Fenomén „zdieľanej ekonomiky“ a technologický pokrok by mohol na prvý pohľad urobiť škrt cez rozpočet výrobcom automobilov. No môžu sa stať pre nich aj príležitosťou.
Rozličné štúdie hovoria, že samoriadiace vozidlá umožnia znížiť celkový počet automobilov na cestách. Podľa analýzy University of Utah automatizované RoboTaxi dokáže nahradiť 12 klasických taxíkov.
Štúdia MIT ukázala, že flotilu 13,5 tisíca taxíkov v New Yorku by bolo možné skresať o vyše päť tisíc, ak by štafetu naplno prebrali on-demand služby. Iné štúdie tvrdili, že populáciu vo vyspelom svete by dokázalo obslúžiť o dve tretiny vozidiel menej, ak by boli všetky autonómne.
Dopyt po službách na požiadanie od technologických firiem ako Uber a Lyft rýchlo rastie. Za celý rok 2015 generovali príjmy vo výške 30 miliárd dolárov len v Spojených štátoch, hoci sa podieľali iba zanedbateľným podielom na celkových prejdených míľach, ktoré nedosiahli podiel ani jednej desatiny percenta.
A dynamicky budú rásť, najmä ak sa stanú lacnejšími a pohodlnejšími, pohodlnejšími ako mať vlastný automobil.
Akoby to pre automobilový priemysel nebolo dosť, sociálny status vlastnenia auta sa výrazne mení. Kým 75 percent Američanov povedalo, že auto je najpreferovanejšia metóda prepravy, u mladej generácie Y tento podiel klesol na 64 percent.
Navyše aj vlastníctvo vodičského preukazu vo vekovej kategórii 16 – 24 rokov kleslo v USA zo 76 percent na začiatku milénia na aktuálnych 70 percent. Podobný vývoj pritom možno vidieť aj v Európe.
Mnohí ľudia tak očakávajú, že dopravu na cestách čaká menej zápch a výrobcovia automobilov sa obávajú štrukturálneho poklesu predaja. Budúcnosť by však mohla byť iná. Iste, posun k on-demand službám a k samoriadeniu automobilov zníži celkový počet vozidiel na cestách, napriek tomu by predaj automobilov mohol rásť.
Vyzerá to ako protirečenie. Ako by to teda mohlo byť možné? Prepravné služby na požiadanie ako už spomínaný Uber generovali dynamický rast, pretože ponúkajú nielen pohodlie a praktickosť, ale dokážu aj šetriť náklady.
Deutsche bank odhaduje, že v 20 najväčších amerických metropolitných oblastiach, kde sa nachádza takmer tretina domácností USA, by štyri percentá z nich ušetrili peniaze, ak by sa vzdali vlastných áut a využívali by Uber či Lyft.
Toto číslo by vzrástlo až na 14 percent v husto osídlených regiónoch New Yorku alebo San Francisca. Analýza vychádza z priemernej ceny Uberu vo výške 1,5 dolára na míľu. Pri extrapolovaní do sveta, kde by vládli autonómne taxíky, ktorých cena by bola ešte o dve tretiny nižšia vďaka úsporám z rozsahu, sa dôvod nevlastniť vozidlo stáva silnejším.
Menej automobilov na cestách zároveň nemusí úplne znamenať menej zápch. A to preto, lebo správanie automobilov sa pri rozšírení autopilota a on-demand služieb zmení. Vďaka službám na požiadanie a samoriadeniu vozidiel sa budú automobily využívať efektívnejšie ako dnes, keď sú v praxi vyše 97 percent času zaparkované.
Zvýšenie počtu najazdených kilometrov či míľ však bude mať vplyv na životnosť vozidla, ktorá sa, pochopiteľne, skráti. Navyše dodatočný zdroj dopytu po službách na požiadanie a po samoriadiacich autách príde od mladej a staršej generácie.
Tieto dve vekové skupiny budú najviac benefitovať zo zlepšenej mobility. Štúdia KPMG hovorí o tom, že mobilizácia týchto skupín prispeje k rastu prejdenej vzdialenosti ďalšími 13 percentami.
- Prečítajte si: Najdôležitejšie ekonomické ukazovatele
Celkovo to znamená častejšiu výmenu vozidiel a vyšší predaj, čo je pre automobilový sektor dobrou správou. Najmä ak sa dokáže účinne brániť tzv. komoditizácii výroby, keďže prieskumy ukazujú, že v prípade služieb na požiadanie, ako aj pri autonómnych samoriadiacich automobiloch je zákazníkom spravidla jedno, o akú značku ide.
AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI ?
- Zdroj: JET by J&T Banka