Na školeniach sa nestihnem ani len predstaviť a už niekto z publika vystrelí otázku: ,,A prečo sa to volá gorila marketing a nie guerilla? Je to celé iba show alebo prináša gorila marketing v kampani aj merateľné výsledky?”
Myslím, že je správny čas odpovedať na tieto otázky aj mimo mojich školení. Pripravil som pre vás preto sériu blogov, kde viac odhalím zákulisie gorila alebo ak chcete guerilla marketingu a ukážem vám ako sme ho tvorili pre našich klientov.
V prvom rade poďme objasniť ten názov
Takže prečo gorila? Je to v celku jednoduchý názov, ktorý si dokáže každý ľahko zapamätať, napísať ho a vygoogliť si ho. Kdežto v prípade guerilla marketingu existuje aspoň 15 rôznych domotaných tvarov, od godzila marketingu až po kerila marketingu.
No má to aj iné vysvetlenie. Tento druh marketingu skutočne odzrkadľuje vlastnosti zvieraťa po ktorom nesie názov. Prečo? Pretože keď je gorila malá, je veľmi hravá. Ako postupne rastie, je veľmi rýchla a dokáže byť skutočne flexibilná.
Ako naberá svaly, získava na sile. Keď dospeje, vie okolo seba spraviť poriadny rozruch, získať si pozornosť okolia a útočiť. Je teda aj nebezpečná a nevyspytateľná.
Nevyspytateľný marketing?
No a presne taký istý je aj gorila marketing. Už od zárodku je kreatívny a hravý. V kampani dokáže byť veľmi rýchly a na základe reakcií ľudí aj flexibilný.
Keďže jeho historické korene siahajú do vojnových čias, je to typ marketingu, ktorý je skutočne veľmi silný a efektívny. Jeho úlohou je častokrát upútať pozornosť na brand, firmu alebo konkrétny event a to sa nezaobíde bez rozruchu.
No je aj nevyspytateľný a môže sa skončiť nielen trapasom ale aj veľký prúserom. Dôvod? Gorila marketingovú kampaň dokáže ovplyvniť len v niektorých jej častiach. V istom momente sa dostáva mimo vašej kontroly a vyvíja sa podľa aktivity a interakcie trhu. No k tomu sa dostaneme neskôr.
Ako by som charakterizoval gorila marketing?
Keď už viete, prečo sa gorila marketing volá tak ako sa volá, poďme si ho trochu definovať a charakterizovať. Keď odložím všetky učebnicové poučky, je to v skratke nízkonákladový a vysokoefektívny druh marketingu. Vďaka nemu dokážete mať ľudovo povedané veľa muziky za málo peňazí.
Využíva inovatívne riešenia, vďaka ktorým šíri marketingové posolstvá. Častokrát ide o kampaň alebo aktivitu, ktorú nečakáte, ktorá vás prekvapí, šokuje a niekedy aj vystraší. Je to však v poriadku, pretože jej cieľom je zaujať. A ak tvorca gorila marketingovej kampane dokáže spraviť toto všetko v správny čas na správnom mieste, z 50 percent už vyhral.
Do detailu premyslená kampaň s relevantnými výsledkami pre klienta
Takže môžeme povedať, že gorila to sú také tie crazy kampane. No pozor! To, že sú častokrát vnímané ako crazy neznamená, že sú na posmech a že nemajú žiadnu hodnotu.
- Prečítajte si: 9 cieľov, ktoré môžeš dosiahnuť v online marketingu
Práve naopak. Ide o kampane, ktoré veľmi dobre naplánované a pripravené, do detailu premyslené, nesú si so sebou pridanú hodnotu a pre klienta zabezpečia relevantné výsledky.
AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI 🙂
Päť rokov pracujem v oblasti médií, založil som portál Student24. Pracoval som ako marketingový riaditeľ, dnes pôsobím v reklamnej agentúre MAVIO MEDIA. Cez víkendy školím a blogujem. Rád si dám s vami šálku kávy.