Dropshipping je vhodný spôsob fungovania e-shopu, kedy nepotrebujete mať tovar na sklade. Zákazníkom vášho e-shopu ho odosiela priamo váš dodávateľ. Prečítajte si, aké má dropshipping výhody a nevýhody.
Ak uvažujete o spustení e-shopu, vašej pozornosti by nemal ujsť anglický pojem dropshipping. Toto slovo označuje dodanie tovaru zákazníkovi priamo od výrobcu či dodávateľa, pričom predajca funguje len ako sprostredkovateľ.
Dropshipping je spôsob predaja tovaru v e-shope, kedy prevádzkovateľ e-shopu nenakupuje tovar na svoj sklad, ale objednáva ho priamo u dodávateľa a ten ho posiela rovno zákazníkovi.
Pri klasickom modeli e-shopu prevádzkovateľ internetového obchodu nakupuje tovar od svojho dodávateľa, tovar má na svojom vlastnom sklade a z neho potom tovar odosiela zákazníkom e-shopu.
Pri dropshippingu si zákazník vo vašom e-shope objedná tovar, ale vy len preposielate (ručne alebo automaticky) objednávku svojmu dodávateľovi či výrobcovi a ten odoslanie tovaru vybaví za vás.
Vy tovar zákazníkovi v e-shope predávate za maloobchodnú cenu, dodávateľ vám účtuje veľkoobchodnú cenu a po uskutočnení objednávky vám zostáva rozdiel medzi maloobchodnou a veľkoobchodnou cenou.
Výhody dropshippingu pre e-shopy
Dropshipping je vhodný pre začínajúceho podnikateľa, ktorý nemá veľký kapitál na nákup tovaru. Nemusíte nakúpiť žiaden tovar na svoj sklad, len rovno začnete predávať.
Nepotrebujete teda financie na tovar, nemusíte mať peniaze viazané v tovare, nemusíte mať skladovacie priestory a platiť za ich nájom či prevádzku. Ďalej ušetríte náklady na zamestnancov pri prevádzke skladu, prijímaní a expedovaní tovaru.
Výhodou teda je, že tovar kúpite u svojho dodávateľa až vtedy, keď ho zákazník objednal u vás. Máte tým pádom nižšie riziko podnikania, pretože vám na sklade neleží nepredajný tovar.
Nemusíte riešiť ani sezónne výkyvy a predvídať, ktorý tovar bude potrebné vopred objednať na sklad. Keďže sa nemusíte starať o balenie a odosielanie tovaru, ušetríte veľa času.
Nevýhodu dropshippingu
Nevýhodu dropshippingu je predovšetkým nízka marža. Teda na predaji tovaru zarobíte menej než keby ste si ho kúpili na svoj sklad a následne predávali ďalej.
Ďalšou nevýhodou je, že ak si zákazník tovar nevyzdvihne, vráti sa vám a nie dodávateľovi. To isté platí aj pri odstúpení od zmluvy bez udania dôvodu do 14 dní. Obe nevýhody by ste ale mali aj v prípade klasického e-shopu.
Nevýhodou je tiež, že ak ak v e-shope ponúkate tovar viacerých dodávateľov, tovar príde najprv k vám a objednávku expedujete zákazníkov vy.
Nevýhodou je aj to, že expedovanie tovaru od odosielateľa nemáte pod kontrolou vy a musíte sa na neho spoľahnúť, že odošle zákazníkovi správny tovar. Prípadne sťažnosti však riešite so zákazníkom vy.
Za poštovné a balné platíte dodávateľovi peniaze navyše, a takisto aj za to, že dodané balíky sa tvária akoby odoslané od vás (personalizácia zásielok).
Ak s dodávateľom nemáte uzatvorenú dohodu o personalizácii zásielok (že tovar odoslaný od neho bude označený vašim e-shopom), potom zákazník na zásielke alebo priloženej faktúre uvidí údaje dodávateľa a pri ďalšom nákupe vás môže vynechať a obráti sa rovno na dodávateľa. Preto je vhodné priplatiť si za personalizáciu zásielok.
Ako prevádzkovateľ e-shopu máte vy zodpovednosť za predaj tovaru, za splnenie všetkých zákonných podmienok, vrátane údajov o tovare a jeho dostupnosti.
Ako to funguje prakticky
Zákazník si vo vašom e-shope objedná tovar. Objednávku prepošlete (väčšinou automaticky) vášmu dodávateľovi a zaplatíte mu veľkoobchodnú cenu za daný tovar. Dodávateľ tovar odošle priamo zákazníkovi (avšak s vašimi údajmi). Zákazník zaplatí za tovar vám (online či dobierkou).
Dodávateľ odosiela tovar zákazníkovi tak, že ako odosielateľa uvedie váš e-shop. Zákazník sa teda ani nedozvie, že tovar v skutočnosti odoslal priamo dodávateľ. V zásielke nebude priložená ani faktúra od dodávateľa – tú pošle dodávateľ vám. Vy zase posielate zákazníkovi vlastnú faktúru.
Komunikáciu so zákazníkom riešite vy – t.j. reklamácie, sťažnosti, nevyzdvihnuté zásielky a pod.
Výhodou pre dodávateľa je, že nemá žiadnu starosť so zákazníkmi a má takto vďaka vám zabezpečený odbyt a ďalší predajný kanál.
Ako to funguje technicky
Po technickej stránke dokáže dropshipping e-shop fungovať prakticky automaticky – dodávateľ vám dodá zoznam tovaru s dátami, ktoré sa automaticky načítavajú do vášho e-shopu.
Od fotografií, dostupnosti tovaru až po popis samotného tovaru. Dodávateľ tieto dáta poskytuje väčšinou vo forme xml feedu, ktorý je potrebné zakomponovať do vášho e-shopu pre automatickú aktualizáciu dát.
Váš zákazník vďaka automatickej aktualizácii dát vidí vždy aktuálne údaje – dostupnosť, parametre, cenu. Vám tým pádom odpadá každodenná starosť s aktualizáciou e-shopu.
Ak však máte zahraničného dodávateľa, budete musieť zabezpečiť preklad údajov do slovenčiny (v e-shope musíte uvádzať vlastnosti tovaru v slovenskom jazyku).
- Autor: KAROL BÖHM-KLEIN
- Zdroj: www.uspesne-podnikanie.sk