Stane sa Instagram kráľom social media marketingu? Ožije natívna reklama, virtuálna realita a chat boti? Bude viac videí ako blogov? Poďte sa pozrieť na 21 marketingových trendov pre rok 2019.
1. Farba roka
Začnime správou, ktorá pred nedávnom obletela svet. Spoločnosť Pantone totižto vyhlásila pre rok 2019 „Živý koral“ ako farbu roka.
Pripomína jemnú ružovú alebo tiež lososovú farbu. V číselnom zápise ju nájdete ako #16-1546
2. Video – bude sa platiť za kvalitu
Predpokladá sa, že v roku 2019 by video malo dosiahnuť až 80% všetkého konzumovaného obsahu. Tieto predpovede sú tu už dlhšie, dôležitejšie však je, že sa stávajú realitou aj na slovenskom trhu.
Môžeme preto očakávať, že reklamné a marketingové agentúry budú klientov tlačiť viac do kvalitného videa za ktoré si budú musieť zaplatiť.
3. Personal branding
Ľudia prestávajú veriť médiám a internet je zaplavený falošnými správami (fake news).
Problém s dôveryhodnosťou majú aj firmy. Preto začínajú ľudia opäť viac dôverovať konkrétnym ľuďom.
To spôsobí, že do popredia sa budú dostávať tváre redaktorov či samotní zamestnanci spoločností. Médiá, firmy aj agentúry sa tak viac zamerajú na budovanie osobných značiek (personal branding).
- Prečítajte si: Trendy v reklame, ktoré fungujú a mali by ste ich poznať.
4. Veľký príchod firiem na Instagram
Prvolezci zo sveta biznisu sú na Instagrame už dávno a vďaka nemu aj predávajú. Tisícky firiem však ešte stále vyčkávajú. To sa ale zmení tento rok.
Na Instagrame zaznamenáme veľký prílev firiem, ktoré začnú školiť svojich zamestnancov a vyhradia svoje budgety aj pre kampane na IG.
5. Influnceri zažijú raj na zemi
Príchodom firiem na Instagram získajú aj samotní influenceri (používatelia, ktorí majú vplyv na svoje publikum).
Tí väčší sa môžu tešiť na viac spoluprác a je jasné, že ich príbehy (stories) sa zaplavia reklamou až vám z toho bude zle.
Očakávať však môžeme aj rozmach microinfluencerov (používatelia, ktorí majú od 1 000 – 10 000 followerov). Ak budú počas roka tvoriť obsah nielen na Instagram, ale aj na svoj blog, môžu si ich všimnúť aj väčšie agentúry.
A to im môže výrazne pomôcť zlepšiť sa v kvalite obsahu, rásť počtom followerov, ale aj pochopiť ako vznikajú úspešné marketingové kampane.
6. Youtuberi v telke a v reklamách
Je dôležité, aby sme popritom ošiali, ktorý robí v marketingu Instagram, nezabudli na našich starých dobrých Youtuberov.
Tí sa budú v novom roku viac objavovať v televíznych reláciách, aby prilákali mladšiu cieľovku a častejšie ich uvidíme aj v reklamných spotoch či OOH kampaniach.
7. Drony budú všade
Ešte sa vráťme na chvíľu k videám. Myslím si, že v roku 2019 nájdeme drony skoro v každom videu.
Je to spôsobené tým, že ich cena sa výrazne znížila a počet klientov, ktorí chcú krásne zábery z vtáčej perspektívy naopak vzrástol.
8. Štvorcové 90 sekundové videá
Som si tiež istý, že sa v tomto roku môžeme tešiť na viditeľné rozšírenie štvorcových videí vo formáte 1:1, ktoré budú mať titulky zapracované priamo v grafike.
Rozsahom sa budú deliť do 3 kategórií: prvé nepresiahnu 90 sekúnd, druhé 5 minút a tretie budú mať 18 minút. Podobný formát testoval prednedávnom .týždeň.
9. Ožije natívna reklama
Pred dvomi rokmi sa už o natívnej reklame napísalo pomerne veľa. Žiadne vydavateľstvo však do nej nešlo naplno.
