Rozmýšľate nad vlastným podnikaním? Nie ste sami. Uvažuje nad ním veľa ľudí, hlavne z mladšej generácie.
Z viacerých možností je tá stať sa freelancerom jednou z najpríťažlivejších a najjednoduchších, aké máte.
Prečo sa oplatí byť freelancer?
Budete sami sebe pánom – pracovať pre niekoho iného je dobré, ale keď v tom nevidíte zmysel, alebo máte nad sebou ľudí, ktorý vám dýchajú na krk, nie je to to pravé prostredie, v ktorom by ste sa cítili dobre.
Naopak, ako freelancer nad sebou nebudete mať nikoho, kto by vás komandoval a „kecal“ vám do roboty.
Robíte veci podľa seba – keď ste niekde zamestnaný, často o svojich nápadoch musíte presviedčať vedenie. Nie vždy s úspechom.
Navyše sa ešte musíte riadiť firemnou politikou, hoci viete, že váš návrh by fungoval lepšie. Pri freelancovaní vám nič také nehrozí.
Čo chcete, na tom začnete pracovať a nemusíte si od nikoho pýtať povolenie, či to môžete robiť po svojom.
Vy si určujete, kedy pracujete – ste ranné vtáča a radšej by ste robili od šiestej či siedmej hodiny rannej, nech máte poobedie a večer pre seba?
Alebo si ráno radi pospíte aj do desiatej? Možno dokonca radi pracujete v rôznych časových intervaloch s dlhšími prestávkami.
Nech už sú vaše preferencie akékoľvek, nie ste prikovaný k fixnému času.
Pracujete odkiaľ len chcete – ak neobľubujete byť zatvorený v jednej kancelárií osem hodín, ako freelancer môžete ísť pracovať kam len chcete. Doslova.
Môžete pracovať v prírode, z vrchu kopca, v kaviarni… kdekoľvek, kde vám to bude najviac vyhovovať a kde máte postačujúce pracovné podmienky.
Môžete si vybrať, s kým budete pracovať – samozrejme, to neplatí v začiatkoch, ale až keď sa vám podnikanie rozbehne a budete mať viac ponúk ako môžete zvládnuť.
Klientov si môžete vyberať podľa toho, čo vám dáva najväčší zmysel.
V čom sa oplatí pracovať na voľnej nohe?
Jedna z najdôležitejších vecí, ktorú v začiatkoch freelancingu budete musieť dobre premyslieť, je výber oblasti, v ktorej budete pôsobiť.
Našťastie, narozdiel od firmy, ktorá predáva fyzické produkty, máte výhodu v tom, že na voľnej nohe ponúkate svoje služby.
To vám dáva väčšiu flexibilitu, a bude tak pre vás oveľa jednoduchšie meniť portfólio svojich služieb.
Lenže, keď si vyberiete niečo, o čo nie je záujem, môžete robiť marketing a donekonečna sa snažiť predať svoje služby, ale z dlhodobého hľadiska to je neudržateľné.
Vo všeobecnosti sa freelancerom darí najmä v týchto oblastiach:
- Skladanie hudby
- Písanie (články, scenáre, korektúry)
- Marketing (optimalizácia pre vyhľadávače, email marketing, sociálne siete, PPC reklama, copywriting, UX…)
- Programovanie (webstránky, WordPress, aplikácie…)
- Dizajn, grafika a ilustrácie
- Video tvorba, natáčanie a editovanie
- Preklady
Ako začať pracovať na voľnej nohe?
Keď rozmýšľate nad tým, ako sa stať freelancerom, budete zapadať do jednej z týchto 3 kategórií:
- Študujete a chceli by ste vyskúšať niečo vlastné
- Nie ste v súčasnej práci spokojný a chceli by ste zmenu
- Práca v súčasnej robote vás baví, ale nemôžete robiť veci podľa seba
Čo urobiť? Zo dňa na deň skončiť školu / dať výpoveď a pustiť sa do freelancovania naplno?
To do veľkej miery záleží od:
- Vášho veku
- Vašich záväzkov a zodpovedností
- Vašich výsledkov a skúseností
- Vašej schopnosti získať a udržať si nových klientov
Ako dvadsaťjeden ročný študent si viete napríklad bez problémov na rok prerušiť štúdium a naplno si v niečom vyskúšať freelancovanie.
