V skupine Učíme sa podnikať na fb položil Vladimír Horniak veľmi zaujímavú otázku:
“Aké najväčšie chyby ste urobili, keď ste začali podnikať? Čomu by ste sa už teraz určite vyvarovali? Čo vám najviac pomohlo v začiatkoch? “
Odpovede stále pribúdali.
Inšpirovala som sa tými, ktoré zaznievali najčastejšie a zostavila TOP 8 chýb slovenských podnikateľov, z ktorých sa môžete poučiť o niečo skôr.
Aké boli najväčšie chyby slovenských podnikateľov, keď začínali podnikať?
1. Snaha predávať za čo najnižšiu cenu
Pripravujete sa dobrovoľne o zisk. Musíte sa obracať oveľa viac ako ten, kto si ceny stanoví vyššie. Radšej majte menej zákazníkov, ktorým predáte za vyššie ceny, ako mať veľa zákazníkov a predávať im za nízke ceny.
“Nízke ceny priťahujú lakomých zákazníkov.”
hovorí R. Kiyosaki. Takýto zákazníci stále vyjednávajú a sťažujú sa na čokoľvek.
2. Nevedieť povedať nie
Brať všetky zákazky za radom, snaha vyhovieť každému zákazníkovi, podkopávať vlastné priority a robiť kompromisy i keď vám to je proti srsti. Samozrejme, každý potom bude od vás chcieť nejaký ústupok, čo môže znamenať viac zbytočnej práce alebo menší zisk pre vás.
Nemusíte vyhovieť každému.
3. Nakupovanie množstva nepotrebných produktov, ktoré nevedeli predať
Nezistenie si zákazníkových potrieb, môže mať za následok zadržané peniaze v podobe tovaru na sklade, ktoré ste mohli použiť na iný účel. Podnikatelia odporúčajú na začiatok nakupovať tovar v menšom množstve a postupne s pribúdajúcim dopytom, zvyšovať množstvo predávaného tovaru.
4. Robiť si všetko svojpomocne
Priznajte si, že nie ste odborníkmi na všetko. A vôbec to nevadí. Načo sa zbytočne trápiť programovaním webu alebo grafikou, ak sa na to nájde odborník? Získate tým čas, venovať sa veciam, ktoré viac súvisia s vašim podnikaním.
Ak vytvoríte kvalitné obojstranné spolupráce, napr. za protislužby, nebudete musieť za všetko platiť.
5. Čakať na dokonalosť produktu
Zbytočne sa okrádate o čas! Nebojte sa spustiť a ukázať projekt alebo produkt, ktorý ešte nie je celkom dokonalý. Vylaďovať budete “za jazdy”. Aj tak všetky chyby nevychytáte, ak ho nedáte testovať priamo zákazníkom. A mimochodom, dokonalý moment ani produkt nepríde.
Spomeňte si na rôzne aplikácie v mobile, ktoré sa neustále vylepšujú a aktualizujú. Napriek nedokonalosti išli na trh a získali si zákazníkov.
6. Zobrať hocikoho do tímu a neujasniť si očakávania
Vyberajte si ľudí do tímu starostlivo, inak sa vám podnikanie ľahko rozsype. Môžete prísť o dobré meno alebo o peniaze. S každým si prejdite detaily spolupráce a očakávania.
Nie vždy kamarát znamená ideálny parťák do biznisu. Dnes sa už podnikatelia neboja medzi sebou uzavrieť aj zmluvy o spolupráci.
7. Nepremyslenosť a naivita
Predám to veľa ľuďom a veľa zarobím. Každý to proste bude chcieť, každému to viem predať = Naivita a totálne pohltenie emóciami, bez plánu a čísiel. Realita nie je až takáto ružová.
Spočítajte si náklady a výdavky. Koľko musíte predať produktov, aby ste zarobili X peňazí? Koľko dáte na reklamu? Koľko potrebujete na živobytie? Kedy budete v pluse? Atď.
8. Venovať sa mnohým veciam naraz
Rozbehnite najprv jednu vec a až potom ďalšiu.
Podnikatelia sa priznali, že sa často venovali viacerým veciam súčasne. Ak naraz rozbiehate viacero biznisov, neviete čomu sa skôr venovať a čo je prioritnejšie. Pozornosť kúskujete, ste unavení a vyčerpaní. Nedá sa pohodlne sedieť na viacerých stoličkách.
Človek, ktorý nerobí chyby, obyčajne nerobí nič!
Chýb spravíme ešte kopec. A to je dobré. Sú totiž najlepším spôsobom učenia sa.
Napíšte mi do komentára, akými chybami ste si na začiatku podnikania prešli vy? Ako ste sa z nich poučili?
AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI ?
- Autor : Andrea Winslow
- zdroj: mladipodnikatelia.sk