Po prvý raz za posledných 48 rokov si v USA nemôžete kúpiť letenku na Boeing 747. Ikonický Jumbo jet v pasažierskej verzii naposledy letel začiatkom januára.
Nebola to veselá udalosť. Let 9771 spoločnosti Delta Air Lines smeroval na púštne vrakovisko v Marane v Arizone. Bol to posledný zo 16 Jumbo jetov, ktorý Delta používala. Všetky postupne skončili v púšti, kde ich zakonzervujú v suchom prostredí.
Delta spolu s United Airlines sa s týmto typom lúčili niekoľko mesiacov. Slávnostne absolvovali posledný pravidelný let na domácej linke, posledný medzinárodný let, posledný charter… Koncom decembra 2017 tri lietadlá urobili rozlúčkové turné po niekoľkých amerických mestách.
- prečítajte si: V histórii leteckej dopravy bol rok 2017 najbezpečnejší
Prvý let Boeingu 747
Boeing 747 absolvoval prvý let vo februári 1969. Do služby ho zaviedla spoločnosť Pan American v roku 1970 a odvtedy ho používali všetky veľké americké aerolínie. Dlhých 37 rokov držal rekord, čo sa týka kapacity cestujúcich.
Jeho tvorcovia dosiahli úspech, v aký ani nedúfali. V čase vývoja tohto stroja sa totiž očakávalo, že čoskoro sa presadia nadzvukové dopravné lietadlá. Optimistické odhady v tom čase boli, že sa podarí predať okolo 400 Boeingov 747, kým sa stane zastaraným.
Toto očakávanie sa najviac podpísalo na dizajne lietadla. Výrazný hrb na trupe obsahuje kabínu pilotov a môže v ňom byť salónik alebo sedadlá prvej triedy. Spodnú palubu chceli nechať konštruktéri voľnú, aby mohli Jumbo jet poľahky zmeniť na nákladné lietadlo.
V takom prípade stačilo vymontovať sedačky a pridať predné vráta s rampou. V Boeingu v tom čase verili, že po očakávanom nástupe nadzvukových strojov pretrvá záujem o podzvukové nákladné lietadlá, a tak sa na to pripravili.
Desaťročia vedúca pozícia na trhu
Trochu sa však prerátali. V roku 1993 počet vyrobených kusov Boeingu 747 prekročil tisíc a do dnešného dňa ich vzniklo 1 540. Výroba sa ešte neskončila, Boeing má objednávky na ďalšie kusy najnovšej verzie 747-8.
Väčšina z nich je v nákladnej úprave. Znamená to, že nákladné Jumbo jety nakoniec naozaj vytlačili pasažierske, ale omnoho neskôr a po oveľa väčšom počte vyrobených lietadiel.
Boeing sa na svoj omyl rozhodne nesťažoval, práve naopak. Úspech 747-ky prišiel veľmi vhod. V čase dokončovania programu mala firma rekordný dlh 2 miliardy dolárov.
Dá sa povedať, že úspech lietadla firmu zachránil. No nielen to – na dlhé desaťročia jej zaistil vedúcu pozíciu na trhu.
Inde slúžia ďalej
V USA naďalej lietajú okrem nákladných strojov aj rôzne upravené špeciály. Na základe Boeingu 747 vznikol napríklad prezidentský Air Force One.
Vesmírna agentúra NASA používa jeden kus ako lietajúci teleskop. Skúma s ním infračervené žiarenie prichádzajúce z hlbokého vesmíru.
Mimo USA naďalej lieta vyše 400 strojov pre desiatky spoločností. Najviac aerolínií ho využíva v Ázii, ale najväčší súčasní používatelia sú v Európe.
British Airways ich má 36, všetky plánuje vyradiť do roku 2024. Lufthansa ich má 32, vyradenie je naplánované do roku 2025. Ďalšími veľkými používateľmi sú China Airlines a Korean Air.
Boli nehody aj rekordy
Počas svojej kariéry mali Jumbo jety 146 nehôd, z toho v 61 prípadoch bolo lietadlo totálne zničené. Na ich palubách zahynulo 3 722 osôb. Vo väčšine prípadov však nešlo o technické zlyhanie stroja.
Najväčšiu katastrofu 27. marca 1977 na letisku v Tenerife spôsobil ľudský faktor. Došlo vtedy k zrážke dvoch Boeingov 747, pri ktorej zomrelo 583 ľudí. Je to najhoršia letecká katastrofa v dejinách.
Tento typ sa tiež 32-krát stal terčom únosu teroristami. Let Korean Air Lines 007 v roku 1983 zostrelila sovietska stíhačka potom, čo narušil vzdušný priestor ZSSR.
Boeing 747 mal celý rad rekordov. Najväčšiu kapacitu pasažierov sme už spomínali. Bežne vozil v troch triedach 416 cestujúcich.
Pri rozdelení na dve triedy mal kapacitu až 524 pasažierov a pri charterových letoch, keď bola v celom stroji len turistická trieda, uviezol až 660 ľudí.
Pri Operácii Šalamún, čo bol prevoz etiópskych židov do Izraela, mal Boeing 747 najväčší jednorazový počet ľudí na palube. V roku 1991 ich počas jedného letu viezol až 1 087.
- prečítajte si: Saudský korunný princ má najdrahší dom aj najdrahší obraz
V roku 1976 začali Jumbo jety premávať na linkách z USA do Tokia a do Sydney. Boli to vtedy najdlhšie trasy s dĺžkou 11 000 a takmer 12 000 km.
V auguste 1989 letel stroj spoločnosti Quantas nonstop z Londýna do Sydney, Vzdialenosť 18 000 km prekonal za 20 hodín 9 minút. Bol to vtedy najdlhší let komerčného lietadla.
- zdroj: JET by J&T Banka