Keby to nevyšlo, tak sa vrátite na školu, alebo by ste sa vďaka vaším skúsenostiam niekde zamestnali.
Ak ale máte cez tridsať rokov, k tomu hypotéku a rodinu, ktorú musíte živiť, dať výpoveď zo dňa na deň bude veľkým rizikom. To by nebol múdry nápad.
Najlepšie a najistejšie rozhodnutie (aspoň z môjho pohľadu) je začať podnikať popri práci, pretože vtedy máte stály príjem.
Aj keby vaše vedľajšie príjmy boli nízke, nestále alebo žiadne. Je totižto veľmi nepravdepodobné, že by sa vám do mesiaca podarilo získať veľkú zákazku, ak nie ste programátor.
Tiež môžete skúsiť podnikať popri vysokej škole, keďže kým nemáte skúškové obdobie, voľného času budete mať viac ako dostatok.
Čo potrebujete na rozbeh? Tieto 3 stavebné kamene sú v dnešnej dobe nevyhnutné
Dve najzákladnejšie veci som našiel v článku od internetového podnikateľa, Peťa Chodelku.
Potrebujete vlastný web s ponukou služieb a dať o sebe a svojich službách vedieť ľuďom, ktorí by o vás mohli mať záujem. K tomu by som ešte pridal jednu.
Odlíšte sa, pretože freelancerov je veľa.
Poďme si prejsť každý jeden bod po poriadku.
Urobte si web stránku
Potrebu vlastnej web stránky v 21. storočí asi nikomu vysvetľovať netreba. Nie je to prestíž, ako kedysi, je to taká povinná jazda.
Cenovo vás web môže vyjsť na 600+ eur, alebo si ho môžete vytvoriť aj sami za oveľa menej. Pritom bude dobre vyzerať a na začiatku ušetríte.
Mohol by som sa tu rozpísať a dať pár tipov, ale radšej si prečítajte tento návod, ktorý vás prevedie všetkými potrebnými krokmi, pomocou ktorých sa dopracujete ku skvelej web stránke aj sami.
Dajte o sebe vedieť
Keď už niečo ponúkate alebo máte stránku online, to ešte neznamená, že ľudia na vašu stránku prídu automaticky. Nemôžu, keďže o vás ani nevedia.
Kým nie ste známy alebo vás ľudia ešte neodporúčajú, je aktívne sa zviditeľňovať vaša najdôležitejšia priorita.
Najľahší a najrýchlejší spôsob je platená reklama na Facebooku, prípadne cez Google Adwords.
Na začiatku však odporúčam viac Facebook, pokiaľ nemáte žiadne skúsenosti s nastavovaním kampaní, pretože je pre laikov jednoduchší a intuitívnejší.
Väčšinou vám stačí pozrieť nejaký video návod a hneď z neho pochopíte, ako reklamu nastaviť.
Ďalšie spôsoby propagácie sa dozviete v článku nižšie už o chvíľu od freelancera Rolanda Vojkovského.
Odlíšte sa
Každý môže ako freelancer robiť weby, grafiku, písať články atď. Lenže, keď všetci ponúkajú to „isté“, ako si môže niekto vybrať práve vás, keď má, dá sa povedať, všade rovnakú voľbu?
V takomto prípade sa skôr rozhodne pre niečo lacnejšie (ak nie ste práve vy najlacnejší). Čo asi byť nechcete, lebo by ste veľa nezarobili.
Čím sa potom odlíšiť? Profesionálnym prístupom? Kreativitou? X ročnými skúsenosťami? To môže hovoriť každý. Potrebujete sa skutočne odlíšiť.
Zoberte si napríklad Apple. Ešte pred érou múdrych telefónov by sa dalo povedať, že ponúkajú to isté ako akýkoľvek iný výrobca počítačov – ponúkajú notebook.
Lenže komunikovali to inak. Celá ich značka mala inú komunikáciu a produkty boli založené na peknom dizajne a užívateľskom rozhraní. To ich robilo inými.
Podobne to urobila aj počítačová firma Dell. Tiež vyrábali počítače a komponenty do nich.
Odlíšili sa tým, že mali výrobný proces, ktorý im umožňoval dodávať počítače na mieru za nízke ceny.
