S novou Triedou E robí Mercedes-Benz veľký krok do budúcnosti. Desiata generácia sedanu biznis triedy sa vyznačuje čistým a súčasne emocionálnym dizajnom, ako aj špičkovým exkluzívnym interiérom.
V Triede E oslavuje svoju svetovú premiéru aj množstvo technických inovácií. Umožňujú napríklad komfortnú, bezpečnú jazdu na doposiaľ nedosiahnutej úrovni, ako aj nové dimenzie odľahčenia vodiča. Systémy infotainmentu a ovládacie systémy teraz ponúkajú úplne nový zážitok.
Rovnako vzorový: úplne novovyvinutý dieselový motor v kombinácii s odľahčenou konštrukciou a vynikajúcou aerodynamikou posúva latky hospodárnosti v tomto segmente. Nový systém viackomorového vzduchového pruženia zabezpečí na želanie vynikajúci komfort a špičkovú dynamiku jazdy.
Súčet jej inovácií, ako napríklad aktívny asistent zmeny jazdného pruhu, s ktorým môže vodič bez námahy prejsť do zvoleného jazdného pruhu, robí z Triedy E najinteligentnejší sedan biznis triedy.
„Trieda E je jadrom značky Mercedes-Benz a v minulosti ustavične posúvala štandardy v segmente biznis triedy. Teraz prenáša túto tradíciu početnými špičkovými inováciami do budúcnosti. Ďalší veľký krok robí nová Trieda E smerom k plnoautonómnemu jazdeniu. Okrem toho zvyšuje hospodárnosť, bezpečnosť a komfort, znižuje úroveň stresu počas vedenia vozidla a umocňuje pôžitok z jazdy,“
hovorí Prof. Dr. Thomas Weber, člen predstavenstva Daimler AG zodpovedný za výskum koncernu a vývoj divízie Mercedes-Benz Cars.
Atletická a pripomínajúca kupé
Nová Trieda E pôsobí moderne, štýlovo a športovo. V porovnaní so svojím predchodcom má rázvor širší o 65 milimetrov (2 939/2 874) a je dlhšia o 43 milimetrov (4 923/4 880). Jej dizajn charakterizujú proporcie sedanu typické pre značku Mercedes-Benz.
Z predĺženej kapoty motora ponad strechu pripomínajúcu kupé vzniká silueta, ktorá dynamicky prechádza do zmyselnej zadnej časti so širokými plecami. Atleticky navrhnuté telo vozidla charakterizujú krátke previsy, dlhý rázvor, veľké kolesá a vypuklé boky s novo interpretovanou, štýlovou a súčasne dynamickou charakterovou líniou.
Trieda E tak stelesňuje dokonalú interpretáciu „zmyselnej čistoty“ dizajnovej filozofie značky Mercedes-Benz.
Na ambície postavenia sedanu biznis triedy výrazne poukazuje jeho atletické čelo. Jeho vzhľad závisí od línie dizajnu a výbavy. Základná verzia zahŕňa klasický chladič Mercedes s hviezdou na kapote, rovnako ako aj línia EXCLUSIVE – aj keď tá má náročnejší dizajn.
Línie AVANTGARDE a AMG Line možno poznať podľa športového chladiča s veľkou hviezdou Mercedes v strede.
Každý z variantov chladiča dodáva Triede E jej vlastný charakter a umožňuje tak jedinečnú rozmanitosť s maximálnym odlíšením.
Dizajn interiéru ďalšej úrovne
Interiér novej Triedy E stelesňuje syntézu emócie a inteligencie, pólov, ktoré určujú filozofiu dizajnu Mercedes-Benz – čisté tvary sú zmyselne plynulé.
Na želanie obsahuje dva široké displeje ďalšej generácie s vysokým rozlíšením a vysokou svietivosťou, oba s uhlopriečkou 12,3 palcov – to je znak výhradného postavenia v tomto segmente.
