Investovať do áut je ako chodiť po tenkom ľade. Môže z toho byť dobrá investícia, ale aj prepadák. Napriek tomu niektoré autá majú svoju hodnotu dlhodobo, obzvlášť ak ide o netradičné edície aj moderných áut.

Vie o tom svoje tiež súčasný americký prezident. Rolls-Royce v tom má jasno. Ak chcete investovať do auta a zároveň si z neho urobiť súčasť svojho portfólia, je lepšie kupovať čo najdrahšie.

OBĽÚBENÉ KUPÉ

Najnovšie to potvrdzuje pri verzii Rolls-Royce Wraith Black Badge, ktorá je o päťdesiattisíc dolárov drahšia než pôvodný model Wraith.

Za cenu 362-tisíc dolárov a za viac ako 13-percentné preplatenie však získate niečo navyše. Okrem toho auto, ktoré je špecifické aj medzi zhruba stopäťdesiatkou áut, ktoré automobilka vyprodukuje.

/data/MediaLibrary/articles/11346/03.12-column-image-16x9-new.jpg.rr.1920.med.jpg

Má totiž určitý „X faktor“, ktorý z neho robí aj dobrú investíciu. Takzvaný čierny odznak označuje model, ktorý má vyššiu výbavu, špeciálnu vnútornú a vonkajšiu úpravu a celkovú tmavšiu estetiku.

Noviniek sú desiatky a navyše dvojdverovým autám sa podľa Rolls-Royce darí lepšie. Za ostatných desať rokov sa hodnota všetkých dvojdverových modelov tejto značky zvýšila až o 60 percent, kým pri štvordverových o štvrtinu.

/data/MediaLibrary/articles/11346/05.12-column-image-16x9-own-the-night-grid-new.jpg.rr.1920.med.jpg

/data/MediaLibrary/articles/11346/04.grid-4x3-top.jpg.rr.1160.med.jpg

KĽÚČOVÁ JE VYTRVALOSŤ

Rolls-Royce sa tak zdá byť dobrou investíciou nielen pre zberateľov. Na tohtoročnej aukcii Scottsdale bol Rolls-Royce Phantom Roadster z roku 1932 predaný za 341-tisíc dolárov a strieborný Ghost z roku 1913 za 698-tisíc dolárov.

Pritom keď sa objavili na trhu, patrili rovnako k najdrahším autám, aké sa v tom čase vyrábali, a svoju hodnotu dodnes nestratili.

V súčasnosti sú najdrahšími autami Pagani Huayra a Ferrari LaFerrari.

Limitované edície potvrdzujú svoju hodnotu časom najlepšie a v prípade nového Rolls-Royce, ktorého sa vyrobí len 15 percent z celkového počtu áut tejto značky počas roka. Všetko je to otázka vytrvalosti, kým sa majiteľ rozhodne auto predať.

TRUMPOVE HRAČKY

Podobne v oblasti svojich áut premýšľa aj prezident Donald Trump, ktorý ešte z obdobia budovania jeho impéria a biznisu vlastní viacero kúskov. Nedávno sa objavila v predaji limuzína Cadillac Trump.

Britský internetový portál ExchangeandMart ponúka na svojej stránke predĺžené vozidlo z roku 1988. Na hodnote však už nezískava, hoci jeho bývalý majiteľ je súčasným prezidentom Ameriky.

Stav vozidla nie je práve zberateľský, a hoci nakoniec boli vyrobené len dva exempláre tohto modelu, do predaja ide za necelých šesťdesiattisíc eur. Od začiatku 90. rokov je vozidlo vo Veľkej Británii.

Lepšie sa však nedávno darilo Trumpovmu inému kúsku – Ferrari F430 F1 Coupe, ktoré donedávna vlastnil. Na floridskej aukcii sa podarilo vozidlo predať privátnemu kupcovi za 240-tisíc dolárov.

Ani to však nie je cena, akú aukčný dom požadoval, a to 350-tisíc dolárov. Len niekoľko hodín po ukončení aukcie jej organizátori vyhlásili, že auto opätovne zmenilo majiteľa a predalo sa za 270-tisíc dolárov. Obchodníci tak na ňom za niekoľko hodín zarobili tridsaťtisíc dolárov.

CENY V POHYBE

Hoci bol tento predaj sklamaním, iným autám okrem Cadillaca Trump sa pri predaji darilo. Spomínanú limuzínu sám Trump predal do Anglicka za 68-tisíc dolárov a jeho Lamborghini Diablo sa vlani predalo dokonca na aukcii eBaya za 460-tisíc dolárov. Čo je mimochodom o tri štvrtiny viac, ako sa predávajú súčasné modely Diablo.

Hovorca aukčného domu to prisúdil faktu, že majiteľom je tak trochu polarizovaná osobnosť. Trump kúpil auto v roku 2007 a najazdil ním ani nie päťtisíc kilometrov. Druhý majiteľ rovnako veľa. Napriek tomu je to jediné Ferrari, o ktorom možno tvrdiť, že ho vlastnil prezident.

AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI ?