Značka športových vozidiel a zároveň značka orientovaná na výkon teraz opäť získala výnimočnú pozíciu v súťaži, keď na New York International Auto Show (NYIAS) predstavila svoje nové vysokovýkonné vozidlo SUV strednej veľkosti, Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ SUV a kupé (kombinovaná spotreba paliva: 10,7 – 10,3 l/100 km; kombinované emisie CO2: 244 – 234 g/km) ako aj Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ SUV a kupé (kombinovaná spotreba paliva: 10,7 l/100 km; kombinované emisie CO2: 244 g/km).
Prvý raz možno získať stredne veľké SUV teraz aj s výkonným osemvalcovým biturbom v dvoch výkonnostných stupňoch. Základom je 4,0-litrový motor V8 AMG s výkonom 350 kW (476 k) alebo 375 kW (510 k) vo variantoch GLC 63 S a GLC 63 S kupé. Pôsobivo to dokazuje aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h za iba 3,8: nové vozidlá kategórie SUV zaujímajú osobitné postavenie vo svojom segmente trhu.
Vysokovýkonné vozidlá SUV sú okrem toho vybavené podvozkom odpruženým vzduchom s adaptívnym nastaviteľným tlmením, pohonom všetkých kolies 4MATIC+ AMG Performance s úplne variabilným rozdeľovaním momentu, zverným diferenciálom zadnej nápravy ako aj vysokovýkonnou brzdovou sústavou.
Ako vizuálny poznávací znak svojej príbuznosti so športovými vozidlami Mercedes-AMG nesú nové modely mriežku chladiča AMG Panamericana, ktorá bola doposiaľ vyhradená rodine AMG GT. Nové modely okrem toho ponúkajú všetky výhody SUV značky Mercedes: veľa miesta pre cestujúcich a batožinu, rozsiahlu bezpečnostnú výbavu ako aj suverénnu trakciu aj na vlhkom podklade alebo v zimných cestných podmienkach.
- prečítajte si: Takto vyzerá nový Mercedes G 350 d Professional
Nový Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ SUV a kupé zaujímajú vo svojom konkurenčnom prostredí výnimočné postavenie v každom ohľade. V segmente sú ako jediné vybavené s osemvalcovým motorom biturbo. Mercedes-AMG tak vychádza v ústrety želaniam svojich zákazníkov, ktorí si aj v prípade stredne veľkého vysokovýkonného vozidla SUV želajú kombináciu suverénneho priebehu výkonu a vysoko emotívneho, nezameniteľného zvuku motora.
„Nový GLC 63 4MATIC+ je pre nás úplne mimoriadne vozidlo. Navrhnúť veľmi športové a dynamické SUV, aby malo napriek tomu prirodzene extrémne stabilné jazdné vlastnosti, nie je ľahkou úlohou. Preto sme do tohto vývoja vložili mnoho úsilia a celú našu kompetenciu v oblasti SUV nazbieranú za mnohé roky. Podarilo sa nám tak vyrobiť SUV, ktoré má veľmi presné a agilné jazdné vlastnosti a v prípade potreby pozýva aj na rýchle kolá na pretekárskej trati. Náš motor V8 biturbo predstavuje významný znak nášho výhradného postavenia v konkurenčnom prostredí vysokovýkonných vozidiel. Okrem toho, ponukou SUV a kupé máme v segmente najväčší výber. A technickú príbuznosť s našimi športovými vozidlami vizuálne zdôrazňuje mriežka chladiča Panamericana, ktorá bola doposiaľ rezervovaná pre naše modely AMG GT,“
vysvetľuje Tobias Moers, predseda obchodného vedenia spoločnosti Mercedes-AMG GmbH.