Oba displeje sa pod spoločným krycím sklom vizuálne zlievajú do jedného kokpitu so širokým displejom, ktorý akoby sa voľne vznášal, a centrálne tak zdôrazňujú horizontálne poňatie dizajnu interiéru.
Tento kokpit so širokou obrazovkou obsahuje ako združený prístroj veľký displej s virtuálnymi prístrojmi v priamom zornom poli vodiča, ako aj centrálny displej nad stredovou konzolou. Vodič si môže vybrať z troch rôznych štýlov dizajnu združeného prístroja so širokou obrazovkou: „Classic“, „Sport“ a „Progressive“.
Dotykové ovládače boli prvý raz použité aj na volante automobilu. Presne reagujú na horizontálne a vertikálne pohyby prsta, rovnako ako displej smartfónu. Takto umožňujú riadenie celého infotainmentu pohybmi prstov bez toho, aby vodič musel zložiť ruky z volantu. V zmysle hesla „ruky na volante, oči na ceste“ tak možno realizovať minimálne odvrátenie pozornosti vodiča.
Na riadenie systému infotainmentu možno využiť aj ďalšie možnosti obsluhy: dotykové pole s ovládačom v stredovej konzole, ktoré dokonca rozpoznáva písmo, a ovládanie hlasom LINGUATRONIC.
Okrem toho sú k dispozícii tlačidlá na priamy prístup k funkciám, napríklad na obsluhu klimatizácie a prvý raz aj na komfortné vypnutie a zapnutie niektorých asistenčných systémov pre vodiča.
Nový, inteligentný dizajn grafiky s vizualizáciami a animáciami vo vysokom rozlíšení a so zjednodušenou logikou podporuje úplne nový zážitok obsluhy. Cestujúci si zároveň vychutnávajú zmyselný interiér s veľkorysou architektúrou priestoru. Eleganciu luxusnej triedy spája s kultivovaným športovým charakterom.
Inteligentná voľba materiálov
Štýl interiéru určujú špičkové materiály. Medzi ne patria napríklad drevo s otvorenými pórmi, drevo s „prúdnicami“ pripomínajúce luxusnú jachtu ako moderné poňatie drevenej intarzie alebo nový druh kovovej tkaniny.
Pre zvolené línie pokračuje použitie autentických materiálov na dverách potiahnutých kožou a hornej hrane obloženia dverí. Viditeľná a hmatateľná kvalita vďaka precíznemu riešeniu detailov a umeniu remeselnej výroby je pre značku Mercedes-Benz typická.
Starostlivo skomponovaná je aj materiálová a farebná koncepcia s rozmanitými hnedými odtieňmi, medzi nimi sú nové, príťažlivé kombinácie farieb ako orechová hnedá/macchiato alebo sedlová hnedá/macchiato. To dovoľuje individuálne riešenie interiéru.
Svetelná atmosféra na báze 64 farieb
Na osvetlenie interiéru je použitá iba úsporná technika so svetelnými diódami s vysokou životnosťou. Platí to aj pre rozšírené náladové osvetlenie, ktoré je súčasťou jednotlivých línií.
Počtom 64 farieb ponúka mnoho možností na individuálne nastavenie. Vytvára svetelné efekty, napríklad na ozdobných prvkoch, centrálnom displeji, odkladacom priestore vpredu na stredovej konzole, vložkách priehlbiny držadla, dverových taškách, v priestore na nohy vpredu a v zadnej časti, na stropnej obslužnej jednotke a na výškových reproduktoroch v prípade výbavy vozidla ozvučovacím systémom Burmester® High-End s priestorovým zvukom.
Charakter sedadiel: prvá trieda
Ďalšou pastvou pre oči v novej Triede E sú sedadlá. Sedadlá svojím ergonomickým tvarom spájajú komfort na dlhé trate, typický pre značku Mercedes-Benz, a kultivovane športový vzhľad a sú odlišne riešené v závislosti od línie. Novinkou v tomto segmente je aj balík teplotného komfortu s vyhrievanými lakťovými opierkami na dverách a stredovej konzole.
