Ako dlho už fungujete a ako sa vám darí?
V decembri to budú už 3 roky. Myšlienka sa formovala 2-3 mesiace pred tým, ale oficiálne sme založili spoločnosť v decembri. Za ten čas sme toho zažili veľa, prešli rôznymi fázami vývoja projektu a dnes sa už snažíme nenazývať sa startupom, ale malou firmou.
Aktuálne expandujeme do Rakúska, vyvinuli sme s našim partnerom eDocu jedinečnú aplikáciu ktorá umožní návštevníkom ihriska naskenovať QR kód a získať návody na cvičenie, tréningové plány alebo iné zaujímavé info. Tržbami predčíme minulý rok, čo je tiež pozitívny výsledok.
Prečo ste sa pustili do podnikania s OCTAGO?
Nikedy pred 4 rokmi sme začali cvičiť ako partia chalanov v Piešťanoch na 3 hrdzavých detských hrazdách. Onedlho sa komunita rozšírila na zhruba 30 aktívnych členov a hrazdy nám už nestačili.
Išli sme teda na mestský úrad s prosbou o nové ihrisko a na naše prekvapenie boli ideou nadšení a do pol roka vyrástlo v Piešťanoch najväčšie workoutové ihrisko na Slovensku. Na jeho otváracej akcii nás oslovili workouteri z viacerých slovenských miest s prosbou o pomoc s vybudovaním takéhoto ihriska.
Vtedy sme si povedali, že je to niečo, čo nás baví a vieme ako takéto ihrisko má vyzerať. Tešil nás pohľad na to čo sme vybudovali a tak sme pretavili naše hobby do podnikania.
- Prečítajte si: Kde nájsť silnú a účinnú motiváciu?
Je podľa vás vízia dôležitá pre fungovanie biznisu?
Naša vizia je naučiť ľudí, aký je dôležitý pohyb v každodennom živote. Naše motto „movement matters” to vystihuje jasne a stručne. Na pohybe jednoducho záleží a chceme, aby si to uvedomili všetky generácie.
Pre týchto ľudí chceme budovať miesta, kde sa vedia stretávať, posúvať vpred, pracovať na sebe a aktívne relaxovať. Vízia je jednoznačne dôležitá pre fungovanie biznisu.
Stručne vysvetľuje o čo danému podniku ide, komunikuje základné hodnoty, všetkým zainteresovaným ľudom v podniku dáva jasný zmysel existencie a toho, na čom pracujú a za akým účelom do projektu investujú svoju energiu a čas.
Vízia dokáže zomknúť tím a usmerniť ho za spoločným cieľom. Bez nej to ide veľmi ťažko a ludí to neteší, keď nevidia zmysel svojej práce a víziu, za ktorou kráčajú.
Na Slovensku zrejme máte konkurentov vo vašom segmente. Čo vás robí výnimočnými?
Samozrejme tu konkurencia je. Každý projekt ju má a ten čo povie, že nie, tak tomu neverím (smiech). Odlišujeme sa najmä tým, že sa snažíme komunikovať vždy a všade našu víziu.
Nechceme byť len stavebnou firmou ktorá buduje OCTAGO ihriská, ale naším zámerom je vnuknúť im život cez rôzne akcie, vzdelávanie a dodatočné služby. Sme partia ľudí, ktorá žije tým, čo robí a nevidíme za tým len finančnú motiváciu.
Ide nám skôr o rozhýbanie mladej generácie. Napríklad momentálne sme na celoslovenskej tour s naším projektom „Rozhýb svoju školu“, kde vzdelávame deti v oblasti stravy a pohybu, ukazujeme im rôzne spôsoby, ako vedia svoj deň naplniť pohybom aj bez akýchkoľvek pomôcok. Chceme byť vnímaní ako tí, čo rozhýbali Slovensko.
Spolupracujete aj s obcami. Čím sú tieto spolupráce špecifické?
Áno, obce a samosprávy tvoria ešte stále väčšinovú časť nášho obratu a preto sa s nimi stretávame na dennej báze. Je to veľmi individuálne a všetko záleží od vedenia mesta.
Stretli sme so starostami, ktorí prispeli z vlastného vrecka na otváraciu akciu, pomohli vlastnými rukami a naozaj urobili všetko pre to, aby ľudia mali kvalitný priestor na cvičenie.
Na druhej strane sú mestá, ktoré nedbajú ani o základné certifikáty a normy ktoré takéto ihriská majú spĺňať.
Ich jediným kritériom je cena a potom ihrisko skončí v rukách lokálneho zvárača „Fera” ktorý to urobí za polovičnú cenu, no bez akejkoľvek záruky. Mesto sa teší, ale pri prvom úraze má obrovské problémy.
Prednedávnom sa stal prípad kedy si rodičia svojpomocne namaľovali preliezky farbou, nie na to určenou, jedno z detí sa na preliezke pošmyklo a má po páde doživotné zdravotné následky.
Mestu teraz hrozí pokuta vo výške niekoľkých desiatok tisíc eur. My na certifikáty a bezpečnosť dopustiť nedáme a možno aj tým sme odlišní od niektorých slovenských konkurentov.
Máte podporu aj zo strany štátu alebo iných organizácii?
Počas života OCTAGO sme nadviazali spolupráce s rôznymi organizáciami, firmami a projektami. Tou poslednou skvelou podporou je získanie grantu od spoločnosti Unilever cez Nadáciu Pontis na náš aktuálny projekt „Rozhýb svoju školu“.
Vďaka nemu vieme teraz šiřiť našu víziu po celom Slovensku. Zapojili sme sa aj do niektorých štátnych grantových výziev, no tam je to, často, nepriechodné a byrokraticky vás to vie vyšťaviť. Sústredíme sa teda na potenciálnejšie partnerstvá so súkromným sektorom.
Okrem stavby ihrísk podporujete aj rozvoj telesnej kondície na školách. Pomáhajú vám tieto CSR aktivity aj vo vašom hlavnom biznise?
Áno, na jednej strane to zapadá krásne do našej vízie a na druhej tvorí synergiu a podporu pre našu core biznis aktivitu a to výstavbu OCTAGO ihrísk.
Školy sú pre nás miesta, kde by sa mal rozvíjať vzťah k pohybu a práve tu chceme byť prítomní a pomôcť k tvorbe tohto vzťahu. Deti sú cieľovou skupinou, ktorá nás baví najviac a myslíme si, že im máme čo odovzdať.
Akonáhle školy vidia, že nám nejde len o výstavbu ihriska u nich, ale že to s rozhýbaním Slovenska myslíme vážne, vložia nám do rúk aj ich dôveru v oblasti samotnej výstavby.
Ako vám môžu iní ľudia pomôcť?
Ak poznáte vo svojom okolí školy, obce, rezorty alebo susedov ktorí by chceli cvičiť pod holým nebom a mať OCTAGO ihrisko u seba, dajte nám vedieť a radi prídeme na obhliadku a poskytneme konzultáciu zadarmo.
Zároveň hľadáme dalších podporovateľov a sponzorov projektu „Rozhýb svoju školu“, ktorí by zabezpečili plynulé pokračovanie aj na iných školách v iných mestách po Slovensku.
Je na Slovensku podľa vás vybudovaný ekosystém na podporu sociálnych biznisov?
Vybudovaný ešte nie je, no postupne sa blížime k tomu, aby poskytoval základné služby pre social business projekty.
Veľký podiel na ňom bude mať Impact HUB, ktorý už zopár rokov sústredí svoju pozornosť na social business prostredie a postupuje k tomu, aby týmto projektom systematicky podával pomocnú ruku.
Na úspešné fungovanie však budeme potrebovať zainteresovanosť štátu, súkomného sektora, neziskoviek a to tak, aby všetci ťahali za jeden povraz. Budem sa tešiť, ak sa to podarí, no dovtedy musia aj social business projekty myslieť ako klasický business a prežiť v ťažkej konkurencii podnikateľského prostredia.
Aké boli vaše doterajšie najväčšie výzvy?
Najväčšiou výzvou bolo prestať myslieť ako social projekt a začať sa na veci pozerať z pohľadu biznisu.
Zrazu si uvedomíte, že potrebujete riešiť všetky veci ohľadom udržateľnosti projektu, jeho financovania, marketingu, nastevenie procesov, manažovanie tímu a začne to byť o to ťažšie s pocitom veľkej zodpovednosti.
Tiež sme prekonali jednu veľkú výzvu a to nastavenie nových pravidiel fungovania nás, ako interného tímu, aby sme všetci boli spokojní a ťahali za jeden povraz rovnakým smerom v rovnakej intenzite.
Aké sú vaše ďalšie plány?
Ďalším plánom je etablovanie značky v zahraničí, a to konkrétne v Rakúsku. Začali sme už s obchodnými aktivitami, ktoré sa javia ako potenciálne a veríme, že prinesú ovocie.
Postupne rozširujeme svoje portfólio aj o služby, či už pre bežných ľudí alebo firmy a budeme tak schopní napĺnať plnohodnotnejšie našu víziu rozhýbať Slovensko.
Čo vás na vašej práci najviac teší?
Ja osobne som sa rozhodol venovať sa OCTAGO, keď som videl ako na našom ihrisku v Piešťanoch cvičili spolu rodičia s deťmi a tešili sa z toho naplno.
Tešilo ma, ako sa niekoľko týždňová snaha pretavila do reality a zhmotnila vo fyzickom športovisku, ktoré môžu ľudia využívať ešte mnoho rokov a pracovať na sebe. Táto myšlienka ma teší stále asi najviac.
To, že vytvoríte niečo fyzické a zostane to po vás pre potreby ďalších generácií je úžasný pocit, ktorý vám dáva energiu pokračovať. A to, že na tom pracujete s podobne naladenými ľuďmi, ktorí chcú meniť svet okolo seba je už úplná čerešnička na torte. Dúfam že podobné pocity budete zažívať tiež.
- Prečítajte si: Aha, tu nájdete kvalitné fotky pre vaše stránky
- Zdroj: WebSupport
- Zdroj titulného obrázka: Pexels