To síce boli dve obrovské firmy, ale čo vy ako freelancer? Môžete sa odlíšiť napríklad takto:
- Spôsob realizácie – správca sociálnych sietí zameraný najmä na virálne príspevky
- Zameranie na najsilnejšiu motiváciu – online marketér zameraný na zvyšovanie konverzií / ušetrenie zbytočných nákladov
- Vzdelanie a skúsenosti – certifikáty alebo odborníci, ktorí vás školili
- Špecializácia – ako online marketér môže pomáhať podnikateľom rozbehnúť biznis, ale aj existujúcim firmám viac rásť
Základy teraz máme za sebou. Už len na nich začať stavať.
Preto odovzdávam slovo Rolandovi, ktorý má bohaté skúsenosti s freelancovaním a ukáže vám ako začať.
Ako začať freelancovať (aj keď nemáte predošlé skúsenosti)
Začať s freelancovaním je možné aj bez niekoľkoročných skúseností.
Neplatí to úplne v každom odbore, ale vo väčšine prípadov sa to dá. Nejaké skúsenosti ale budete potrebovať v každom odbore.
Príklad: Ak sa chcete živiť tvorením web stránok, musíte mať za sebou niekoľko dokončených webov, ktoré môžete ukázať potenciálnym klientom. Nikto nemusí vedieť, že ste tie weby robili pre vašu tetu úplne zadarmo.
Na to, aby ste získali prvú platenú zákazku, nepotrebujete roky štúdia a praxe. Stačí mať aspoň niečo (v našom príklade zopár dokončených webov).
Veľa freelancerov išlo na voľnú nohu priamo zo zamestnania v rovnakom alebo príbuznom odbore.
Mnoho marketérov najprv pracovalo v agentúrach, kde sa naučili veľa nielen o svojom „fachu“, ale aj o komunikácii s klientom a na voľnú nohu prešli až po niekoľkých rokoch v zamestnaní.
Existuje ale aj mnoho ľudí, ktorí do freelancovania skočili hneď po škole, prípadne ešte počas štúdia.
Ja (Roland) som si živnosť otváral, keď som študoval prvý semester na vysokej škole.
S podnikaním som nemal žiadne skúsenosti a všetko, čo som vedel o marketingu (čiže o mojom odbore podnikania), pochádzalo z voľne dostupných zdrojov na internete.
A viete, čo je zaujímavé? Na získanie prvých klientov mi to úplne stačilo.
Na internete nájdete obrovské množstvo informácii.
Ak viete po anglicky, máte veľkú výhodu – takmer všetko, čo potrebujete vedieť, už niekto zhrnul do článkov na blogu alebo do videí na YouTube.
Ešte predtým, než som si otvoril živnosť, som strávil približne 6 mesiacov „hltaním“ článkov o podnikaní, blogovaní a online marketingu.
Našiel som si tie najlepšie zahraničné blogy a každý deň trávil hodiny tým, že som ich čítal a získaval tak prehľad.
Na to, aby ste začali freelancovať, nepotrebujete roky praxe, ani veľký kapitál.
Na získanie prvého klienta vám vo väčšine prípadov stačí niekoľko mesiacov samoštúdia a vlastný web, cez ktorý sa predáte.
Ako získať klientov?
Byť freelancerom je dnes v móde podobne ako mať vlastný start-up. Čítať si články na internete je ľahké.
Vytvoriť si web stránku cez WordPress tiež nie je nič zložité. Skutočným freelancerom sa ale stanete až v momente, kedy je niekto ochotný zaplatiť za vašu prácu.
Ako teda získať tých úplne prvých klientov? Poďme sa na to pozrieť.
Web musí byť
To, že potrebujete vlastnú stránku, sme už spomínali. Dobre vyzerajúci web je základom získavania klientov. Bez neho to takmer nejde.
Píšte články o vašej téme
Blogovanie je pravdepodobne ten najefektívnejší (a najpodceňovanejší) spôsob, ako získať nových klientov.
Ja blogujem už približne 3 roky a poviem vám jedno: Funguje to dokonale. Približne 80% dopytov na služby dostávam práve vďaka môjmu blogu.
Tie zvyšné dopyty chodia prevažne cez odporúčania.
Blogovanie je úžasné v tom, že vás nestojí takmer nič. Nepotrebujete drahú techniku, ani stovky eur do reklamy.