Zadná lavica sedana novej Triedy E môže byť na želanie dodaná s trojdielnym operadlom. Operadlo je rozdelené v pomere 40 % – 20 % – 40 % a je preto veľmi flexibilné. V stredovej lakťovej opierke sú zabudované odkladací box a dva výklopné držiaky na nápoje. Pre cestujúcich na zadných sedadlách je v ponuke aj držiak na tablet.
Nová generácia motorov
Pre novú Triedu E budú v okamihu uvedenia na trh k dispozícii dve motorizácie. Model E 200 so štvorvalcovým benzínovým motorom, ako aj E 220 d s úplne novovyvinutým štvorvalcovým dieselovým motorom.
Po uvedení na trh rozšíria ponuku ďalšie modelové varianty. Medzi ne patria okrem iných E 350 e s hybridnou technikou. PLUG-IN HYBRID presvedčí dynamikou a hospodárnosťou a umožňuje čisto elektrickú a teda lokálne bezemisnú jazdu na vzdialenosť viac ako 30 kilometrov.
Jeho štvorvalcový zážihový motor vyvinie v spojení so silným elektromotorom systémový výkon 205 kW (279 k) a systémový krútiaci moment 600 Nm. Model E 350 e tak dosahuje jazdný výkon športového automobilu a napriek tomu spotrebuje menej ako malý automobil.
Najsilnejším dieselovým variantom bude šesťvalec s pokrokovou technikou na čistenie výfukových splodín SCR s výkonom 190 kW (258 k) a krútiacim momentom 620 newtonmetrov.
Nováčikom na štarte bude aj E 400 4MATIC, ktorého šesťvalcový benzínový motor vyvinie 245 kW (333 k) a krútiaci moment 480 newtonmetrov.
Paletu motorizácií neskôr doplnia ďalšie varianty. Medzi ne patrí nový štvorvalcový dieselový motor s výkonom 110 kW (150 k). V prípade benzínových motorov bude paleta ponuky zahŕňať štvorvalcové zážihové motory s výkonom 135 až 180 kW (183 až 245 k) a jeden šesťvalcový zážihový motor s výkonom 245 kW (333 k).
Všetky motory pre novú Triedu E sú vybavené funkciou ECO štart – stop. Zážihové motory spĺňajú emisné predpisy podľa EU 6, nový štvorvalcový dieselový motor OM 654 je už navrhnutý na dosiahnutie budúcich hraničných hodnôt podľa legislatívy RDE.
Úplne nový štvorvalcový dieselový motor
Novým štvorvalcovým dieselovým motorom signalizuje Mercedes-Benz štart novej rodiny motorov a odhaľuje nové dimenzie hospodárnosti. Je kratší a kompaktnejší ako jeho predchodca, vďaka zníženému odstupu valcov (90 mm namiesto pôvodných 94 mm).
Napriek zníženému zdvihovému objemu v porovnaní s predchodcom na takmer dva litre vyvinie nový vznetový motor výkon 143 kW/195 k a v modeli E 220 d má priemernú kombinovanú spotrebu podľa NEFZ 3,9 litra na 100 kilometrov. To zodpovedá emisii CO2 102 gramov na kilometer – hodnote, ktorú doposiaľ dosahuje iba niekoľko podstatne menších vozidiel.
Štvorvalec sa okrem toho vyznačuje tichým chodom. Ako základný motor sa dodáva s jednostupňovým preplňovaním a variabilnou geometriou lopatiek turbíny. Hlava valca a kľuková skriňa sú vyrobené z hliníka.
Značkou Mercedes-Benz vyvinutá úprava stien valcov NANOSLIDE® účinne znižuje trenie medzi valcom a oceľovým piestom.
Automatika s deviatimi stupňami
Všetky modely dostupné k okamihu uvedenia na trh sú sériovo vybavené novou deväťstupňovou automatickou prevodovkou 9G-TRONIC. Dovoľuje rýchly priebeh radenia a umožňuje nižšiu úroveň otáčok. To má pozitívny dopad najmä na hospodárnosť a hlukový komfort.
