Na začiatku všetkého stojí ujasnenie si, kto je vašou cieľovou skupinou. Či mládež, ktorá nakupuje za vreckové, pracujúci dospelák alebo dôchodca. Určite si preto, kto je váš ideálny zákazník. Pokojne si ho nakreslite na papier ako postavičku a dajte mu meno, vek a adresu; napíšte si k nemu, aké má povolanie, záľuby, príjem, rodinný stav. Na základe toho odvodíte, aké sociálne siete využíva a skrz čo vyhľadáva tovar, služby, informácie. Či je to google, youtube, tiktok, facebook, instagram, twitter atď. Alebo či si radšej nekupuje dennú tlač. Na každej sociálnej sieti nájdete iné publikum, iný vekový mix, iný záujem a inú náladu. A podľa toho, čo ponúkate, viete usúdiť, pre koho je to určené. Pre aký vek a kto je ochotný za váš tovar alebo službu zaplatiť. Napríklad – veľmi ťažko budete predávať poistenie alebo nehnuteľnosti cez instagram. A konzervatívneho dôchodcu neulovíte na TikToku.
Ak už máte existujúci web a sociálne siete, je dobré urobiť si audit textov, fotografií, funkčnosti platobných brán, rýchlosti webu či hashtagy a kľúčové slová. Reklama môže byť pokojne aj šokujúca, jemne urážlivá alebo vtipná. Pretože takáto reklama sa rýchlo šíri a ostáva v pamäti. A malá rada – nedávajte rovnaký obsah na facebook aj na instagram. Pretože, prečo by vás mal niekto sledovať tam aj tam, keď na oboch nájde rovnaké fotky, rovnaké popisy, rovnaké príbehy.
Na webe je dobré blogovať. Písať o svojom produkte, o oblasti vášho pôsobenia, zaujímavosti, príbehy. Hovorí sa, že:
- Firmy, ktoré blogujú viac ako 15 krát mesačne, dostanú 5 krát vyššiu návštevnosť.
- Články s obrázkami získajú o 94% viac zobrazení a priemerná dĺžka obsahu stránky, ktorá sa zaradí na 10 najlepších miest, je 2 000 slov.
- Blogovaním o 63% pravdepodobnejšie ovplyvníte nákupné rozhodnutia, než pri časopisoch.
- Čo sa týka facebookových textov – ak príspevok obsahuje viac než 1 500 slov, dostane o 22,6% viac facebookových reakcií.
Pri vašom tovare alebo službe je dobré zvážiť, či nie je vhodné ponúkať aj doplnkové veci – tričká, šiltovky, reklamné predmety alebo vytvárať tematické balíčky. Fajn sú aj zľavové kódy a súťaže, no nesmie to byť iba o nich, pretože to vytvára dojem zúfalstva. Je to ako s čašníkom, ktorý príde k vášmu stolu každých päť minút, aby sa opýtal či máte všetko. Nemyslí to zle, ale je to otravné. Všetkého veľa škodí – presýtenie reklamou a už od začiatku ponúkať množstvo zliav, súťaží, zdieľačiek a nútenie ľudí zapájať sa, aby na oplátku niečo dostali. A pritom ani nevedia kto ste, pretože nemáte žiadnu históriu, tradíciu, odporúčania, recenzie. V prvom rade je totiž dôležité svoju značku budovať. Budovať imidž svojej firmy a svojich produktov. Budovať si svoje miesto na trhu. A byť konkurencieschopní. A pôjde to aj bez toho množstva všemožných akcií a zliav.
Marketing sa nesmie zmeniť na výkrik zúfalstva a silou mocou tlačiť na zľavy. Ľudia totiž chcú kupovať aj drahý tovar a dôvodom je práve to, že je drahý. Vysoká cena vyvoláva pocit, že ide o niečo luxusné. Exkluzívne. A že to vzbudí obdiv a závisť u okolia. Pretože aj takí ľudia sú a takéto majú motívy pri nakupovaní. Chcú ohúriť iných a to častokrát zbytočnými čačkami – hračkami. Značkovými vecami. A značkové veci majú byť drahé, pretože práve preto ich ľudia kupujú. Chcú byť niečo extra.
A na záver – robte analytiku návštevnosti, reklám, predajov. Koľko vám aká kampaň priniesla výsledkov, peňazí, klientov, hostí, zákazníkov, partnerov. Eliminujete tak neefektívne nástroje a ušetríte.