Viac

    Kto nemá web, ako by nebol

    Ak si kladiete otázku, či ako freelancer potrebujete vlastnú internetovú stránku, tak vedzte, že zbytočne. Kto v dnešnom čase nie je zastúpený na internete, ako by nebol. Zdá sa, že prezentácia na internete sa medzičasom stala už nevyhnutnou súčasťou pracovného života všetkých, ktorí sa rozhodli pre kariéru digitálneho nomáda, alebo chcú iba presunúť svoju zárobkovú činnosť na internet. Internetové stránky nie sú iba zdrojom informácií o ponúkaných službách, ale slúžia ako vývesný štít a spoločne vytvárajú profil ako aj imidž svojho majiteľa.

    Ako na to

    V podstate existujú tri možnosti, ako vytvoriť webovú stránku. Aj s minimálnymi znalosťami môžete využiť jeden zo stavebnicových systémov, kde do hotových šablón vložíte vlastný obsah. Ak ste trochu skúsenejším používateľom, môžete svoje stránky vytvoriť pomocou systému pre správu obsahu. Kmeňové funkcie sú rovnaké ako v prípade stavebnicových systémov, ale jeho obsluha a správa je podstatne zložitejšia. Treťou možnosťou je, že si stránky naprogramujete sami. Touto možnosťou sa tu ale nebudeme zaoberať – pokiaľ disponujete takýmito vedomosťami, pravdepodobne nebudete mať potrebu čítať tento článok.

    Koncept pre začiatok Skôr než si vyberiete konkrétny vzhľad stránok, mali by ste si ujasniť zopár vecí. Čo chcete stránkami dosiahnuť? Koho chcete osloviť? Pohybujete sa vo veľmi tradičnom odvetví s usporiadanými zvyklosťami alebo vaši návštevníci vítajú zábavné, či extravagantné prvky? Ak máte jasno v týchto otázkach, pomôže vám to pri zostavovaní vzhľadu stránok. Taktiež sa poobzerajte, ako si na tomto poli počína konkurencia. Môžete tak nájsť inšpiráciu k tomu, čo robiť a radšej nerobiť.

    Nevyhnutné sekcie

    Ak viete, koho chcete osloviť, mali by ste sa zamyslieť nad tím, čím sa odlišujete od konkurencie a prečo by mal zákazník objednávať práve vaše služby. Skrátka, v čom spočíva vaše plus, vaša jedinečnosť a výhoda oproti konkurencii. To by ste mali rozhodne umiestniť na prvej stránke – vždy musíte počítať s možnosťou, že návštevník si ďalšie stránky vášho webu už nebude prezerať.

    Preto je vhodné, zostaviť najsilnejšie argumenty tak, aby boli na prvý pohľad viditeľné a povzbudzovali k ďalšiemu prehľadávaniu vašich stránok. Tým sa dostávame k ďalšiemu bodu – stránky by mali mať jednoduchú a prehľadnú štruktúru. Určite to poznáte sami – pokiaľ sa na nejakých stránkach neorientujete, často ich jednoducho opustíte a porozhliadnete sa inde. Tu ponúkame niekoľko záložiek či sekcií, ktoré by vaše internetové stránky mali mať, pokiaľ chcete vytvoriť profesionálny a trvalý dojem:

    – úvodná stránka,

    – impresum (tiráž),

    – kontakt,

    – ponúkané služby alebo tovary

    – referencie/pár informácií o vlastnej osobe.

    Uvádzajte referencie iba ak nejaké máte, oproti tomu môžete niekoľko informácií o sebe uviesť vždy. Dodá vám to jedinečnú ľudskú tvár (ktorá vás odlíši od konkurencie, pozri vyššie) a pomôže nazbierať body za sympatiu a dôveru. Tie okrem iného môžete získať aj za integrovaný blog či videá.

    V každom prípade by ste sa mali vyvarovať tomu, aby jednotlivé ponuky mali príliš veľa bodov a podradených bodov. Pokiaľ je návštevník nútený k tomu, aby sa preklikával stále viac do hlbín vášho webu, je možné, že s každým klikom bude strácať motiváciu a nakoniec sa nedostane k svojmu, ani k vášmu cieľu.

    Prvé miesto vo vyhľadávaní?

    Text na vašich stránkach musí byť prispôsobený vyhľadávačom tak, aby ich našli a zobrazovali ich vo svojich výsledkoch. Tu vám opäť pomôže vaša jedinečnosť, ktorá vás odlíši od konkurencie. Ak zadáte vo vyhľadávači slovo „fotografia“, získate neuveriteľné množstvo výsledkov. „Letecká fotografia“ značne znižuje pôvodný okruh výsledkov a naopak zvyšuje vašu pozíciu v poradí.

    Výsledky vyhľadávania podporí aj prelinkovanie s inými (a pokojne aj s vlastnými) stránkami. Určite sa vyplatí urobiť si predstavu o fungovaní tzv. optimalizácie pre vyhľadávače (angl. search engine optimization, SEO) a predovšetkým o ich metódach, aby ste svoju stránku mohli vybaviť nielen vhodným textom, ale i príslušnou štruktúrou, vyhľadávacími pojmami a ďalšími znakmi, ktoré hrajú úlohu pri vytváraní poradia vo vyhľadávačoch a na ktoré máte vplyv.

    Komentáre

    Najnovšie články

    Podobné články