Podvozok – športový komfort
Podvozok novej Triedy E ponúka agilný pôžitok z jazdy na cestách plných zákrut a súčasne najvyšší komfort jazdy v tomto segmente. Sériovo je sedan vybavený oceľovým pružením. V kombinácii s týmto pružením sú k dispozícii tri podvozky DIRECT CONTROL so selektívnym systémom tlmenia:
• komfortný podvozok
• komfortný podvozok Avantgarde so športovejším charakterom, znížený o 15 milimetrov
• športový podvozok s adaptívnym nastaviteľným tlmením a znížením o 15 milimetrov, ktorý nahrádza klasický športový podvozok
Viackomorové vzduchové pruženie – vzduchová kontrola pohybu karosérie
Alternatívne môže byť nová Trieda E ako jediné vozidlo vo svojom segmente vybavená viackomorovým vzduchovým pružením na oboch nápravách.
Výhody tohto systému:
tri odlišne veľké komory v teleskopických vzperách pruženia zadnej nápravy a dve v teleskopických vzperách pruženia prednej nápravy umožňujú v troch stupňoch regulovať, ako tuho má pruženie reagovať. Pasažieri si tak vychutnávajú mäkké základné pruženie a pri vyššej rýchlosti majú bezpečný pocit vysokej jazdnej stability.
Citlivý a rýchlo reagujúci systém viackomorového vzduchového pruženia – vzduchovej kontroly pohybu karosérie umožňuje aj reguláciu výšky na celom podvozku na zachovanie jazdného komfortu aj na vozidle zaťaženom nákladom.
Automaticky reguluje výšku v závislosti od rýchlosti a napríklad pri diaľničnej rýchlosti zníži spotrebu paliva znížením podvozku.
Okrem toho možno stlačením tlačidla ovládača regulácie výšky podvozku zvýšiť svetlú výšku na cestách so zlým povrchom alebo v miestach nájazdu.
Viackomorové vzduchové pruženie dopĺňa plynulé, elektronicky regulované nastaviteľné tlmenie. Na každom kolese plnoautomaticky individuálne prispôsobí tlmenie aktuálnej jazdnej situácii a stavu vozovky – napríklad pri vyhýbacích manévroch alebo na nekvalitnom podklade. Systém tak umožňuje odvaľovací a jazdný komfort a súčasne dynamiku jazdy.
Asistenčné systémy pre vodiča najnovšej generácie
Novými asistenčnými a bezpečnostnými systémami posúva Mercedes E bezpečnosť, komfort a odbremenenie vodiča do nových dimenzií.
Sériovo je na palube aktívny asistent brzdenia. Dokáže upozorniť vodiča na situácie, v ktorých hrozí náraz, optimálne mu pomôcť pri núdzovom brzdení a, ak je to potrebné, aj automaticky zabrzdiť.
Okrem pomalšie jazdiacich, zastavujúcich alebo stojacich vozidiel rozpozná napríklad aj priečne prechádzajúcich chodcov, ktorí sa nachádzajú v nebezpečnej oblasti pred vozidlom.
Sériové sú aj asistent sledovania pozornosti ATTENTION ASSIST s nastaviteľnou citlivosťou, ktorý dokáže upozorniť na nepozornosť a únavu, ako aj asistent jazdy pri bočnom vetre. Pomáha vodičovi tým, že dokáže výrazne oslabiť bočný posun vozidla v jazdnom pruhu, spôsobený silným bočným vetrom.
Medzi čerešničky na torte balíka asistenčných systémov pre vodiča na želanie, ktorý robí z Triedy E najinteligentnejší sedan svojej triedy, patria okrem iných:
• JAZDNÝ PILOT: s týmto systémom spravila značka Mercedes-Benz ďalší krok na ceste k autonómnemu jazdeniu. Ako pilot udržiavania odstupu DISTRONIC na diaľniciach a cestách nižšej triedy dokáže nielen automaticky udržiavať správny odstup od vozidiel idúcich vpredu, ale prvý raz jazdiť za nimi aj v rozsahu rýchlostí do 210 km/h.
