Dokonca aj ceny mincí ako Ethereum, Cardano, Ripple, Stellar a NEO, celkom slušne narástli vďaka zvýšenému dopytu investorov, ktorí sa snažili niečo zarobiť. Kryptotrh dosiahol v januári tohto roka maximálnu kapitalizáciu, takmer 800 miliárd USD.
Stúpajúci meteorický nárast na trhu bol veľký, obzvlášť oproti tradičným investíciám a ľudia nazývali tento fenomén „bublina“.
Keďže ľudia sa snažia zmapovať nové udalosti s využitím minulosti, na kryptografický priestor sa bežne nahliadalo cez šošovku „dotcom crash“ z konca 90. rokov – začiatkom roka 2000. Stovky firiem sa dočkali svojich koncov v dôsledku tzv. bubliny dotcom.
Črtá sa kryptomenám rovnaký osud?
Kryptopriestor môže byť stále považovaný len za niečo, čo je na začiatku. Blockchain ako technológia, ešte stále len začína byť viditeľnejšia širšou masou ľudí, ktorí si ho postupne osvojujú.
Stále existuje ešte niekoľko nariadení, aby sa spoločnosti a účastníci kryptosveta dostali pod kontrolu vlád. Trh je stále silno špekulatívny. Väčšina projektov za kryptografickými tokenmi má zatiaľ len teoretickú hodnotu.
Zdá sa, že je ťažké vymedziť základy toho, čo riadi výkonnosť kryptomien. Podpora sa môže ľahko presunúť z jedného projektu do druhého, aj keď neexistuje podstatný základ pre náhly stúpajúci token.
Je tiež ťažké predvídať, ako by určité udalosti ovplyvnili trh. Napríklad mnohí by očakávali, že pre čínske blockchainové projekty bude ťažké podnikať so zákazom počiatočnej ponuky mincí (ICO) v krajine.
Tento zákaz sa však javí ako veľmi výhodný pre spoločnosti ako NEO. Tento zákaz predchádzal spusteniu platformy, NEO aby prežil sa v podstate vyhýbal použitiu podvodných projektov, ktoré sa objavili na jeho blockchaine.
Podpora pre projekt rastie a sociálny hype a cenový pohyb tokenu NEO dokonca preukázal odolnosť, keď sa Bitcoin prepadol.
Zrozumiteľné porovnanie
Ekonomické bubliny sa vytvárajú pri obchodovaní s aktívami za ceny, ktoré sú výrazne vyššie ako ich skutočné hodnoty. Veľmi špekulatívna povaha kryptotrhu určite prispela k nadhodnoteniu množstva kryptomien.
Vtipná mena Dogecoin má napríklad v čase písania trhovú kapitalizáciu vo výške viac ako 323 miliónov USD. Dosiahla dokonca viac ako miliardu dolárov na vrchole – ohromujúci úspech v projekte, ktorý by mal byť len paródia.
Takže podľa tradičných definícií existujú základy, ktoré nazývajú stav, ktorý sa deje s kryptomenami bublina. Ako také, je prirodzené a značne spravodlivé porovnávať ho s dotcom bublinou, pretože je posledný stav, ktorý sa objavil, keď prišli nové technológie. Obidve aktíva vykázali podobnosti v raste cien.
Príchod nových technológií
Vznik dostupných osobných počítačov, komerčných poskytovateľov internetových služieb a lepšia technológia webového prehliadača vytvorili spotrebiteľský trh pre internetové spoločnosti.
Prijímanie internetu širokou masou v deväťdesiatych rokoch zaznamenalo aj rýchly rast. Pokiaľ ide o krypto, Blockchain bol prioritou predtým, ako sa objavili kryptomeny. Použitie distribuovanej knihy bolo navrhnuté už viac ako desať rokov dozadu.
Teraz tradičné inštitúcie legalizovali technológiu tým, že sa pustili do samotných projektov Blockchain.
Nárast počtu spoločností
Obe udalosti predstavovali náhlu explóziu projektov a podnikov, ktoré chcú využiť túto technológiu. Stovky spoločností boli založené počas dotcom bubliny.
V roku 1999 bolo 457 počiatočných verejných ponúk (IPO), z ktorých väčšinu tvorili technologické spoločnosti. V marci 2000 počas vrcholu na trhu bolo na Nasdaq obchodovaných 4 715 spoločností.
Kryptopriemysel zažíva niečo podobné s ICO. V roku 2017 zaznamenal CoinSchedule 210 ICO, čo v porovnaní s rokom 2016 predstavovalo nárast, vtedy ich bolo len 43. Tieto ICO získali finančné prostriedky vo výške viac ako 6 miliárd dolárov.
Prudký nárast cien
Ceny internetových spoločností vzrástli rýchlo, zatiaľ čo odvetvie dotcom sa ešte len rozvíjalo. Z IPO v roku 1999 ač 117 spoločností zdvojnásobilo svoje ceny akcií len v prvý deň obchodovania, čo poukazuje na bujnenie trhu.
Nasdaq dosiahol vrchol v marci 2000, keď dosiahol celodenný nárast 5 132 bodov. Krypto tokeny ukazujú ešte viac ziskov. Nie je nezvyčajné, keď sa na trhu s kryptomenami ukázali žetóny so stonásobne vyššou cenou oproti ich ceny v ICO, už po niekoľkých mesiacoch.
Toto sú črty, ktoré vedú veľa ľudí k presvedčeniu, že dráha krypta je rovnaká. Dotcom bublina spľasla niekedy v roku 2002. V septembri 2002 spoločnosť Nasdaq dosiahla dno.