Prehľad údajov | ||
AMG GLC 63 4MATIC+ | AMG GLC 63 S 4MATIC+ | |
Motor | 4,0-litrový V8 s priamym vstrekovaním a preplňovaním biturbo | 4,0-litrový V8 s priamym vstrekovaním a preplňovaním biturbo |
Zdvihový objem | 3 982 cm3 | 3 982 cm3 |
Výkon | 350 kW (476 k) pri 5 500 – 6 250 ot/min | 375 kW (510 k) pri 5 500 – 6 250 ot/min |
Max. krútiaci moment | 650 Nm pri 1 750 – 4 500 ot/min | 700 Nm pri 1 750 – 4 500 ot/min |
Pohon | Stály pohon všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+ s variabilným rozdeľovaním momentu | Stály pohon všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+ s variabilným rozdeľovaním momentu |
Prevodovka | 9-stupňová športová prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT | 9-stupňová športová prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT |
Spotreba paliva | ||
kombinovaná | 10,7 – 10,3 l/100 km | 10,7 l/100 km |
Emisie CO2 kombinované | 244 – 234 g/km | 244 g/km |
Trieda efektívnosti | F | F |
Hmotnosť (DIN/ES) | 1 925 kg */ 2 000 kg ** | 1 935 kg */ 2 010 kg ** |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 4,0 s | 3,8 s |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h*** | 250 km/h*** |
AMG GLC 63 4MATIC+ kupé | AMG GLC 63 S 4MATIC+ kupé | |
Motor | 4,0-litrový V8 s priamym vstrekovaním a preplňovaním biturbo | 4,0-litrový V8 s priamym vstrekovaním a preplňovaním biturbo |
Zdvihový objem | 3 982 cm3 | 3 982 cm3 |
Výkon | 350 kW (476 k) pri 5 500 – 6 250 ot/min | 375 kW (510 k) pri 5 500 – 6 250 ot/min |
Max. krútiaci moment | 650 Nm pri 1 750 – 4 500 ot/min | 700 Nm pri 1 750 – 4 500 ot/min |
Pohon | Stály pohon všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+ s variabilným rozdeľovaním momentu | Stály pohon všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+ s variabilným rozdeľovaním momentu |
Prevodovka | 9-stupňová športová prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT | 9-stupňová športová prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT |
Spotreba paliva | ||
kombinovaná | 10,7-10,3 l/100 km | 10,7 l/100 km |
Emisie CO2 kombinované | 244 – 234 g/km | 244 g/km |
Trieda efektívnosti | E | F |
Hmotnosť (DIN/ES) | 1 935 kg */ 2 010 kg ** | 1 945 kg */ 2 020 kg ** |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 4,0 s | 3,8 s |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h*** | 250 km/h*** |
* Prevádzková hmotnosť pohotovostná podľa DIN bez vodiča; ** Prevádzková hmotnosť pohotovostná podľa ES vrátane vodiča a hmotnosti (68 kg + 7 kg), *** elektronicky obmedzená |
Jediná ponuka v segmente s motorom V8 biturbo
SUV a kupé sú v ponuke ako základný variant aj ako variant S: osvedčený 4,0-litrový motor V8 biturbo AMG vyvinie výkon 350 kW (476 k) alebo 375 kW (510 k), maximálny krútiaci moment predstavuje 650 alebo 700 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h absolvuje GLC 63 S 4MATIC+ za iba 3,8 sekundy, GLC 63 4MATIC+ za 4,0 sekundy. Maximálna rýchlosť je 250 km/h (elektronicky obmedzená).
V8 biturbo je blízky príbuzný motora v modeli Mercedes-AMG GT
4,0-litrový osemvalec s preplňovaním dvoma turbodúchadlami sa používa už v mnohých vozidlách AMG Performance. S mazaním so suchou kľukovou skriňou je zabudovaný aj v športovom vozidle AMG GT. Charakteristický znak: obe turbodúchadlá sú usporiadané nie zvonka pri radoch valcov, ale medzi nimi v priestore v tvare písmena V.
Hlavnými výhodami tohto usporiadania sú kompaktná konštrukcia motora, optimálna odozva a nízke emisie výfukových plynov. Hnací agregát sa montuje v manufaktúre na výrobu motorov v Affalterbachu podľa princípu „Jeden muž ‒ jeden motor“, každý motor je poskladaný jedným technikom.
Krátke časy preradenia, vysoká efektívnosť: 9-stupňová prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT
V novom GLC 63 4MATIC+ a GLC 63 S 4MATIC+ je použitá 9-stupňová prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT, ktorá oslávila svoj debut v modeli E 63 4MATIC+ značky Mercedes-AMG. Vodič profituje z extrémne krátkych časov preradenia a odozvy.
Rýchle podradenie cez viacero stupňov a funkcia medziplynu robia z radenia silný emocionálny zážitok. Mokrá rozjazdová spojka nahrádza menič krútiaceho momentu. Šetrí hmotnosť a optimalizuje odozvu na pohyby plynového pedálu vodiča, najmä pri šprinte a zmenách zaťaženia.
Variabilný pohon všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+
Po Triede E značky Mercedes-AMG dostane teraz pohon všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+ aj GLC. Inteligentný systém navzájom spája výhody rozličných koncepcií pohonu: úplne variabilné rozdeľovanie momentu medzi prednú a zadnú nápravu zaručuje nielen optimálnu trakciu na hranici fyzikálnych zákonov.