• Aktívny asistent brzdenia s funkciou podpory prejazdu križovatkou: tento systém má v porovnaní so sériovým vyhotovením rozšírené hraničné rýchlosti týkajúce sa vozidiel a chodcov.
Okrem toho dokáže rozpoznať priečnu dopravu v situáciách križovania a v prípade chýbajúcej reakcie vodiča samočinne zabrzdiť a prvý raz aj rozpoznať nebezpečné situácie na konci dopravnej zápchy bez možnosti vyhnutia sa a v takýchto situáciách výrazne skôr samočinne zabrzdiť.
• Asistent riadenia pri vyhýbaní: účelný doplnok funkcie rozpoznávania chodcov aktívneho asistenta brzdenia ponúka rovnako nový asistent riadenia pri vyhýbaní. Ak vodič v nebezpečnej situácii vedome alebo inštinktívne iniciuje vyhýbací manéver, funkcia dokáže vodičovi pomôcť tým, že do riadenia zaradí ďalšie presne vypočítané krútiace momenty otáčania volantu.
• Zdokonalené asistenčné systémy: medzi inteligentné asistenčné systémy v novom balíku asistenčných jazdných systémov patria aj už osvedčené, vo svojom spôsobe fungovania a v senzorike zdokonalené systémy. Aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu dokáže pomôcť zabrániť neúmyselnému opusteniu pruhu jednostrannými brzdnými zákrokmi s cieľom vrátiť vozidlo späť do pruhu, a to aj v prípade prerušovaných čiar a nebezpečenstva zrážky vyvolaného napríklad premávkou v protismere alebo rýchlo obiehajúcimi vozidlami.
Paletu noviniek v novej Triede E dopĺňajú nasledujúce systémy:
• Parkovací pilot ovládaný na diaľku: Tento systém ako prvý umožňuje zaparkovať a vyparkovať vozidlo zvonka pomocou aplikácie v smartfóne v garážach a parkovacích miestach a umožňuje tak pohodlné vystupovanie a nastupovanie aj na veľmi úzkych parkovacích miestach.
• Komunikácia Car-to-X: v roku 2013 rozbehol Mercedes-Benz ako prvý výrobca sériovú výrobu technológie Car-to-Car na zosieťovanie vozidiel formou dodatočne namontovaného zariadenia. Teraz nasleduje ďalší krok, sériová výroba prvého plnointegrovaného riešenia Car-to-X na svete.
• Bočný impulz PRE-SAFE®: tento systém je súčasťou balíka asistenčných jazdných systémov PLUS. V prípade zisteného a bezprostredne očakávaného nárazu zboku preventívne posunie vodiča alebo spolujazdca bočne ďalej od nebezpečnej oblasti. Systém vtedy v priebehu zlomku sekundy nafúkne na strane nárazu vzduchovú komoru, ktorá sa nachádza v bočniciach operadla predného sedadla. Tým sa zväčší odstup od dverí a súčasne sa znížia sily pôsobiace na cestujúcich.
• Zvuk PRE-SAFE®: systém sa zakladá na ľudskom reflexe vo vnútornom uchu, takzvanom strmienkovom reflexe. V prípade rozpoznaného nebezpečenstva zrážky prehrá zvuk PRE-SAFE® cez ozvučovací systém vo vozidle krátky šumový signál. Ten dokáže spustiť prirodzený reflex a pripraviť tak sluch cestujúcich na hluk očakávaného nárazu.
• Svetlomety MULTIBEAM LED s vysokým rozlíšením, obsahujúce 84 individuálne ovládaných vysokovýkonných LED v každom svetlomete, automaticky a s doposiaľ nedosiahnutým, presne riadeným rozptylom svetla mimoriadne jasne osvetľujú vozovku, bez oslňovania ostatných účastníkov cestnej premávky.