Jednoducho si sadnete k počítaču, ktorý už máte, a začnete písať.
Ak budú vaše články dostatočne dobré a nepodceníte ich propagáciu, čoskoro sa vám môžu stať vďačným zdrojom nových klientov.
Začnite so zbieraním emailov tak skoro ako sa dá
Mať vlastnú databázu emailových kontaktov je jeden z najlepších spôsobov budovania komunity okolo svojho blogu.
Je síce pravda, že nové narariadenie GDPR z dieľne EÚ pre ochranu osobných údajov niektoré veci komplikuje a pridáva zopár krokov navyše, ale stále je možné efektívne budovať vašu databázu kontaktov.
Hneď, ako dokončíte váš web a začnete písať prvé články, si zistite niečo o email marketingu.
Vlastná databáza kontaktov vám v budúcnosti umožní (relatívne) jednoducho predávať vaše služby či produkty.
O email marketingu by sa toho dalo písať veľa, zatiaľ ale bohato postačí, ak na to budete myslieť.
Tip: Nástrojov na email marketing je plno. Na odosielanie emailov a správu kontaktov ale jednoznačne odporúčam MailChimp.
Jeho hlavná výhoda je, že ak neprekročíte hranicu 2000 kontaktov, tak vás nebude stáť ani cent.
Ďalšou skvelou správou je, že tento nástroj je veľmi populárny, a tak preň existuje veľa prepojení s inými nástrojmi (napríklad pluginmi do WordPressu).
Jedinou nevýhodou, ktorú som našiel, je chýbajúca lokalizácia do slovenčiny alebo češtiny.
Nechajte sa spoznať
Jedna z načastejších chýb, ktorú robia začínajúci freelanceri je, že im na webe chýba stránka „O mne“.
Rozumiem, ak s podnikaním ešte len začínate, tak pravdepodobne nemáte veľa úspechov, ktorými by ste sa mohli pochváliť. O tých ale stránka „O mne“ vôbec nie je.
Ľudia vás chcú spoznať. Všetci chceme tráviť čas s ľuďmi, ktorí sú nám sympatickí. To platí aj profesionálne.
Stránka o vás nemusí byť plná úspechov. Stačí, keď tam napíšete váš príbeh a necháte ľudí, aby vás spoznali.
Prečo ste sa rozhodli robiť práve to, čo robíte? Čo vás baví? Aké sú vaše hodnoty? To všetko zaujíma vašich potenciálnych klientov.
Hľadáte príklad dobrej stránky „O mne“? Nech sa páči, pozrite si, kto je cestovateľka a podnikateľka Juliana z blogu lifeisbetterinbikinis.net.
No schválne, skúste si to prečítať bez toho, aby vám Juli neprišla sympatická. Ťažké, však? ?
Vytvorte si predajné stránky
Svoju prvú zákazku z blogu som dostal skôr ako som plánoval.
Pri promovaní môjho článku som napísal internetovému podnikateľovi Peťovi Chodelkovi, ktorého sme už v tomto článku spomínali.
Môj obsah sa mu zapáčil a opýtal sa ma, či by som pre neho nechcel písať. Prišlo mi to ako zaujímavá ponuka, a tak sme sa dohodli na cene a Peťo sa stal mojím prvým klientom.
V tom čase som sa sústredil len na budovanie môjho blogu a získavanie návštevnosti.
Predaj služieb či produktov som chcel riešiť až oveľa neskôr. Na svojom webe som tak nemal sformulovanú žiadnu ponuku spolupráce.
Ak by som chcel zákazky čím skôr, určite by som si dal na web podstránku „Služby“. Na nej by som jasne spísal, čo ponúkam, aké výhody z toho bude mať klient a koľko to bude stáť.
Príklad: Predstavte si, že som práve dokončil vysokú školu so zameraním na angličtinu a chcem byť učiteľom na voľnej nohe, ale nemám klientov. Prvým krokom by bol samozrejme vlastný web, druhým písanie relevantných článkov. Ak by som ale ostal len pri tomto, mohlo by to vyzerať, že blog je iba mojím hobby a platené zákazky ani nechcem.
