Ak začnete podnikať online, je dôležité byť dôveryhodný. Tým to však rozhodne nekončí. Ak sú bariéry na založenie spoločnosti nízke, väčšina ľudí začne podnikať online.
Avšak neskôr zistia, že možno spravili chyby – napríklad v nadhodnotení očakávaných ziskov alebo skúšaní ponúkania zákazníkom veľa vecí. A takto vzniká veľa nešťastných skúseností biznismanov.
Aby ste zlepšili svoju šancu na úspech, snažte sa vyvarovať týmto 10 bežným chybám pri začatí online podnikania.
1. Nemať útočný plán
Síce nepotrebujete mať formálny podnikateľský plán, ale stále potrebujete mať aspoň nejaký plán.
„Ľudia si všímajú tento plán ako domácu úlohou, ktorú síce robiť nechcú, avšak plánovanie mi pomáha vo všetkom. Vo všetkom, v čom chcú byť úspešný,“
hovorí Tim Berry, zakladateľ spoločnosti Palo Alto Software (ktorá sa orientuje na sofvéry určené na finančné plánovanie biznisu). Autor citátu zároveň vymyslel
„Plán, podľa ktorého by ste mali byť úspešný v biznise.“
Zatiaľ čo je „plánovanie vo veľkom formáte“ postupne zastarané, Sujan Patel, viceprezident marketingu v softvérovej spoločnosti When I Work a zakladateľ niekoľkých online start-upov, hovorí:
„Nepotrebujete 20-stranový formálny biznis plán na to, aby ste boli úspešní v podnikaní. Za to však potrebujete vedieť, kto sú vaši zákazníci, čo predávate a za aký produkt alebo službu sú vám ľudia ochotní zaplatiť.“
Na záver – stanovte si, koľko peňazí môžete biznisom získať a na základe toho pracujte buď menej alebo viac.
2. Zameriavanie sa na nepodstatné veci
„Prvé, čo potrebujete na dobré zázemie vašej podnikateľskej aktivity, je dobré zázemie,“
hovorí Steve Tobak, zakladateľ firmy Invisor Consulting, ktorá sa zaoberá podnikateľskými stratégiami.
Okrem toho je Steve autorom knihy Real Leaders Don´t Follow: Being Extraordinary in the Age of the Enterpreneur (Skutoční lídri nenasledujú: buďte nadpriemerný v Dobe podnikateľov).
Môže to vyzerať ako samozrejmosť, avšak noví podnikatelia neuspejú práve kvôli detailom. Nespravte to tiež.
Ak kladiete príliš veľa pozornosti takým veciam, ako vyzerajú vaše vizitky alebo aký je dizajn vášho loga, strácate veľmi dôležitý čas. V porovnaní s tým by ste sa mali koncentrovať na veci, ktoré poháňajú vaše podnikanie do ďalšieho levela.
3. Nebojte sa o peniaze
Buďte optimistický – avšak nie iba o peniaze.
„Je pravdepodobné, že vaša spoločnosť skrachuje ešte predtým, ako sa jej podarí nejaké peniaze zarobiť,“
poznamenáva Tobak.
„Mali by ste vedieť, v akej priebežnej strate ste, aká je vaša riziková strata kapitálu a preverte, že ste spravili toho dostatok na to, aby ste sa do tejto straty nedostali.“
Biznismani chcú zvyšovať základné imanie spoločnosti väčšinou až vtedy, keď je príliš neskoro. Zakladatelia z Get-go vám vedia zostaviť taký finančný plán, ktorý zdetailizuje, koľko kapitálu bude treba na dosiahnutie vašich cieľov.
4. Podhodnotenie toho, čo predávate
Akýkoľvek produkt alebo službu predávate, stanovte cenu tak, aby priniesla zisk, ktorý bude stáť za to.
Cynthia Salim, CEO spoločnosti Citizen´s Mark (ktorá sa venuje profesionálnej výrobe sák pre ženy), nastavila cenu jej produktov na cene 425 dolárov po tom, ako zvážila mzdové náklady a náklady na materiál na výrobu.
