Analytik J&T Banky sa rozhodol zistiť, či sa vyplatí investovať do biznisu s kozmetickými prípravkami. So svojím tajným výskumom začal doslova na vlastnej koži.
Nedávno som si to zase uvedomil. V kúpeľni, pri sprchovaní. Zrazu som nemohol nájsť svoj obľúbený sprchový gél.
Aby ste tomu rozumeli, doma v sprchovacom kúte máme dve poličky. Jednu využívam ja a chlapci (s manželkou máme dvoch malých synov), druhá je ženina.
A svoj gél som nemohol nájsť nie preto, že by tam nebol alebo sa minul, alebo že by som ho naposledy pre svoju vrodenú lenivosť nevrátil na správne miesto, ale jednoducho preto, že na našej poličke bolo zrazu toľko iných fľaštičiek a flakónov, že sa ten môj medzi nimi úplne stratil.
Dôvod bol jednoduchý, manželka skrátka nemala na svojej poličke miesto, a tak si kozmetiku začala dávať k nám.
Predtým som túto situáciu riešil tak, že som fľaštičky na oboch poličkách prezrel, tie prázdne alebo rovnaké vyhodil (bez toho, aby som sa manželky spýtal), zvyšok upratal, a tým získal opäť dostatok miesta aj prehľad.
Lenže problém sa opakoval a perióda medzi tým, keď som nemohol nájsť to, čo potrebujem, sa skracovala. Navyše môj spôsob riešenia problému, teda upratovanie, prestal fungovať. Počet fľaštičiek totiž vzrástol natoľko, že miesto prestalo stačiť. Koľko ich tam vlastne je?
Začnem tým jednoduchším, mužskou časťou našej domácnosti. Pretože mám viac testosterónu než vlasov, reklamy na šampóny s polonahými svalovcami ma nechávajú úplne chladným, používam len jednu fľašu. Z toho dôvodu máme so synmi na našej poličke šampóny dva, jeden môj a druhý pre deti.
A koľko rôznych kozmetických prostriedkov má manželka? Minimálne dvanásť. Síce neviem, na čo všetko sa používajú, ale skrátka tam sú. Napadlo mi, či takto vyzerá kúpeľňa každej ženy. Či tých fľaštičiek majú iné tiež toľko. A či sa oplatí do takého biznisu investovať.
DRAHÉ A LACNÉ
Začal som tajne skúmať nápisy na všetkých možných prostriedkoch, ktoré som v kúpeľni objavil. Akoby hovorili cudzou rečou. Ale mňa zaujímali predovšetkým výrobcovia. Niektorých sa mi podarilo rozlúštiť z etikiet, ostatných som vyhľadal z rôznych zdrojov.
Pozrel som sa na niektorých z nich, ako si stoja z hospodárskeho hľadiska, aký majú fundament. Skúmal som obvyklé veci ako marže, rasty, zadlženosť, dividendy, cash flow a ostatné (P&L, BS, CF).
Už ste iste pochopili, že pokiaľ ide o kozmetiku, odborník naozaj nie som; avšak v reči čísel som vypozoroval niekoľko spoločných rysov. Výrobcov som rozdelil na dve skupiny – drahí a lacní.
Dokonca by som povedal, že to platí z oboch uhlov pohľadu. Spoločnosti, ktoré predávajú drahé výrobky, sú drahé aj v investičnom slova zmysle. A podobne je to pri tých lacných.
Drahé spoločnosti sú tie, s ktorými sa na sledovaných násobkoch obchoduje s prémiou – dokonca s vysokou prémiou – voči konkurentom. Jednou z vlastností tejto skupiny je, že majú čistú hotovostnú pozíciu(nemajú dlh).
Majú aj najvyššie marže v sektore. Možno pri nich predpokladať rastové hospodárenie a majú silnú schopnosť stabilne generovať slušnú hotovosť. Ďalej sa s investormi delia o svoje zisky v podobe dividend (aj keď nie sú veľké).
Podstatné tiež je, že od začiatku roka ich cena na trhoch rastie, to znamená, že investorov okrem dividendového zisku poteší aj zisk kapitálový.
POZOR NA VYSOKÉ DIVIDENDY
Druhá skupina, to sú výrobcovia, s ktorými sa voči konkurentom obchoduje s veľkou zľavou. Možno u nich identifikovať dlh. Niektorí majú dlh, ktorý je takpovediac v medziach normy. A ďalší majú jednoducho veľký dlh.
Marže nedosahujú ani polovicu toho, čo realizuje prvá skupina, a hospodárenie by podľa odhadov malo mať klesajúcu tendenciu, v lepšom prípadne stagnovať. Dividendy buď nevyplácajú vôbec, alebo sa naopak snažia nalákať a uloviť investorov na ich výšku. Faktom tiež je, že tieto firmy od začiatku roka najviac oslabili.
Zatiaľ čo hodnota akcií prvej skupiny sa od začiatku roka zvýšila (navyše ponúkli dividendy), u druhej skupiny s vysokou dividendou cena akcií klesla, a to tak, že kapitálový zisk, vlastne strata, je niekoľkonásobne hlbšia než ponúkaný vysoký dividendový výnos.
Predpokladám, že investor by si v tomto segmente dokázal vybrať. A to nielen dlhodobý, ale aj ten, čo sa zameriava na krátkodobé špekulácie.
Každý správny investor by mal svoju investíciu podporovať. Pre mňa to znamená, že si budem musieť naštudovať, na čo sa aký prostriedok používa a ako funguje, a začnem doma odporúčať, aké kozmetické prípravky kupovať.
Dôsledne budem kontrolovať, či sú všetky fľaštičky plné a v prípade, že v niektorej trocha ubudne, okamžite zadovážim ďalšiu, do zásoby. Pre istotu, aby nenastala situácia, že nejaký prípravok dôjde.
Tak hádam, aby som šiel kúpiť ďalšiu poličku.
AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI ?
- Zdroj: JET by J&T Banka