Najstaršie profesionálne športové tímy začali vznikať v druhej polovici 19. storočia, keď sa v športoch ako bejzbal, futbal alebo hokej začali vytvárať organizovanejšie ligy.
Postupom času sa profesionálny šport rozšíril do celého sveta a vyvinul sa do mnohomiliardového biznisu tvoreného tímami, hráčmi, ligami, obchodníkmi, sponzormi, vysielateľmi a ďalšími subjektmi.
V súčasnosti je tento vývoj poháňaný vznikom elektronických športov, tzv. eSporty.
Napriek tomu, že eSporty získavajú priestor v médiách a v populárnej kultúre len okrajovo, stávajú sa skutočne hlavným súčasným fenoménom a jedným z najdominantnejších odvetví v 21. storočí.
- prečítajte si: V ktorých mestách žijú „ultra boháči“? Pozrite si rebríček.
Globálny herný priemysel sa za ostatných 10 rokov takmer strojnásobil a celkové príjmy sa minulý rok vyšplhali na 135 miliárd dolárov, čo je dvakrát viac ako v prípade filmového a hudobného priemyslu.
Porovnanie vývoja príjmov globálneho herného priemyslu s globálnym hudobným a filmovým priemyslom od roku 2008 (v mld. USD)
Zdroj: visualcapitalist.com/NewZoo, esportsearnings.com, Nielsen, Forbes
Počítačové hry sú častokrát založené na tímovej hre. V súčasnosti sa franšízy eSports predávajú za milióny dolárov.
Stredobodom každého tímu sú samotní hráči, tímy však najímajú aj iných zamestnancov ako tréneri či kuchári, aby lepšie zabezpečili úspech svojich hráčov. Príjmy hráčov eSports sa môžu pohybovať až v miliónoch dolárov.
Minulý rok sa celkové príjmy hráčov vyšplhali na úroveň 850 miliónov dolárov. Očakáva sa, že aj tieto príjmy budú naďalej rásť a do dvoch rokov dosiahnu 1,8 miliardy dolárov.
Najväčšou hviezdou medzi hráčmi je nemecký profesionálny hráč Kuro Salehi Takhasomi alias KuroKy, ktorý na turnajoch hry Dota 2 zatiaľ zarobil 4,2 milióna dolárov.
Celkové príjmy hráčov eSports (v miliónoch USD)
Zdroj: visualcapitalist.com/NewZoo, esportsearnings.com, Nielsen, Forbes
Najobľúbenejšími hrami vo svete eSports sú: strategická hra žánru MOBA (multiplayerová online bojová aréna) Dota 2, kultová strieľačka Counter-Strike, League of Legends, Overwatch, Fortnite a Call of Duty.
So stovkami miliónov fanúšikov sú ich akcie a turnaje zaujímavou príležitosťou pre sponzorov, čo sa odráža aj na rastúcom balíku prize money.
Doteraz bol najväčší balík peňazí vyhradený pre hráčov medzinárodného turnaja v Dote 2, The International 2017, kde si hráči rozdelili takmer 25 miliónov dolárov, čo hravo prekonalo odmeny z Pohára konfederácií vo futbale, golfového U. S. Open alebo The Masters, pre víťaza Stanley Cupu, Svetového šampionátu v šípkach či Tour de France.
Rebríček vybraných podujatí s výškou prize money (v miliónoch USD)
Zdroj: visualcapitalist.com/NewZoo, esportsearnings.com, Nielsen, Forbes
- Zdroj: JET by J&T Banka