„Cena je to, čo musí byť nastavené správne,“
povedala Salim.
K tejto téme sa vyjadril aj Patel:
„Ak sa váš biznis rozrastá, môžu za to práve správne ceny.“
5. Ignorovanie služieb zákazníkom
Ak vaši zákazníci realizujú transakcie najmä cez internet, je veľmi ľahké zabudnúť, že sa budú chcieť vrátiť na vašu stránku. Samozrejme, ak s ňou majú dobré skúsenosti.
„Preverte si, či ste v interakcii s ľuďmi, ktorí si pozerajú vašu stránku,“
hovorí Tobak.
„Akoukoľvek doménou – cez chat, prieskumom, e-mailom alebo po telefóne.“
Taktiež, sledovanie vašich sociálno-mediálnych stránok a vyhodnotenie návštevnosti môžu vyhodnotiť spoločnosti ako Yelp. Tam sa ukáže, kto nie je s informáciami dostatočne spokojný a informuje ho.
6. Príliš veľké investície a príliš nízke zisky
Ak sa snažíte získať si dôveryhodnosť ako predajca alebo ako expert, ponúknite niečo, čo vám zo zákazníka spraví dlhodobého zákazníka.
Malo by to platiť najmä pre tých podnikateľov, ktorí ponúkajú služby. Keďže by rozdávaním produktov mohli celkové náklady vzrásť, rozmýšľajte skôr o niečom nehmotnom, čo poskytnete zákazníkom za ich mailové adresy – ebooky, návody, inštrukcie, webináre, katalógy, radí Joel Widmer, zakladateľ strategickej spoločnosti Fluxe Digital Marketing.
7. Slabá reklama na sociálnych médiách
Ak začínate s tvorením marketingu a budovaním vašej značky, vypýtajte si aspoň jeden alebo dva názory od vašich zákazníkov. Vďaka nim zistíte, či je možné vybudovať si zákaznícku skupinu s malým rozpočtom. A nemiňte celý svoj rozpočet na reklamu hneď zo začiatku.
Všeobecne je to v súčasnosti tak, že Facebook a Pinterest vyzerajú byť postupom času lepšie na predaj produktov. LinkedIn je zasa vhodný na budovanie vašej značky, vysvetľuje Widmer.
8. Šetrenie na prvých zamestnancoch
Podnikatelia sa snažia čím skôr zamestnať zamestnancov, aby mohli postupne škálovať svoj biznis. Ak toto pravidlo porušíte, vystavíte sa riziku, medzi ktoré patrí aj chaos v zručnostiach zamestnancov a podnikateľských potrebách.
Osoba, ktorá to v rámci firemnej kultúry neodhadne dobre, môže mať medzery v poslaní podniku. Preto, zamestnávajte najmä takých ľudí, ktorí majú také skúsenosti, ktoré vy nemáte. A stotožňujete sa s nimi.
„Prvých 5 ľudí, ktorých zamestnáte, vytvoria sociálnu klímu vo vašej spoločnosti, ktorá tam ostane po zvyšok jej existencie,“
poznamenáva Patel.
9. Podcenenie posadnutosti a jej privedenie k úspechu
Určite ste veľa čítali o pracovnej/životnej rovnováhe – zabudnite na to (na obdobie prvého roka až dvoch).
„Nemajte strach o čas,“
hovorí Tobak.
„Veľké myšlienky neprichádzajú vtedy, keď sa snažíte zorganizovať si každú minútu vášho času. Neprichádzajú ani vtedy, keď robíte viacero činností naraz. Prichádzajú, ak sa sústredíte na jednu jedinú vec. Všetko ostatné nechajte bokom.“
10. Myslieť si, že všetko je vhodné pre všetkých
To, že jedna produktová stratégia funguje pre jednu spoločnosť, neznamená to, že bude fungovať aj pre druhú. Majte vhodný stupeň skepticizmu ohľadom toho, čo čítate a čo sa javí ako úspešné, komentuje Patel. Ak si dokážete otestovať vaše produkty s minimom financií a risku, tak to spravte.
- autor prekladu: Peter Sagan
- zdroj článku: entrepreneur.com