• Digitálny kľúč od vozidla: Tento systém využíva techniku krátkodosahovej komunikácie NFC a umožňuje využiť vlastný smartfón ako kľúč od vozidla.
Multifunkčná telefónia
V Triede E vybavenej systémom COMAND Online debutuje úplne nová generácia infotainmentu. Okrem dvojitého displeja, dotykových ovládačov na volante a nového, inteligentného dizajnu grafiky obsahuje aj multifunkčnú telefóniu. Umožňuje nabíjať mobilné telefóny a spojiť ich s vonkajšou anténou vozidla – bez akýchkoľvek káblov alebo kolísok.
Bezdrôtový indukčný systém nabíjania funguje so všetkými mobilnými koncovými zariadeniami, ktoré podporujú štandard Qi alebo ich možno týmto systémom dodatočne vystrojiť. Nabíjacia plocha je integrovaná do otvoreného odkladacieho priečinka vpredu v stredovej konzole a zmestia sa na ňu mobilné telefóny s uhlopriečkou displeja 15,2 cm (6 palcov).
Dotknutím sa loga „NFC“ systém cez krátkodosahovú komunikáciu (NFC) spojí mobilný telefón s centrálnou jednotkou a s vonkajšími anténami. Telefonáty sú potom automaticky vedené cez zariadenie na hlasitý hovor s rozhraním Bluetooth®.
Trojdimenzionálny zvukový pôžitok
V novej Triede E prináša sériovo mimoriadny zvukový zážitok systém Frontbass značky Mercedes-Benz. Tento systém využíva objem priečneho a pozdĺžneho nosníka holej karosérie ako rezonančný objem pre hĺbkotónové reproduktory.
Ak je na palube aj na želanie dostupný ozvučovací systém Burmester® High-End s priestorovým zvukom s 23 reproduktormi, cestujúci si vychutnajú zvukový pôžitok pripomínajúci akustiku koncertnej siene, keďže systém prostredníctvom strešných reproduktorov pridáva do reprodukcie tretí rozmer.
Stabilná holá karoséria – odľahčená
Základ vynikajúcich jazdných vlastností pri súčasne najlepšom hlukovom a kmitovom komforte, ako aj vysokej odolnosti voči nárazu tvorí karoséria s vysokou tuhosťou.
Aby bolo možno dosiahnuť tieto vlastnosti, inžinieri sa rozhodli pre holú karosériu, ktorá sa voči svojmu predchodcovi vyznačuje výrazne vyšším podielom konštrukčných dielov z hliníka a ultrapevnej ocele. Predné blatníky, kapota motora, veko batožinového priestoru, ako aj veľké časti prednej a zadnej časti karosérie pozostávajú z hliníkového plechu alebo hliníkových odliatkov.
Odľahčená konštrukcia znižuje spotrebu a umožňuje citeľne športovo agilné jazdné vlastnosti sedanu.
Proti vetru
K hospodárnosti novej Triedy E prispeli významnou mierou hodnoty jej aerodynamiky. Rekordne nízkym súčiniteľom odporu vzduchu cW 0,23 posúva Trieda E latku. Inžinieri aerodynamiky sa však museli popasovať s mnohými detailmi a nájsť nové riešenia.
Prvý raz je napríklad pre väčšinu motorizácií v línii EXCLUSIVE a v základnom modeli dostupný žalúziový systém AIRPANEL Advanced, ktorý otvára masku chladiča v závislosti od potreby chladiaceho výkonu pomocou nastaviteľných lamiel a pomocou druhej žalúzie v otvore na prívod vzduchu pod evidenčným číslom vozidla ešte viac zlepšuje celkový výkon systému.
Precízne vypracovaná aerodynamika minimalizuje aj hluk vetra počas jazdy, vďaka čomu je nová Trieda E tichšia ako nejeden model najvyššej triedy.