Ak nerátame pár dobrých pokusov SME Creative a nijako neoznačené reklamné články na Startit upe. V roku 2019 však firmy budú ochotné zaplatiť za kvalitný content, pretože si budú chcieť získať pozornosť a dôveru zákazníkov.
10. Virtuálna realita (AR, VR, AI,…)
Bude sa o nej veľa písať, ale veľmi málo sa bude v marketingu využívať. Pár dobrých experimentov určite uvidíme, avšak v kampaniach sa i napriek tomu objaví minimálne.
Naopak mierny nárast zaznamenajú chat boti. Ich počiatkom budú automatické vyskakovacie chat okná na Facebooku a rozšírením prepracované aplikácie, vďaka ktorým firmy odťažia svoje call centrá či zákaznícke servisy.
11. Customer relationship
Za jeden z najočakávanejších trendov v roku 2019 považujem manažment vzťahov so zákazníkmi.
V marketingu sme totižto svedkami straty pozornosti zákazníkov, ktorí trpia tzv. „reklamnou slepotou“. V HR zas panuje obrovská miera fluktuácie zamestnancov a strata ich lojality.
Všetky tieto atribúty smerujú k tomu, že nemá význam dookola získavať (potom strácať a zas získavať) zákazníkov či zamestnancov, ale snažiť sa ich udržať a zamerať sa tak na marketing starostlivosti.
Organizátori podujatí začnú viac sledovať tzv. „Net Promoter Score Event“ a firmy ambasádorstvo.
12. Ambasádori na Instagrame
Vráťme sa k Instagramu. Myslím, že rok 2019 bude rokom, kedy sa značky budú usilovať o získavanie tzv. ambasádorov, ktorí doteraz fungovali veľmi dobre predovšetkým na Facebooku.
Na Instagrame budú vznikať špeciálne uzavreté profily firiem, ktoré umožnia sledovať ich obsah iba vybranému množstvu zákazníkov z ktorých si takýmto spôsobom vytvoria ambasádorov.
Budú pre nich vytvárať unikátny obsah, ukážu im zákulisie, dajú im zľavy a budú ich tak podnecovať k tomu, aby o ich značke na Instagrame hovorili viac.
13. User-generated content
To bude viesť k ďalšiemu fenomému, ktorým je obsah vytváraný používateľmi, resp. fanúšikmi značky.
Zatiaľ si tento pojem môžeme zaradiť do kategórie „buzz words“, čoskoro sa však naň bude brať ohľad aj v kampaniach či marketingových stratégiách.
14. Končí doba „verejná“
Kým niekedy používatelia zverejňovali na sociálnych sieťach všetko, dnes chcú mať svoj obsah pod kontrolou. Mladí ľudia tak začínajú svoju identitu na internete skrývať.
Prejavy tohto trendu vidíme predovšetkým na Instagrame, kde nachádzame tisícky fotiek na ktorých už nevidíte celú tvár používateľa, ale len jej časť alebo množstvo fotiek fotených od chrbta.
Preto tu je Snapchat a jeho miznúce fotky (tzv. Ephemeral Content), ktoré vykradol aj Instagram. Ten aktuálne umožňuje používateľom zdieľať istý typ obsahu len pre „blízkych priateľov.
15. Sociálny rozmer kampaní
Trend o ktorom toho veľa na internete nenájdete, aj keď je v kampaniach prítomný už dnes.
Hovorím o tom, že globálne firmy a medzinárodné korporácie sa budú snažiť ukázať svojim zákazníkom, že sú spoločensky zodpovedné. Túto stratégiu už nejaké obdobie využíva napríklad Lidl.
Zákazníci chcú totižto podporovať slovenských farmárov, lokálnych producentov, v mestách vznikajú coworkingy či komunitné centrá.
Preto najlepším spôsobom ako sa priblížiť k zákazníkom bude pre firmy zakomponovať do svojich kampaní podporu lokálnych komunít.
16. Lokálny marketing
Pri pojme „lokálny“ ešte chvíľu zostaňme. O tom, že mantrou online marketingu sa stala personalizácia a presné cielenie reklám už vieme.
Tento trend však bude pokračovať, firmy budú svoje kampane prispôsobovať konkrétnym regiónom a časť inzercie presunú do regionálnych médií. Pracné, ale zo skúsenosti viem, že veľmi efektívne.
17. Gamifikácia v reklame
Niektorí z vás ju už možno poznáte, pre niektorých je novinkou. Ide o využitie herných elementov, herného dizajnu či techník v marketingu.
Agentúry budú využívať gamifikáciu preto, aby zvýšili interakciu reklamy s publikom. Napríklad facebook pred pár týždňami testoval video ankety v reklamách. Na Instagrame sú zas populárne Emoji Sliders či Music Stickers.
Asi nič však netromfne kampaň #CatchDragon
18. Podcasty
Podcasty si svoju popularitu získavajú predovšetkým v mediálnom svete a v špecifických segmentoch (osobnostný rozvoj, vzdelávanie, biznis, lifestyle).
Neprinesú síce toľko fanúšikov, divákov či zákazníkov ako iné marketingové nástroje a kanály, v roku 2019 sa však stanú unikátnou súčasťou budovania brandu viacerých značiek či influencerov.
19. Menej je viac
Myslím si, že rok 2019 spraví hrubú čiaru za platenými reklamami na Facebooku, ktoré cielia na získavanie čoraz väčšieho počtu fanúšikov. Je to zbytočné. Dôležitejším parametrom sa stáva engagement a konverzia.
Zmenu uvidíme aj v content stratégiách, kde agentúry klientom prestanú navrhovať na Facebooku desiatky príspevkov mesačne, ale zamerajú sa radšej na menší počet, ale kvalitnejší obsah.
20. Direct messages a dark social
Podľa dostupných štatistík až 84% všetkých zdieľaní na sociálnych sieťach ide cez súkromné sociálne kanály ako e-maily či súkromné správy.
Túto aktivitu nazývame „dark social“ a označuje zdieľanie obsahu, ktoré nedokážeme merať, pretože nie je verejné, ale súkromné.
Keďže chatovacie platformy rastú, v roku 2019 sa firmu budú usilovať dostať sa so svojim reklamných posolstvom do súkromných konverzácií.
20. Témou roka bude ekológia, hodnotovosť a životné prostredie
Určite ste si tento rok všimli virálne správy o tom, že v oceáne existuje ostrov z odpadu, ktorý je údajne 2x väčší ako Francúzsko.
A pravdepodobne ste videli aj video mladej Slovenky, ktorá hovorila o tom, že je na čase zaujímať sa o naše životné prostredie:
Téma ekológie a životného prostredia naberie v roku 2019 na sile. Firmy sa budú snažiť svojim zákazníkom dokázať, že sú „eko, bio, raw“.
K tomu bude veľký dopyt po hodnotových článkoch -vzťahy, spiritualita, lifebalance.
21. FOMO fenomén
Rôzne vedecké štúdie, ako aj správy renomovaných psychológov potvrdzujú jedno a to isté: sociálne siete vyvolávajú u používateľov pocity strachu, že prídu o niečo dôležité, ak nebudú online, ak nebudú spojení so značkami, ktoré majú radi či s ľuďmi na ktorých im záleží.
Tento apel bude aj naďalej narastať a množstvo tínedžerov mu podľahne. Mladí budú tvoriť obsah (len) preto, aby sa nestali outsidermi a neprišli o svoje „online priateľstvá“.
Každý trend však prináša so sebou aj „antitrend“ takže na sociálnych začne sieťach rezonovať téma „autentickosti“, hejtovanie filtrov a pozývanie do slobody od sociálnych sietí.
- prečítajte si: Koľko stojí ticho? Život bez televízie, novín či internetu
Päť rokov pracujem v oblasti médií, založil som portál Student24. Pracoval som ako marketingový riaditeľ, dnes pôsobím v reklamnej agentúre MAVIO MEDIA. Cez víkendy školím a blogujem. Rád si dám s vami šálku kávy.