Chcete predávať vlastný tovar na druhom konci Zeme bez toho, že by ste si museli prenajímať skladové priestory, baliť tovar alebo chodiť s balíkmi na poštu? V súčasnosti je to úplne reálny scenár, ktorý mnohí predajcovia z celého sveta radi využívajú.
Pri slove Amazon vás okamžite napadne najväčší a najpopulárnejší internetový obchod na svete. To je pravda. Nie každý však vie, že Amazon sa dá využívať nielen ako predajné miesto kam chodia nakupovať online milióny ľudí denne.
Okrem toho môžu predajcovia využívať aj jeho ďalšiu službu – FBA (Fulfillment by Amazon), t.j. riadenie kompletnej logistiky a distribúcie tovaru k zákazníkovi.
Každý predajca predávajúci svoj tovar na Amazone má dve možnosti:
- Každú svoju objednávku vybavuje individuálne a svoj tovar posiela zákazníkom sám. Amazon využíva iba ako predajné miesto pre svoj produkt.
- Zautomatizuje si celý proces a Amazon využíva nielen na predaj, ale aj na distribúciu tovaru k zákazníkovi.
Možnosť č. 2 teda znamená, že predajca sa nemusí venovať skladovaniu tovaru, baleniu a expedícii, vyplňovaniu rôznych formulárov, zháňaniu obalových materiálov, pravidelnému vozeniu balíkov do distribučnej spoločnosti. Toto všetko vie za neho urobiť Amazon a predajca môže získaný čas venovať napr. marketingu, vytváraniu nových produktov, pobytu v relaxačnom centre alebo rodine.
Ja taktiež predávam niektoré svoje produkty v USA a vybral som si tú druhú možnosť. Žijem na Slovensku a so svojimi dodávateľmi, ktorí sa nachádzajú hocikde na svete, komunikujem mailom alebo cez Skype.
Napríklad, dodávateľku, ktorá pre mňa vyrába jeden z mojich produktov som našiel v USA. Momentálne s ňou komunikujem už iba niekoľkokrát za rok, vždy keď si chcem doobjednať tovar.
Keď vidím, že moje zásoby na sklade Amazonu sa vypredávajú, v dostatočnom časovom predstihu si objednám príslušné množstvo (v tomto prípade to býva 200 alebo 300 ks) môjho produktu.
Zo svojho účtu predajcu vytlačím prepravný dokument, na ktorom je uvedená adresa doručenia. Tú si určí samotný Amazon, ja neriešim či sa môj tovar má poslať do skladu na Floride alebo v Severnej Karolíne.
Niekedy ide celé množstvo do jedného skladu, inokedy si to Amazon rozdelí aj do troch skladov, ktoré sú rozmiestnené v rôznych častiach USA. Týmto spôsobom si Amazon tiež vhodne optimalizuje svoje náklady na prepravu.
Mne ako predajcovi je však úplne jedno, v ktorom US štáte alebo meste bude zaskladnený môj tovar. Jednoducho si zo systému stiahnem prepravné dokumenty vo formáte pdf, pošlem ich svojmu dodávateľovi, ktorý ich vytlačí a prilepí na balík. Následne kontaktuje prepravnú spoločnosť a za pár dní je môj tovar zaskladnený v Amazone a pripravený na predaj.
Pri vytváraní prepravného dokumentu si predajca sám vyberá prepravnú spoločnosť, čiže ihneď viem koľko ma bude preprava stáť. Náklady na prepravu platím ja, Amazon si ich automaticky strhne z môjho účtu predajcu, ktorý tam mám vytvorený. Čo sa týka prepravnej spoločnosti, skoro vždy si vyberiem UPS, pretože je zmluvným partnerom Amazonu a ich ceny sú v rámci USA až neuveriteľne nízke.
Fulfilled by Amazon (FBA) je služba, ktorá nám vie celý proces zautomatizovať. Produkty, ktoré sa predávajú prostredníctvom FBA, získavajú automaticky označenie ako „Prime“. To je program, ktorý Amazon ponúka svojim zákazníkom – za ročný poplatok majú možnosť objednávať tovar z Amazonu bez nákladov na dopravu a v rekordne rýchlom čase. Takže ak sa predajca rozhodne využívať FBA, označením „Prime“ sa jeho produkt stáva ešte viac atraktívnejší v očiach zákazníka.
Tak ako som spomenul na začiatku, proces predaja je od tejto chvíle pre mňa zautomatizovaný. V systéme okamžite vidím, keď si niekto môj tovar kúpil.
Žiadnu distribúciu, balenie produktu, chodenie na poštu, prípadné reklamácie vôbec nemusím riešiť, pretože toto všetko za mňa robí Amazon. Ja mu za túto službu platím percentami z toho, čo predám. Pre ilustráciu uvádzam reálny príklad jedného môjho produktu, ktorý predávam:
Je to porovnanie dvoch scenárov:
- Ak by som tovar predával na Amazone, ale o distribúciu sa staral sám – stĺpec 1.
- Ak používam FBA, čo je aj môj prípad – stĺpec 2.
V oboch prípadoch je uvedená (v prvom riadku) tá istá predajná cena $19.90. Znamená to teda, že v mojom prípade mám náklady vyššie iba o $2.68 na produkt a vďaka tomu mám proces plne automatizovaný. Naviac za túto sumu by ani nebolo reálne akýmkoľvek spôsobom dostať môj produkt do USA.
Takže pre zákazníka, ktorý má na Amazone predplatený Prime program, je cena môjho produktu stále $19.90. Pokiaľ by som však nevyužíval FBA a nejakým spôsobom riešil distribúciu k zákazníkom vo vlastnej réžii, je veľmi pravdepodobné, že cena produktu by musela byť ešte navýšená o náklady na dopravu, takže konečná cena pre zákazníka by bola vyššia.
Čo som chcel týmto článkom povedať? Príde mi neuveriteľne atraktívny biznis model, ktorý vie fungovať do značnej mieri samostatne. Považujem to za vymoženosť dnešnej doby, pred pár rokmi takéto niečo nebolo možné.
Spomínam to hlavne preto, že každý kto sa chce zaoberať predajom fyzických produktov, vždy sa môže zamyslieť, či by sa ten jeho predajný scenár nedal viac zjednodušiť alebo zautomatizovať. A to môže urobiť hocikto, bez ohľadu na to, či ide o začínajúceho predajcu alebo niekoho, kto 10 rokov úspešne predáva na webe.
Samozrejme Fulfillment by Amazon nie je jediná možnosť. V dnešnej dobe existujú mnohé firmy, ktoré ponúkajú fulfillment pre eshopy alebo podobné služby. Ja sa však venujem predaju produktov pod svojou značkou na Amazone, tak preto spomínam práve túto možnosť.
Pokiaľ máte záujem sa dozvedieť viac o tom, ako celý tento biznis model funguje, môžete si prečítať môj Ebook ZDARMA.