše obchodnícke zručnosti? Porozmýšľajte, váš zlatý poklad čaká ? A napíšte do komentára na čo ste prišli!
AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI ?
Martin Mišík – špecialista na moderné techniky predaja
Trénuje predajcov a obchodné tímy, ako sa ľahšie dostať k novým zákazníkom, ako sa presadiť popri lacnejšej konkurencii a ako urýchliť uzatváranie obchodov. Vďaka vlastným, takmer 20-ročným skúsenostiam v predaji a testovaním nových metód dnes dosahuje vo svojich obchodných aktivitách viac ako 90% úspešnosť. O svoje skúsenosti sa okrem školení delí aj cez blog: www.akopredavat.sk, kde doteraz uverejnil vyše 180 článkov ako lepšie predávať. Môžete si tam zdarma stiahnuť aj e-book: 7 princípov úspešného predaja.
Od roku 2003 vyškolil už viac ako 8.500 obchodníkov a dnes patrí na Slovensku k najvyhľadávanejším školiteľom predajných zručností.