Vytvoril by som si teda v menu položku Služby a hneď potom podstránku Osobné hodiny, ktorú by som zaradil pod Služby. V texte o osobných hodinách angličtiny by som písal o tom, aké výhody z nich bude mať klient (jednoducho sa dohovorí, „odomkne“ sa mu celý internet, prinesie mu to kariérne benefity, cestovanie bude jednoduchšie, bude môcť pozerať filmy v originálnom znení (:)) a podobne).
Na stránke by som uviedol, že hodina stojí 10€ (odporúčam začať nízko a postupne ísť vyššie) a niekde pod cenu by som umiestnil tlačidlo, ktoré by záujemcu presmerovalo na kontaktný formulár. Hotovo. Ak by som veľmi túžil po nových klientoch, ponúkol by som aj napr. 30 minút zadarmo cez Skype.
Pokračoval by som vytvorením stránky „Doučovanie detí“ a tam aplikoval rovnaký postup. Jediný rozdiel by bol v tom, že text by som prispôsobil inej cieľovej skupine (rodičom, ktorí chcú pre svoje deti viac ako len 4 skupinové hodiny za týždeň počas školského roka ).
Klienti sa stále neozývajú? Skúste toto
Spravme si malú rekapituláciu. Máte vlastný web, na ktorom uverejňujete skvelé články o vašom odbore a potom ich propagujete, kde sa dá.
Na stránke máte pripravený bonus zadarmo (napríklad vo forme PDF dokumentu), ktorý si človek môže stiahnuť za email.
Návštevníci stránky si vedia jedným kliknutím myši prečítať váš príbeh a ďalším sa dostať na podstránku vašich služieb.
Ak ste toto všetko splnili, je iba otázkou času, kedy sa vám začnú ozývať klienti.
Ak budete blogovať dostatočne dlho a dobre, čoskoro môžete mať „zabookovaný“ kalendár.
Čo ale robiť v prípade, ak tých klientov potrebujete čím skôr a nemôžete si dovoliť čakať? V tom prípade máte 2 dobré možnosti:
- Zaplatiť si Facebook reklamu
- Napísať potenciálnym klientom ako prvý
Reklame na Facebook sa už venoval Mirec v prvej polovici článku, takže poďme prebrať tú druhú možnosť.
Ak sa vám myšlienka platenej reklamy nepozdáva, môžete to celé zobrať do svojich rúk.
Stačí si „vygoogliť“ firmy a jednotlivcov, ktorí by mohli mať záujem o vaše služby. Najprv si o nich niečo zistite a napíšte im email o tom, ako by ste im vedeli pomôcť.
Dva príklady, ako sa zo „studených emailov“ stali platené spolupráce
V časti o predajných stránkach som spomenul, ako som dostal prvú zákazku skôr než som to čakal.
Keď som písal Peťovi Chodelkovi, bol to email bez akéhokoľvek predchádzajúceho kontaktu (v angličtine „cold email“).
Jednoducho som mu napísal, že som ho zmienil v článku a poslal som mu odkaz. To bol začiatok niekoľkomesačnej spolupráce, za ktorú som dokopy zinkasoval 1834€.
V podobnej situácii som sa už ocitol aj z pohľadu klienta. Po publikovaní článku na mojom blogu som dostal správu od Lesany, že sa jej veľmi páčia moje články a že v tom najnovšom mám zopár chýb, ktoré mi aj spísala.
Za jej správu som bol veľmi vďačný. Lesana sa nakoniec stala mojou editorkou a o krátky čas neskôr začala sama podnikať.
Všetko to začala jednou nevinnou správou na Facebooku.
Slovo na záver
Pevne veríme, že tento článok vám ukázal, ako sa stať freelancerom, čo k tomu potrebujete a nakopne vás k činom.
Potrebujete si len vybrať zameranie, vytvoriť si web stránku a dať o sebe vedieť.
To môžete buď písaním a propagovaním článkov, platenou reklamou alebo priamym oslovením potenciálnych klientov.
A ešte dôležitá rada. Nebojte sa zmeniť svoje zameranie, ak vás niečo prestane baviť, alebo v tom nevidíte zmysel.
Roland začínal s tvorbou web stránok. Úplne sa v tom nenašiel a takisto to boli jednorázové zákazky. Tak prešiel na SEO formou mesačných paušálov.
- Článok bol pôvodne publikovaný na wy.sk/blog/ako-sa-stat-freelancerom a vznikol v spolupráci s Rolandom Vojkovským.