O šikovných dizajnérov na Slovensku núdzu nemáme. Nápadov by bolo síce dosť, ale dostať hotový produkt na trh je trochu ťažšie. Oslovili sme preto talentovaných mladých ľudí z Villo Design, ktorí dizajn milujú a svoje hobby pretvorili na značku funkčného detského nábytku.
Prezradili nám ako vyzerala ich cesta od nápadu k hotovým produktom a aj to, s čím sa na svojej ceste potrápili.
“Bolo to niekedy v roku 2013, keď Mirka Kubaská doniesla do ateliéru v Cvernovke modrú veľrybiu poličku, ktorú urobila pre svoju kamarátku. Uvideli to Števo Starinský a Soňa Otiepková a začali navrhovať ako by sa to dalo vylepšiť. Do toho sa zapojil Andrej Coplák a Zuzana Krnáčová a dohodli sme sa, že ideme robiť niečo pre deti. Toto niečo mal byť nábytok, s ktorým sa dieťa vie hrať, alebo na viacero spôsobov využitia.”
Od dizajnu k produktu
“Tvorba prvého produktu bola dlhá rovnako ako tvorba akéhokoľvek ďalšieho. Keď sa to dá, najprv vyrobíme každý produkt z kartónu. Šetrí to peniaze aj čas. Keď sme ako tak spokojní, potom to dáme vyrobiť z materiálu, z ktorého chceme produkt vyrábať. Dôležité je, že produkt ukážete ľudom. Spýtajte sa ich na názor. Ak väčšina ľudí nechápe, čo im ukazujete a načo to je, tak to treba prerobiť. Ak reagujú pozitívne, spýtajte sa ich, koľko by za takú vec boli ochotní zaplatiť. Dúfajte potom, že ceny, ktoré budú hovoriť, prevýšia vaše výrobné náklady aspoň o trochu. :)”
“Čo sa týka distribúcie a predávania, tu ešte stále musíme vylepšiť svoje techniky. Veľryba Vilma je síce krásna, ale nedá sa poskladať, a preto je cena dopravy napríklad do US okolo 1300 dolárov, pretože krabica je väčšia ako maximálna povolená veľkosť takmer každej prepravnej spoločnosti.
To je asi 3 násobok toho, čo stojí produkt. Preto ďalšie produkty, ktoré máme, sa buď dajú poskladať, napríklad KUKO, alebo sú menšie.”
Predaj a marketing
Villáci majú svojich zákazníkov aj za hranicami Slovenska.
“Máme pár kúskov aj v zahraničí, ale chceme podstatne viac. Spoliehame sa hlavne na novú kolekciu. Zatiaľ však nie sú hotové všetky materiály, ktoré potrebujeme na spustenie predaja.”
A nábytok predávajú najmä online.
“Villo.in ešte funguje, ale už pracujeme na webe villo.design. Zatiaľ sa dá predobjednať jeden produkt z novej kolekcie. Ak chcete vedieť, čo je u nás nové, pozrite aj Instagram a Facebook. Zameriavame sa hlavne na online kanály. Portály ako Etsy alebo DaWanda.”
Ani s marketingom do offline-u nejdú a vyberajú si lacnejšie a efektívnejšie riešenia. “Čo sa týka marketingu, tak neplatené PR, čiže keď sa zapáčime novinárom a tí o nás niečo napíšu. Ešte reklama na sociálnych sieťach je OK.
Samozrejme máme aj veľa marketingových pokusov, ktoré nefungovali. Tie však radšej preberáme niekde pri pive.”
Výzvy pri uvádzaní na trh
Dobrá rada na záver
Villáci odkazujú mladému dizajnérovi toto: “Aby do toho nešiel sám. Návrh, prototypovanie, výroba, distribúcia, marketing, materiály, texty, weby, portály, komunikácia, zákazníci … je toho toľko, že sám mladý slovenský dizajnér by sa zbláznil. Nás je 5 a je toho dosť. Ale dobre je, že keď ste hore, ste tam s kamarátmi a rovnako keď ste dole a chcete sa na to vykašlať, tak vás odtiaľ má kto vytiahnúť.”
AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI ?