Komplexnosť
Ak chceš začať s budovaním povedomia o svojom produkte / značke / firme na internete, tak si musíš v prvom rade uvedomiť, že nestačí, ak si spravíš web alebo Facebook stránku.
Na to, aby to fungovalo, budeš musieť zapojiť viacero online marketingových nástrojov a taktík, ktoré musíš správne namixovať do online stratégie.
Trpezlivosť
Dnes si sa rozhodol, že ideš robiť online marketing. Máš pocit, že to je tá správna cesta, pretože dnes je každý online. Neočakávaj, že za mesiac budeš iba počítať zarobené peniaze a objednávať letenku niekam do exotickej krajiny.
Ako sa hovorí, ani Rím sa nepostavil za 1 deň, a tak ani ty pravdepodobne za 1 deň nepripravíš online marketingovú stratégiu, ktorá bude dokonale fungovať.
Buď pripravený na to, že najskôr vyskúšaš X rôznych nástrojov a taktík, zistíš, čo ti funguje a čo zase nie. Inými slovami, každý si musí nájsť svoju vlastnú cestu, ktorá mu funguje.
Môžeš využiť služby nejakého odborníka (agentúry alebo freelancera), ktorý ti poradí v určitej oblasti, ale neočakávaj, že práve on spasí tvoje podnikanie.
Online marketing neexistuje
Paradoxom je, že aj v tomto článku som viackrát použil pojem online marketing a teraz ti hovorím, že neexistuje. Chcem tým však povedať, že v dnešnej dobe neexistuje online alebo offline marketing.
Existujú iba online a offline nástroje. Ľudia sú dnes neustále pripojení a zároveň sú aj offline.
Viac o tejto myšlienke si môžeš prečítať v mojom článku Online marketing neexistuje a toto nie je clickbait.
Žiadna káva, žiadny obed nie je zadarmo
Ešte stále sa stretávam s očakávaním, že online marketing je lacný. Opak je však pravdou. Áno, vieš si nakúpiť jedno kliknutie z Facebooku za 5 centov. No na druhej strane, môže ťa stáť aj 2 €.
Ľudia prídu na tvoj web z organického vyhľadávania v Google a nič za to nezaplatíš. Znie to lákavo, nie?
Musíš však počítať s tým, že na to, aby niekto prišiel na tvoj web z organického vyhľadávania, budeš musieť investovať do tvorby webu, neustále ho upravovať a tvoriť nový obsah. A to nebude ani zďaleka zadarmo.
Zo skúsenosti viem, že na online marketingu je najdrahšie neustále skúšanie a testovanie. Každá zmena alebo test si vyžaduje čas na vymyslenie, realizáciu a vyhodnotenie.
Ako podnikateľ si určite uvedomuješ, že time is money. Buď investuješ svoj čas, ktorý by si mohol využiť na vykonávanie tvojej hlavnej zárobkovej činnosti, alebo si tento čas u niekoho kúpiš (zamestnanec, freelancer, agentúra).
Počítaj tiež s tým, že ľudia pracujúci v tejto oblasti sú relatívne drahí. Dôvod je ten, že ich je málo, musia sa neustále vzdelávať a investovať extrémne veľa času do svojho rozvoja.
To, čo funguje niekomu inému, nemusí fungovať tebe
Príde za tebou nejaký odborník alebo v tom lepšom prípade iba „obchoďák” a povie ti: Mal by si začať komunikovať na Facebook-u, pretože dnes je každý na Facebooku.
Pozri, jednému klientovi sme spravili Facebook stránku a jeho zisk stúpol o 30 %. Znie to lákavo, ale nenechaj sa opiť vodou.
To, že to fungovalo niekomu inému, neznamená, že to bude fungovať aj pri tvojom biznise. Každý biznis je špecifický a funguje inak. Aplikuj kritické myslenie a zamysli sa nad tým, či to dáva zmysel v kontexte tvojho podnikania a zapadá to do tvojej stratégie.
Verím, že ti tento blog pomôže získať reálnejší pohľad na online marketing. Ak ťa zaujíma táto téma detailnejšie, môžeš absolvovať jeden z našich online kurzov.