Zdá sa, že posledné udalosti ukazujú niečo podobné. Od Februára tohto roku sme sa stretli s masívnou korekciou, ktorá priniesla Bitcoinu cenu 6000 USD. Ostatné mince boli tiež zasiahnuté touto korekciou.
Celková trhová kapitalizácia klesla o viac ako 60% z maxima na približne 265 miliárd dolárov. Mnohí si mysleli, že to praskla bublina. Analytici dokonca varovali, že Bitcoin by sa mal dostať pod hranicu 1 000 USD. Ceny tokenov boli počas celého marca značne volatilné a zatiaľ nenašli svoje dno.
Chyby, z ktorých sa máme poučiť
Noam Levenson, generálny riaditeľ a spoluzakladateľ skupiny Eden Block:
„Takže skutočná otázka nie je: sme v bubline? Ale skôr, aká veľká bude bublina? Ak budeme rešpektovať prirodzenú evolúciu nových technológií, potom musíme pochopiť, že pri každom masívnom špekulatívnom nábehu je rovnako masívna havária. Od tulipánovej bubliny v roku 1600+ do bubliny internetu pred iba 15 rokmi sú havárie nevyhnutné. Otázka teda je, čo sa môžeme naučiť z minulých bublín a ako nám to môže pomôcť pri našich rozhodnutiach na trhu s kryptomenami?“
Prípad Pets.com, plagát s dieťaťom o tom, čo sa stalo v dobe dotcom bubliny, by malo obsahovať veľa lekcií pre ľudí v krypto. Príchod internetu povzbudil spoločnosti k tomu, aby pokračovali v úsilí o elektronický obchod priamemu spotrebiteľovi.
Pets.com predávala pre domácich miláčikov podobne ako Amazon predával knihy prostredníctvom online kanála. Spoločnosť bola tiež schopná prilákať rizikové financovanie, ktoré odrazilo jej hodnotu.
Mala však zlý obchodný model a nemala nezávislé trhové štúdie na zabezpečenie svojej trvalej udržateľnosti, nieto jej ziskovosti.
Spoločnosť nedokázala splniť záväzky veriteľov. Pokúsiť sa absorbovať vysoké náklady na prepravu ťažkých krmív pre domáce zvieratá a podstielky pre mačky, bolo nad ich sily.
V krypto priestore sa už stretávame s podobnými, slabo plánovanými spoločnosťami. Zdá sa, že spoločnosti sa snažia tokenizovať všetko na svete pomocou Blockchainu bez toho, aby vedeli, či je technológia dostatočne vyspelá na zvládnutie konkrétneho prípadu použitia alebo či cielené vertikály týchto podnikov skutočne potrebujú decentralizovanú technológiu.
Blockchainové podniky však nemôžu byť použité v presnom porovnaní. Tu sú niektoré kľúčové rozdiely v tom, ako fungujú:
Minimálna až nulová logistika
Mnoho spoločností dotcom bolo nútených vyvážiť prevádzku online kanálov a fyzických síl. Mnohí sa ocitli zahltení logistikou, ako napríklad Pets.com, eToys a Webvan.
Projekty Blockchain sa zaoberajú najmä digitálnymi transakciami a tokenizovanými aktívami. Pokiaľ sa podnik nebude usilovať o prítomnosť fyzických kanálov alebo prítomnosť produktov, existujú minimálne obavy z logistiky.
Menšia potreba pracovnej sily
Vzhľadom na to, že mnohé firmy dotcom sa museli zaoberať fyzickým naplnením, museli zamestnať všetky druhy pracovných síl na to, aby fungovalo skladovanie a logistika plus navyše vývoj, predajne a marketingové oddelenia.
Väčšina blockchainových tímov je malá. Väčšina z nich sa môže dokonca ľahko ovládať na diaľku a znižuje sa tým potreba fyzických kancelárii a infraštruktúr.
Pohodlie s technológiou
Smart market, majú krypto podniky tiež na ich strane. Spoločnosti Dotcom sa museli vysporiadať s technologickými migrantmi v generáciách, Generácia X ich donútila vyčleniť prostriedky na vzdelávanie klientov a popredanú podporu. Mileniáli sú dnes dominantnou demografiou.
Inovácia a udržateľnosť
Hoci je rozumné, aby každý kto vstúpil do kryptografického priestoru, postupoval s opatrnosťou, najmä pokiaľ ide o obchodovanie a investovanie do krypto aktív.
Bolo by nespravodlivé úplne odmietnuť to, čo priniesla technológia Blockchain. Paralely s dotcom bublinou by mali slúžiť ako ponaučenie zainteresovaným stranám.
Treba pamätať na to, že následky dotcom bubliny tiež potvrdili, že skutočne inovatívne organizácie a technológie môžu zažiť búrku. Spoločnosti ako Amazon a eBay dokázali, že spárovanie nových nápadov s dobrou obchodnou dokonalosťou, môže viesť k úspechu.
Iste, dnešná situácia s kryptomenami a prostredím dotcom má svoje rozdiely. Podniky musia byť schopné orientovať sa v týchto odtieňoch, aby mohli robiť čo najlepšie rozhodnutia v budúcnosti. Nezáleží na tom, či krypto podniky zdieľajú podobný osud s dotcom. Aspoň zatiaľ, krypto aktéri majú možnosť napísať iný príbeh.
- Zdroj: www.kryptoweb.sk