Úrad pre ochranu osobných údajov potichu zrušil oznamovaciu povinnosť a internetové obchody sa už nemusia registrovať na webe úradu. Ale pozor, pre marketingové účely sa e-shop aj naďalej musí registrovať. Čítajte podrobnosti.
Úrad na ochranu osobných údajov pôvodne od e-shopov vyžadoval, aby sa registrovali na Úrade, aby vypracovali bezpečnostný projekt alebo smernicu a za registráciu dokonca požadoval poplatok 20 EUR. Neskôr pravidlá zmiernil a vyžadoval od e-shopov už len bezplatnú registráciu (oznamovaciu povinnosť).
Začiatkom roka Úrad vydal tzv. metodické usmernenie, podľa ktorého e-shop už nemusel od zákazníkov požadovať súhlas na spracovanie osobných údajov pri objednávaní tovaru alebo služieb v internetovom obchode, no on-line registrácia na úrade bola stále potrebná.
Úrad si už zrejme konečne ujasnil ako to s povinnosťami e-shopov naozaj je a tak od 18.7. už e-shopy nemajú ani oznamovaciu povinnosť a nemusia sa registrovať na Úrade pre ochranu osobných údajov.
Pri spracúvaní osobných údajov v e-shope je totiž tzv. právnym základom samotná spotrebiteľská zmluva, ktorú s e-shopom zákazník uzatvára. Pre spracovanie údajov potrebných na plnenie tejto zmluvy (teda na doručenie tovaru) nie je potrebný súhlas na spracovanie.
Po novom teda e-shop nemusí vypĺňať on-line registráciu na Úrade (vo formulári už ani nie je možnosť registrovať „IS e-shop“ (teda informačný systém e-shopu).
Prevádzkovateľ e-shopu by si ale mal stiahnuť tlačivo Evidencia informačného systému osobných údajov (pdf, 170kB) a vypísať ho. Vyplnené tlačivo sa ale nikam neodosiela, prevádzkovateľ e-shopu si ho uchová u seba. Netušíme, aký praktický zmysel to má, no vyžaduje to zákon.
Úrad na ochranu osobných údajov k tomu dodáva:
Prevádzkovateľ e-shopu, nemá povinnosť oznamovať IS E-shop úradu, nakoľko právnym základom spracúvania osobných údajov v ňom je § 10 ods. 3 písm. b) zákona, prevádzkovateľ si o IS e-shop vedie evidenciu v zákonom stanovenom rozsahu. Úrad zverejňuje na svojom webovom sídle tlačivo „Evidencia informačného systému osobných údajov“, ktoré po vyplnení prevádzkovateľ e-shopu na úrad nezasiela, ale si ho uschová u seba (tlačivo evidencie informačného systému osobných údajov).
Registrácia pre marketingové účely stále platí
Ale pozor, zrušenie povinnosti registrácie sa týka len prípadov, kedy e-shop spracúva osobné údaje potrebné na odoslanie tovaru či splnenie služby.
Akonáhle v internetovom obchode zbierate osobné údaje na marketingové účely, svoj e-shop musíte registrovať na Úrade na ochranu osobných údajov ako tzv. IS Marketing (teda informačný systém marketingu).
To sa týka všetkých prípadov, keď zákazníkom zasielate nejaké reklamné e-maily, newsletter, informácie o novinkách, akciách a pod.
AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI ?
- Autor: KAROL BÖHM-KLEIN
- Zdroj: www.uspesne-podnikanie.sk