Moderná svetová metropola už pravidelne prichádza s projektmi, ktoré posúvajú hranice. Tentoraz chce preskočiť niekoľko rokov vývoja vo zvyšku sveta a uviesť prvý letecký dronový taxík.
Hoci si svoje vynálezy importuje zväčša z celého sveta, Dubaj je trhom, kde mnohé z nich dostávajú aj reálnu podobu.
Prednedávnom dubajská vláda predstavila svoju víziu leteckého taxíka, na čo jej má poslúžiť elektrický, dokonca automatický, dron Volocopter. Má za sebou aj už testovací let.
zdroj: Volocopter
Prvý test v Dubaji
Tento dron síce vznikol pod rukami nemeckých inžinierov už v roku 2012, pričom o rok neskôr absolvoval svoj prvý let, dnes má však možnosť stať sa skutočnosťou nad ulicami Dubaja.
Cieľom je vyvinúť pre verejnosť v čoraz viac upchatejšom Dubaji službu, ktorá zanecháva minimálnu stopu na životnom prostredí a zároveň nezaťažuje pozemnú dopravu. Je to zatiaľ najreálnejší pokus o verejnú leteckú prepravu na krátke vzdialenosti.
Cieľom podľa dubajskej vlády je do roku 2030 dosiahnuť, aby štvrtinu dopravy tvorili cestujúci v bezmotorových vozidlách.
Dubaj síce dnes nie je najviac preťaženým mestom, pokiaľ ide o dopravu, ako uvádza index navigačnej spoločnosti TomTom, ale jeho vládcovia sú odhodlaní vytvoriť mesto inovačnej dopravy.
zdroj: Volocopter
„Podpora inovácií a prijatie najnovších technológií prispieva nielen k rozvoju krajiny, ale aj k budovaniu mostov do budúcnosti,“ uviedol vo vyhlásení šejk Hamdan bin Mohammed bin Rashid Al Maktoum, korunný princ Dubaja.
Odhodlaní vládcovia
Dubaj pôvodne rokoval s čínskym výrobcom EHang, ale k uvedeniu do prevádzky nakoniec nedošlo. Napriek tomu sa dubajská vláda rozhodla pre nemecký startup.
Ich dronu trvá dve hodiny, kým sa nabije, a letieť dokáže viac ako polhodiny. Pre bezpečnosť má tiež záložný zdroj, pre najhorší scenár aj záchranný padák, ktorý dostane na zem celý dron.
Na dotiahnutie projektu do prevádzky treba ešte doladiť legislatívu, ako aj infraštruktúru. A ako uvádzajú predstavitelia Dubaja, sú odhodlaní ich víziu uskutočniť.
Autopilot, elektrický Volocopter, je menej hlučný a má menšiu fyzickú a environmentálnu stopu ako tradičný vrtuľník. Ponúka priestor pre dvoch cestujúcich, vztlak zabezpečuje 18 rotorov.
Pri teste sa dron bez posádky vzniesol do niekoľkých desiatok metrov nad pieskami Jumeirah Beach Parku a po minútach letu bezpečne pristál.
zdroj: Volocopter
- Prečítajte si: Slováci nie sú ani chudobní, ani majetkovo nerovní
- Zdroj: JET by J&T Banka