Vodič sa môže spoľahnúť na vysokú jazdnú stabilitu a bezpečnosť jazdy za všetkých podmienok: na suchej vozovke rovnako ako na mokrej alebo zasneženej. Prepínanie z pohonu zadných kolies na pohon všetkých kolies a naopak sa uskutočňuje plynule, pretože inteligentné riadenie je začlenené do celkovej architektúry systému vozidla.
Elektromechanicky regulovaná spojka variabilne spája permanentne poháňanú zadnú nápravu s prednou nápravou. Najlepšie možné rozdelenie krútiaceho momentu sa vypočítava priebežne – podľa jazdnej situácie a požiadavky vodiča. Rozdeľovanie momentu sa uskutočňuje plynulo a na základe premyslenej matice. Okrem trakcie a priečnej dynamiky pohon všetkých kolies zlepšuje aj pozdĺžnu dynamiku pre ešte výraznejšie zrýchlenie.
Individuálny zážitok: jazdné programy AMG DYNAMIC SELECT
Štyrmi jazdnými programami AMG DYNAMIC SELECT Komfort, Šport, Šport plus a Individuálny môže vodič komplexne zmeniť charakteristiku vozidla GLC 63 4MATIC+. Pritom sa modifikujú dôležité parametre ako odozva motora, prevodovky, podvozku, riadenia, ESP® a pohonu všetkých kolies.
Nezávisle od jazdných programov DYNAMIC SELECT môže vodič tlačidlom M prepnúť priamo do manuálneho režimu, v ktorom radí výlučne radiacimi páčkami na volante. Rovnako možno separátne nastaviť aj stupne podvozku, ak je to potrebné.
Komfort je vyvážený jazdný program s komfortným nastavením podvozku a riadenia a nastavením hnacieho ústrojenstva, ktoré šetrí spotrebu, a včasným preraďovaním na vyšší stupeň – vrátane mäkkých zmien prevodových stupňov a zdržanlivého zvuku motora. Funkcia ECO štart – stop a funkcia kĺzania sú aktívne. Fungujú nasledujúcim spôsobom: ak vodič v rozsahu rýchlostí 60 až 160 km/h zloží nohu z plynového pedála, otvorí sa spojka prevodovky MCT a motor sa odpojí od hnacieho ústrojenstva. Elektronika zníži otáčky motora na voľnobežnú úroveň a jazdný odpor sa zníži o kompresné a trecie sily motora v deceleračnom režime.
Jazdné programy DYNAMIC SELECT Šport a Šport plus sú nastavené na vysokú dynamiku jazdy. Zabezpečujú ju agilná krivka závislosti plynového pedála s priamym nastavením a emotívne priebehy radenia so skrátenými časmi preradenia a s funkciou medziplynu pri podradení. Zvýšené voľnobežné otáčky v režime Šport plus navyše umožňujú mimoriadne rýchly rozbeh a zrýchlenie z miesta.
Na GLC 63 S 4MATIC+ je k dispozícii ešte aj jazdný program PRETEK. V ňom sú všetky parametre nastavené na maximálnu výkonnosť. Celkovým počtom päť jazdných programov je vysokovýkonné vozidlo SUV aj v tomto prípade tou najlepšou ponukou v segmente.
Výfuková sústava s technológiou výfukových klapiek pre variabilný zvuk motora
Na dosiahnutie zvuku motora typického pre motory V8 je sériovo použitá výfuková sústava s technológiou výfukových klapiek. Je riadená grafom charakteristiky a ovláda sa automaticky v závislosti od jazdného programu AMG DYNAMIC SELECT, požiadavky vodiča na výkon motora a otáčok motora. Na želanie je v ponuke výfuková sústava Performance, na ktorej možno zvuk motora modulovať stlačením tlačidla. V každom prípade sú výfukové sústavy navrhnuté tak, aby nezávisle od nastavenia klapiek boli dodržané všetky limity hluku.
Špecifický podvozok pre najvyššiu priečnu a pozdĺžnu dynamiku
Vysoká agilnosť, vysokodynamické priečne zrýchlenie a maximálny záber nových modelov sú výsledkom aj novo navrhnutého podvozku AMG s nosným viackomorovým vzduchovým pružením. Ten zabezpečuje mimoriadne vysokú mieru tuhosti odklonu kolies, dynamiky jazdy a presnosti riadenia.
Na prednej náprave je použitá konštrukcia lichobežníkových ramien so špeciálnymi strmeňmi nápravy, s optimalizovanou elastokinematikou a radiálnym napojením bŕzd. Navzájom nezávislé prvky vedenia a odpruženia kolies umožňujú vyššie hodnoty priečneho zrýchlenia pri minimálnych vplyvoch pohonu na systém riadenia.
