Všetko je to o nápade. Nápad je náhla myšlienka, ktorej má zmysel sa venovať, stavať na nej, rozvíjať ju a možno si na nej postaviť firmu, podnikanie, službu či nejaký produkt. A mnoho úspešných konceptov bolo postavených na šialenej myšlienke, ktorá sa nakoniec ukázala ako zaujímavá. O tom je aj brainstorming.
Brainstorming je kreatívnou metódou riešenia problémov v skupine. Zúčastnení povolia uzdu svojej fantázii a generujú nápady jeden za druhým, bez uvažovania. Ide o vzájomné inšpirovanie a zahodenie zábran. Cieľom je nájsť rýchle a netradičné riešenie. Medzi základné pravidlá patrí:
– zákaz kritiky
– príležitosť aj pre šialené a absurdné nápady
– inšpirácia nápadmi iných
– rovnosť
– kvantita nápadov, ktorých analyzovanie príde až na záver
Predpokladom je, že každý nápad môže byť dobrý.
Brainstorming môže byť aj individuálny a pri niektorých ľahších problémoch môže priniesť lepšie riešenia, než ten skupinový. Možno aj preto, že môžeme vystreliť aj nápady, ktoré sa pred ostatnými hanbíme vysloviť.
Počet ľudí pri skupinovom brainstormingu závisí od veľkosti problému. Treba zvoliť vhodný priestor – priestrannú kanceláriu, konferenčnú miestnosť či učebňu a mať k dispozícii potrebné pomôcky – tabuľu, perá, papiere. A samozrejme zapisovateľa. Ten nápadmi neprispieva, no zapisuje ich.
Najpodstatnejšie na brainstormingu je práca s nápadom iných. Diskusia. Povzbudzovať iných k prejaveniu svojich myšlienok môžete aj provokáciou.
Ale vráťme sa k samotnej myšlienke a nápadu. Jeho realizáciu by ste si mali užívať celý čas, nie iba v cieli. Pretože to nie je športový zápas ani preteky. Tu ide o čas a o príjemné pocity, ktoré majú človeka sprevádzať celý život. Nie iba na konci, keď má zbierať plody napríklad 20 ročnej práce. A ak máte pocit, že s tým nápadom ďaleko nedôjdete, tak je možno na čase vymyslieť niečo iné. Umenie dobrého kartového hráča spočíva aj v tom, že vie kedy má zložiť karty a nechať si rozdať nové.
Takmer každý deň vznikajú nové nápady a biznisy a nie všetko sa uchytí. Netreba sa nechať odradiť hneď, pretože z mnohých, na prvý pohľad šialených nápadov, sa vykľul zaujímavý produkt alebo služba. Základ je správne načasovanie, stratégia a samozrejme mať šťastie.
Napríklad v roku 1975 prišiel chlap menom Dahl s nápadom ponúkať nenáročné domáce zvieratko – kameň. A naozaj vytvoril spoločnosť, ktorá predávala kamene s nápisom Pet Rock na obale. A aj keď tento nápad netrval dlho, zarobil nemalé peniaze. Suma sa pohybovala v miliónoch.
Alebo, čo také slnečné okuliare pre psa či požičovňa kurčiat pre tých, ktorí by chceli začať farmárčiť, no chcú si to najprv vyskúšať? Alebo vankúš na objímanie, z ktorého trčala ruka, na ktorej sa dalo ležať. Pre ľudí, ktorí si potrebujú vybiť nervy, bola vymyslená tzv. rozbíjačka – miestnosť vybavená starým nábytkom a zariadením, v ktorej mohol dotyčný za pomoci rôznych nástrojov ničiť všetko, čo mu prišlo pod ruky. A počuli ste o predaji pozemkov na mesiaci? Kupujúci dostal aj certifikát, že vlastní napríklad jeden meter štvorcový pozemku na mesiaci. Nevie sa síce, koľko tento nápad zarobil, no nebolo to málo.
Základom všetkého je dobrá myšlienka, odvaha, správne miesto a načasovanie.
Je váš nápad dobrý?
Niektorí tvrdia, že po produkte či službe musí byť dopyt. Že je dôležitý prieskum trhu. No aj pri vyššie spomínaných nápadoch zisťujeme, že aj rôzne absurdity si dokážu nájsť svoje miesto na trhu. A zarobiť milióny. Otázkou je, či sú ľudia ochotní zaplatiť za to vami požadovanú sumu, aby neboli vaše náklady vyššie než zisk. Takže je to individuálne a každý nápad môže priniesť nový boom. Ale nemusí. Treba vedieť, kedy sa ho pustiť, aby vás neťahal ku dnu, ako oceľová guľa pripnutá na vašu nohu. Vždy máte možnosť vymyslieť niečo iné a skúsiť to zas. Mnohí, dnes úspešní biznismeni, to skúšali mnohokrát v úplne iných oblastiach a s inými produktmi, kým našli to pravé, čo im prinieslo bohatstvo. Predstavte si teraz, že by ostali pri tom prvom nápade a tvrdohlavo sa nechali položiť, lebo niekde je napísané, že sa nikdy netreba vzdávať. Vzdať sa však môžete na úkor niečoho lepšieho, čo máte na výber. Ako spomínané hracie karty.