Koncepcia zadnej nápravy bola prevzatá z E 63 4MATIC+ a nastavená špeciálne na požiadavky GLC. Samostatná koncepcia nápravy s priestorovým zavesením kolies presvedčí presným vedením kolies a vyššou tuhosťou. Nosník zadnej nápravy špecifický pre modely AMG umožňuje širšiu stopu v porovnaní so štandardným GLC značky Mercedes-Benz, pričom kontaktné plochy ložísk kolies boli tiež vysunuté viac smerom von. Medzi ďalšie opatrenia patria samostatné strmene kolies, tuhšie elastokinematické nastavenie a vyšší negatívny odklon.
Individuálny jazdný zážitok vďaka trojkomorovému systému vzduchového pruženia
Nový trojkomorový systém vzduchového pruženia vďaka športovému nastaveniu pruženia a tlmenia a priebežne nastavovanému tlmeniu spája vynikajúcu dynamiku jazdy s vysokým komfortom odvaľovania. Tuhosť vzduchových pružín možno meniť v širokom rozsahu zapínaním alebo vypínaním jednotlivých vzduchových komôr, čo citeľne zlepšuje komfort a jazdné vlastnosti.
V závislosti od zvoleného jazdného programu a aktuálneho jazdného stavu sa zapínajú tri nastavenia pružín, pri náhlych zmenách zaťaženia, rýchlo prechádzaných zákrutách, prudkom zrýchlení alebo prudkom brzdení sa tvrdosť pruženia automaticky zvýši. To účinne redukuje priečne a pozdĺžne pohyby karosérie a stabilizuje vysokovýkonné vozidlo SUV.
Adaptívne nastaviteľné tlmenie možno nastaviť v troch stupňoch Komfort, Šport a Šport plus od pohodového komfortu na dlhé trate až po maximálne športovú jazdu. Ťažný a tlakový stupeň sa prestavujú nezávisle od seba, a tri programovateľné grafy charakteristiky umožňujú veľké rozpätie medzi minimálnou a maximálnou silou tlmiča. Diferenciácia medzi komfortným a športovým nastavením podvozku je ešte presnejšia a v závislosti od spôsobu jazdy ju možno výrazne vnímať.
Sériovo jazdí GLC 63 4MATIC+ na diskoch z ľahkej zliatiny 8,0 J x 19 (vpredu) a 9,0 J x 19 (vzadu) s 10-lúčovým dizajnom, titánový sivý lak, leštený s pneumatikami s rozmermi 235/55 R 19 (vpredu) a 255/50 R 19 (vzadu). Na GLC 63 S 4MATIC+ sú to rozmery 265/45 R 20 (vpredu) a 295/40 R 20 (vzadu) na diskoch z ľahkej zliatiny s dizajnom piatich zdvojených lúčov, titánový sivý lak, leštený s rozmermi 9,5 J x 20 (vpredu) a 10,0 J x 20 (vzadu). Na želanie sú v ponuke ďalšie kombinácie diskov/pneumatík a kované disky, až po veľkosti 265/40 R 21 na 9,5 J x 21 na prednej náprave a 295/35 R 21 na diskoch 10,0 J x 21 na zadnej náprave.
Zverný diferenciál zadnej nápravy: optimálna trakcia za každých podmienok
Na zlepšenie trakcie a dynamiky jazdy má GLC 63 4MATIC+ mechanický zverný diferenciál zadnej nápravy, GLC 63 S 4MATIC+ elektronický zverný diferenciál zadnej nápravy. Oba znižujú preklzávanie na vnútornom kolese v zákrute bez regulačného zásahu brzdy. Dôsledok: vďaka lepšej trakcie môže vodič skôr zrýchliť zo zákruty.
- prečítajte si: Mercedes AMG GT R – zelené peklo na cestách
Pri brzdných manévroch z vysokej rýchlosti ostáva vozidlo stabilnejšie, a zverný diferenciál zlepšuje trakciu aj z miesta. Celkovo bola zadná náprava nastavená špeciálne na vyššiu dynamiku jazdy nových vysokovýkonných vozidiel SUV.
Najväčšou výhodou elektronického zverného diferenciálu zadnej nápravy je teraz ešte presnejšia a rýchlejšia regulácia: takto je hranica možností vozidla posunutá ďalej smerom nahor a hraničné jazdné vlastnosti sa ešte viac zlepšili.
3-stupňový systém ESP® s funkciami ESP ON, režim SPORT handling a ESP OFF je dokonale prepojený so zverným diferenciálom zadnej nápravy a optimálne nastavený na vysokú dynamiku.